Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Om förlusterna var flera gånger högre än 70000 så tror du att propagandamaskineriet i Ukraina eller väst hade rapporterat det?
Jag fattar inte varför ni tror att ni har tillgång till korrekt information på någon sida? Vi kan vara väldigt säkra på att Ukrainas verkliga siffror är långt över de där 70000, eftersom deras stöd från väst hänger på det. Om siffran vore, säg, 300000, så skulle ingen vara intresserad av att fortsätta med vapenleveranser. På samma sätt måste Putin hålla en fasad mot sitt folk för att ha fortsatt stöd.
Det är självklart att Ukrainas förluster är kraftigt underdrivna, och Rysslands siffror(rapporterade i väst) är överdrivna. Det är säker så att Ryssland har större förluster än Ukraina, men förhållandet är sannolikt kraftigt överdrivet till Ukrainas fördel.
Du fattar väl att all information du får i all media, oavsett väst- eller ryssmedia, har en hög nivå av propaganda i dagsläget? Du fattar väl att väst deltar i kriget på Ukrainas sida och att media är en del i krigsföringen? Massmedia rapporterar aldrig sanningen i krig. All information du får har avsikten att forma opinion till fördel för en stridsförande part. Förstår du inte det?
Det är helt ok att ifrågasätta de officiella siffrorna i väst. Och det är rimligt att påpeka att man kanske underdriver de ukrainska siffrorna.
Men däremot de konkreta dödssiffror som cirkulerar i ryska/proryska kretsar, t.ex "70.000" (under offensiven), "200.000" (förra året), "400.000" (i år), osv, är helt tagna ur luften. Spårar man dem bakåt så hittar man inga seriösa källor eller seriösa tolkningar. Man hittar förfalskade/photoshoppade dokument, okända turkiska bloggar, påståenden från mytomanen MacGregor osv. Dvs siffror som har fantiserats ihop.
Så man får skilja på folks personliga gissningar och de som påstår att siffrorna kommer från riktiga källor - fastän de inte gör det.
Getfnarre hade med en personlig gissning. Plus en mängd påståenden om källor. Jag kommenterade inte hans personliga gissning utan bara hans påståenden om källor. De ser jag som desinformation eller missförstånd.
Hans personliga gissning - en miljon döda - ser jag förstås som överdriven, men det är ändå hans personliga gissning:
Citat:
Ursprungligen postat av
Getfnarre
Ja det är helt galet att folk här tror på lögnkällor som säger att ukraina bara förlorat 70 000 totalt, när ukraina erkände 200k + i usa för ett år sedan. Sedan har de förlorat minst 70k över bara denna misslyckade offensiven. Personligen tror jag ukraina har nått ungefär en miljon totalt i nuläget.