2023-10-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Bilparad skulle stödja Putin – totalfloppade
Stödet för putin är på topp

https://www.expressen.se/tv/nyheter/elva-bilar-deltog-i-putins-stodparad/

Haha, vad mobbat. Det dök bara upp 11 bilar i paraden till stöd för Putins olagliga anfallskrig.
Citera
2023-10-02, 09:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 02.10.23 were approximately:

personnel / about 279,080 (+510) persons / persons,
tanks ‒ 4717 (+15) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 9000 (+9) units,
artillery systems – 6525 (+48) units,
RSZV / MLRS – 801 (+3) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 540 (+3) units,
aircraft – 316 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5061 (+18),
cruise missiles ‒ 1529 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 8909 (+26) units,
special equipment / special equipment ‒ 938 (+5).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!

Positivt, jag tror att AFU har roterat sina trupper, därav det lite lägre antalet döda och artilleripjäser under några dagar, nu är det nya och fräsha krafter igång igen.
Citera
2023-10-02, 09:58
Medlem
Area55s avatar
Roande att se folk(?) som gottar sig åt det politiska spelet i USA och tror att NU, är det kört för Ukraina.

Nej, det finns en majoritet av amerikaner som är bakom stödet till Ukraina. Senaten och kongressen är för stöd till Ukraina.
Tyvärr så blandar yttre högern i USA in egna intressen i politiken och vill tjäna enkla poäng på att bl a ge sig på McCarthy som är talmannen i kongressen. McCarthy får gå balansgång.

McCarthy har själv, tillsammans med andra ledande Republikaner, uttalat stöd för Ukraina.
Men eftersom republikanerna sitter med en mycket knapp majoritet, kan så få som 6 personer, ställa till det för Republikanerna, själva och McCarthy.

Några tokskallar som Green och Gaetz kan i denna situation försöka utnyttja situationen.

Jag kan hålla med om att USA inte skulle behöva dra så stor del av lasset med supporten till Ukraina. Europa ligger närmare och har mycket större intresse och ansvar för att förhindra ett framtida stort bekymmer med Ryssland.

Jag är inte orolig över att det militära stödet kommer att försvinna från Ukraina. Helt enkelt därför att om frågan om något land vill sköta striden med ryssen på eget territorium med eget folk ställs mot att låta Ukraina sköta striden och manskapet, mot att få hjälp med vapen m.m. Då är valet enkelt.
Finns inte USA, så måste Europa steppa upp.

Inte alla som förstår detta.

På samma sätt tycker nog Kina att det är bra att Ryssland skrotar ut sin arme i Ukraina, för att ha ryggen fri om man skulle vilja angripa Taiwan.
Både en partner men också inget hot. Myntet har alltid två sidor.
Citera
2023-10-02, 10:00
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du bekräftar att du är ett trollkonto eller är det bara ett manifest över din drömvärld och din världsbild?
Jag utgår ifrån att det inte är du som kommer att ligga i skyttegravarna utan att det är någon annan som ska stoppa ondskans imperium och du hejar på via forum.

Det var nytt för mig.

Har Zelensky bett om militär personal?

Sist jag kollade så var det vapen, humanitärt och finansiellt stöd som efterfrågades.

Men du sitter på annan information?!
Citera
2023-10-02, 10:06
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det var nytt för mig.

Har Zelensky bett om militär personal?

Sist jag kollade så var det vapen, humanitärt och finansiellt stöd som efterfrågades.

Men du sitter på annan information?!

Du känner inte till att det är frivilligt att åka ner och slåss?
Det har svenskar gjort i snart 10 år.

Här har du länken:https://uacrisis.org/en/international-legion

https://www.expressen.se/nyheter/svenskarna-som-strider-i-ukraina/

- Jag längtar tillbaka, säger David Eriksson, 48.

Expressen kan avslöja att flera svenska nazister rest till Ukraina för att strida i frivilligstyrkor som i en Amnestyrapport anklagas för krigsbrott.
Citera
2023-10-02, 10:07
Medlem
MasterBaits avatar
CNN målar upp en dyster bild av den kommande vintern för Kiev. Här är några punkter från senaste artikeln:

▪️Den andra militära vintern börjar snart i Ukraina. "he daring military campaigns of a year ago seem like a distant memory."

