2023-10-01, 23:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Glädjande att alltfler länder i Europa vägrar spela med i teatern kring proxykriget. Fortsätter det så här så kanske vi har fred om nåt år eller så.
Inget är klart än när det gäller regeringsbildning. Tänk dig kaoset som tidigare var i Sverige när ingen ville samarbeta med SD och så gånga med 10 ungefär så får du fram hur (o)stabil situationen är i Slovakien. Man får se vad som händer de närmaste veckorna? Ny regering eller extraval igen??

Ploppade upp en liten film nu som förklarar en del om möjliga koalitioner.

https://youtu.be/OmPV7tgNDas?si=d19Vc9J8bifBX2dp
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-10-02 kl. 00:14.
Citera
2023-10-01, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Zelensky och Ukraina har 45 dagar på sig att övertyga USA, det kommer förmodligen hända något stort för att dra uppmärksamhet till kriget och övertyga USA.
Vad beslutar Zelensky att göra? False flag? Mot kärnkraftverket?

Jasså.., är det så det låter ?

Är nog en större möjlighet att Putin återupplivar Prigozin och alla stupade ryska soldater och skapar en zombie-arme !
Citera
2023-10-02, 00:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
https://chicago.suntimes.com/columnists/2023/10/1/23898522/u-s-aid-to-help-ukraine-fight-the-russians-faces-a-rocky-road-in-congress-quigleys-protest-vote

45 day stopgap

On Saturday, the U.S. Congress passed a 45-day short-term spending bill, which follows a weeks-long showdown that saw Republicans spar over how much funding should be cut by and other conservative priorities. Ultimately, the bill, known formally as a continuing resolution (CR), received bipartisan support, but does not include additional funding for Ukraine.

https://www.msn.com/en-ca/news/world/ukraine-gets-bad-news-from-two-nato-allies/ar-AA1hx3Nf

Ja, dock tror jag nog att jänkarnas stöd kommer att fortsätta så länge som Biden har ämbetet. Sen får man se vad som sker efter det.. Stöd kommer nog att fortsätta.., men hur mycket och i vilken form ?

Ukraina är nog till 100 % medvetna om detta, och man ser ju det i.o.m att man med ljus och lykta söker efter utländsk försvarsindustri att etablera sig i själva Ukraina.

När det är sagt, inte har Putin någon enkel uppgift heller. Den är monumental !
Citera
2023-10-02, 00:15
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Fast de där citaten var ju korrekta innan Boris lovade obegränsat vapenstöd. Krigets utgång var ett tveklöst ukrainskt nederlag med förutsättningarna i februari/mars.

Lite småsnyggt försök till räddning på något som annars vara hopplöst fast i rävsaxen.
Däremot är det ju knappast så att ryssarna verkade ha en promenadseger ända tills dess att vapenstöd kom på allvar, utan de presterade innan förvånansvärt uselt och skulle knappast fått det helt lätt oavsett.

Däremot är det ju intressant att spekulera hur mycket huvudvärk som Ukraina hade givit Ryssland om de inte fått vapenstöd? Utan tvekan skulle Ryssland då till slut kontrollera mycket mer territorium, men hur lång tid skulle det ta för Kiev? Skulle de överhuvudtaget lyckas med det?

Och ifall Ryssland efter mycket om och men skulle lyckats ockupera allt territorium av värde, hur mycket huvudvärk skulle de få av ständiga gerilla-attacker och aktiviteter från partisaner som definitivt skulle ske?

Det får vi aldrig veta, men illusionen att Ryssland skulle få en enkel promenadseger krossades efter invasionens början på bara efter ett par dagar.
Citera
2023-10-02, 00:18
Avslutad
Vad var det Zelensky skulle förkunna idag (igår)? Det har gått mig förbi.
Citera
2023-10-02, 00:19
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man studerar skeendet i början av kriget står det ju alldeles klart att Ryssland bedömt att ett anfall över landgränsen och en stöt mot Kiev skulle gå lätt. Man felbedömde helt motståndsviljan och framförallt den politiska beslutsamheten. Hela det inledande skeendet, med luftlandsättningar (doktrin: LL sker enbart om markbundna stridskrafter når fram inom 24-48 timmar) och framryckning av markstyrkor byggde uppenbarligen på en förvissning att Ukraina (Kiev) skulle avbryta stridigheterna så fort de insett operationens omfattning.

