Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag vet inte hur gedigna och tillförlitliga dessa IQ tester är. Men det jag tror är att M varken skäms eller försöker dölja sina tillkortakommanden i dessa sammanhang. Hon har mycket att vinna på att visa sig svag.
När gedigna utredningar på barn- och ungdomsmottagningen börjar ifrågasättas och att patienten troligtvis har lurat hela vårdteamet inklusive familj och skola, så börjar det likna konspirationstankar. Denna misstänksamhet måste då även inbegripa journalföring genom åren.
En oerhört cynisk inställning, är min spontana reaktion. Å andra sidan har detta ämne varit uppe för diskussion bakåt i tråden. Jag har egentligen inget mer att tillägga förutom att jag hör att det börjar vara dags att ta reda på lite grundläggande fakta i ämnet, det är en god början. Dessutom ger du intryck av att vara vetgirig, så det finns väl inget som hindrar efterforskning på området.
Vem som helst som regelbundet kommer i kontakt med de här svårigheterna - oftast via ett arbetsområde - skulle ställa sig fullständigt främmande inför de åsikter du uttrycker.
Även om diagnoser inte ingår i ett arbetsområde så brukar ett aktivt socialt liv ge möjligheter till möten med personer som har fler utmaningar i vardagslivet än genomsnittet.
Citat:
Det gullas ju nåt väldans med henne, föräldrarna är hemma med henne, dom väcker henne och ger henne mediciner, pappan tar bilen och kör ut hudkräm till skolan, hon får specialbehandling av samhället i alla dess former. Inget eget ansvar för nånting, och ändå sitter hon med den senaste iphone modellen med ett par airpods pro.
Då din uppfattning om M är att hon bara luras och borde skärpa sig, så kommer också stödet från föräldrarna tolkas utifrån dessa fördomar.
Citat:
Det som inte riktigt stämmer med denna bild är att hon umgås med betydligt äldre kompisar och inte en enda upplever hennes som trög eller efterbliven på något sätt. Samhällets tjänster och föräldrarnas gull är hon färdigt med efter en tid tillsammans med J. Nu är det fest, sex, konserter, skadegörelse och mordbränder som gäller, och hon stortrivs!
Ett svart-vitt resonemang; hon kan naturligtvis ha kompisar i samma ålder eller äldre utan att bli bortstött; de flesta brukar se till personliga egenskaper och försöka hitta gemensamma samtalsämnen och intressen.
Ungdomarna har accepterat henne som en del av gänget och i vittnesmålen har de haft den goda smaken att låta bli att anmärka på hennes intellekt.
Även personer med intellektuell funktionsnedsättning går på konserter, festar och har sex. Däremot har många lätt för att bli utnyttjade, de är ofta naiva och lättledda varför vägledning behövs.
Här kommer föräldrarna in och hjälper henne att få in nödvändiga rutiner i vardagen; att bara släppa är inget tecken på empati eller kärleksfullhet. De gör helt rätt i att stötta och förenkla sådant som drar mental energi och minskar stress; så småningom brukar det gå åt rätt håll men det förutsätter också en trygg bas.
Att påverka en tonåring, mitt inne i en frigörelseprocess, är en balansgång som kräver lyhördhet och tålamod.
Samhällets tjänster har hon rätt till oavsett hur och med vem hon väljer att tillbringa helgerna med. Eller du kanske menade att hon har valt bort dessa, så är det heller inte men behovet av frigörelse har gjort sig påmint sista tiden.
Citat:
Aha-upplevelse vill jag inte kalla det. Enda sen FUP släpptes noterade jag att denna omtänksamma, svaga M inte alls gick att hitta. Det framträdde tyvärr en helt annan bild. Att nya skribenter och även gamla som kommit tillbaks, som hjälpt till att analysera det material som finns har stärkt denna bild.
Allt har funnit i FUP hela tiden och för mig är inga uppgifter nya då jag har gått igenom FUP och jämfört hit och dit.
Fortlöpande analyser med nya synsätt är alltid bra och har det hjälpt dig framåt och besvarat dina frågor angående mysteriet M, så är allt väl.
Citat:
Ett par månader innan detta skrev du och en handfull aktiva skribenter långa välskrivna inlägg där M försökte göras till ett offer för omständigheterna. Att främst J var orsaken till precis allting stackars M råkat göra. Allting M gjort och inte gjorts letades det förklaringar till, och jag har nog läst det mesta med öppet sinne. Jag har varit uppriktig i min frågeställning hur hennes diagnoser kunnat påverkat henne empatiska förmåga eller hur det utåt sett kan uppfattats. Men jag har inte tagit till mig era förklaringar. Dom har inget stöd i det material som vi alla har tillgång till.
Jag har förståelse för att det kan se så ut, särskilt som att t ex du och jag har skilda synsätt på relationen J-M och hur den har påverkat en personlighetstyp som M.
Hennes empati är påverkad, det är vi överens om. Orsaker till just hennes brister i kognitiv föreställningsförmåga torde främst vara diagnos- och åldersrelaterad.
Gällande den känslomässiga aspekten av empatisk förmåga så är min personliga uppfattning att den har sargats av ett umgänge med en person som har haft onda avsikter och som i grunden mer eller mindre saknar den aspekten i sitt känsloliv med frånvaro av medkänsla som ju härrör ur en förmåga att leva sig in i en annans känsloliv.
Empati kan sägas vara en färskvara också som förutsätter dagligt praktiserande.
Den empatiska processen är komplex och inbegriper flera områden i hjärnan samt erfarenheter, så det är nog bara hennes psykolog som har inblick och vet vad som pågår inuti M.