▪️Det råder akut brist på flyg.

▪️Befolkningen kommer att kasta sig in i mörk vinter. Det kommer sannolikt att bli en hel del strömavbrott under vintern.

▪️Europa och USA är fortfarande engagerade i att stödja Ukraina på slagfältet. Men det finns tecken på utmattning. "Doubts and quarrels grow".
Citera
2023-10-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
CNN målar upp en dyster bild av den kommande vintern för Kiev. Här är några punkter från senaste artikeln:

▪️Den andra militära vintern börjar snart i Ukraina. "he daring military campaigns of a year ago seem like a distant memory."

▪️Befolkningen kommer att kasta sig in i mörk vinter. Det kommer sannolikt att bli en hel del strömavbrott under vintern.

▪️Europa och USA är fortfarande engagerade i att stödja Ukraina på slagfältet. Men det finns tecken på utmattning. "Doubts and quarrels grow".

Ja, men hur mycket krigsskadestånd tror du att Europa skulle tvingas betala till Ryssland vid en kapitulation? Räcker 1000 miljarder Euro? 10000? Troligen inte. Alltså kommer kriget att fortsätta. EU har inte råd att förlora.
Citera
2023-10-02, 10:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Givetvis finns det problem, det förnekar nog ingen. Sedan så kan du fråga dig om det är så sockersött i Moskva ?

-Har det blivit köer vid rekryteringskontoren ?
-Har de där berömda T14 börjat rulla mot fronten.., eller håller man på och länsar muserna fortfarande ?

-Ryska ekonomin går strong ?
-Inrikespolitiskt, är Putin älskad utav arme, oligarker och befolkning efter all denna tid ?
-Och allt det andra med att suga Kina-balle, etc, osv, mm..
Citera
2023-10-02, 10:24
Medlem
Taggads avatar
Första gången alla Eu:s utrikesministrar visar stöd genom att gemensamt besöka Kiev.
Citat:
Alla EU:s utrikesministrar i Kyiv: ”Ett historiskt möte”
EU-ländernas 27 utrikesministrar träffas i dag i Ukrainas huvudstad Kyiv, meddelar EU:s utrikeschef Josep Borrell.

”Vi håller ett historiskt möte med EU:s utrikesministrar här i Ukraina, kandidatland och framtida EU-medlem”, skriver Borrell på X.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://twitter.com/JosepBorrellF/status/1708729317369242053?t=IoSu7an9veNRZrTly_6I8A&s=19

Ut med fulryssen ur Ukraina 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-10-02 kl. 10:28.
Citera
2023-10-02, 10:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Vilket trams. Källan är alltså nåt twitterkonto, ukraina och Forbes. Visa siffran 372 000 döda ryssar från autentiska ryska källor, eller håll käften. Ni kan omöjligt veta ryssens förluster eftersom de förmodligen inte har basunerat ut den riktiga siffran. Likaså har inte ukraina gett några verkliga siffror. Kanske, bara kanske kommer de båda länders siffror på förluster ut när konflikten är över och det ska sannerligen bli intressant att höra hur många ukraina verkligen har förlorat.

Jag skriver ju oavsett vad du vill, men nu vet vi att du aldrig mer kommer skriva här eftersom autentiska ryska källor finns inte! Skönt att slippa dig framöver.
Citera
2023-10-02, 10:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt morgonens nyhetsflöde i expressen är det glädjande nyheter att stridsvagnarna bara fått lättare skador.

Ja Oryx har ju bara bilder på dem när de skadats, men man får ju inte veta vad som hänt med dem senare. De totalexploderar ju inte som de ryska gör hela tiden.
Citera
2023-10-02, 10:31
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Denna vinter tror jag dom kommer få vara ifred. Ukrainarna har visat både i ord och handling att dom kommer svara på samma sätt om Ryssarna försöker slå ut elförsörjningen.

Det sista Putin vill ha är ett mörklagt Moskva så denna vinter tror jag mästerstrategen håller sig lugn på den fronten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in