Exakt samma problem som Ukraina har idag hade Ryssland vid krigets början - ett hårdnackat försvar och svårigheter att föra fram trupp och logistik. En av skillnaderna är att Ukraina inte är i närheten av den tidsnöd som Ryssland hamnade i då man insåg att Ukraina inte tänkte ge sig.

En sådan fiaskooffensiv (i relation till målet, att snabbt kuva Ukraina) kan hända när underrättelseverksamheten är undermålig, t ex om man felbedömt Ukrainas mer allmänna motståndsvilja.

De områden Ryssland håller idag i östra delen tog man i början av kriget. Det kunde man göra genom att även öppna en front norr om Kiev. På så vis splittrade man Kievs styrkor och kunde ta den viktiga östra delen. Som jag uppfattade det så var Putin och hans kompanjoner jätteglada att kunna inkorporera dessa fyra nya oblast i Ryssland. Tyckte mest det påminde om grannyran i TV4.
Citera
2023-10-02, 00:21
Medlem
HejaFinlands avatar
372 000 döda ryssar? Ryssarna utplånar också sina bästa förband, det gjorde tydligen inte Stalin på samma vis.

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1708555673615598007
Citera
2023-10-02, 00:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
372 000 döda ryssar? Ryssarna utplånar också sina bästa förband, det gjorde tydligen inte Stalin på samma vis.

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1708555673615598007

Det låter som önsketänkande/propaganda. Precis som när den här pro-ryske amerikanske ex-generalen (McGregor tror jag han heter) hävdar att 400.000 ukrainsk soldater har stupat.

Mycket artilleri har skjutits och dödsiffrorna är förmodligen högre än vad respektive sida officiellt hävdar, men jag tror att siffror uppemot 400.000 är överdrifter, men självklart kan jag ändra mig ifall jag ser någon neutral trovärdig parts beräkningar.
Citera
2023-10-02, 00:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det låter som önsketänkande/propaganda. Precis som när den här pro-ryske amerikanske ex-generalen (McGregor tror jag han heter) hävdar att 400.000 ukrainsk soldater har stupat.
Mycket artilleri har skjutits och dödsiffrorna är förmodligen högre än vad respektive sida officiellt hävdar, men jag tror att siffror uppemot 400.000 är överdrifter, men självklart kan jag ändra mig ifall jag ser någon neutral trovärdig parts beräkningar.

Den siffran skall vara baserad på hur många ryska staten har betalt ut ersättning till efterlevande för.
Citera
2023-10-02, 00:43
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Stödet i Sverige kanske är väldigt stort pga att det finns så många NATO troll? Du själv är väldigt aktiv opinionsbildare i forumet, kanske kommer en slant från Stoltenberg?
Eller tror du att det bara är den "onda" sidan som bedriver påverkan?
Den bästa rekryteraren till Nato är Putin själv, man behöver inte bli påverkad av någon annan, det är enbart Putin och han kartell som gör det.
Citera
2023-10-02, 00:44
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det var fan bland det dummaste jag hört. Klart som fan de hade en plan. Bra eller dålig så hade de en plan.

Menar du ryssarnas planering så är målet att ta de fyra oblasten som man nu tagit. Det gör man lämpligen genom att tvinga Kiev till ett tvåfrontskrig precis som man gjorde. Och fortsätter Kiev kriget så kan man även tänka sig att ta t.ex. Odessa. Det tror jag.
Citera
2023-10-02, 00:57
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I helvete heller!!

Ingen planerar en invasion med annektering utan en tidshorisont. Då är man helt bakom flötet.

Planera kan man göra hur mycket som helst. Man kan ändå inte veta säkert hur utgången blir. Överraskningar kan ju inträffa. Väst har ju flera gånger annonserat WunderWaffen men än så länge har de vapnen inte lyckats vända kriget trots fromma förhoppningar hos militära experter i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in