• 1
  • 2
2023-10-01, 12:02
Medlem
Hej!

Ska köpa en (dyr) bil och funderar på betalningen. Säljaren har inte samma bank som jag så det blir svårt med omedelbar betalning vid överlämning.
Nu anar jag inga ugglor men det är en osäkerhetsfaktor att överföra pengar i förväg.
Har ju familj jag litar på så funderar på att få dem att swisha delsummor när jag är på plats med bilen.
Nån som gjort så? Banken har inte reagerat nät det ramlat in pengar hos mottagaren? Mottagaren har konto i Handelsbanken.
Citera
2023-10-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Hej!

Ska köpa en (dyr) bil och funderar på betalningen. Säljaren har inte samma bank som jag så det blir svårt med omedelbar betalning vid överlämning.
Nu anar jag inga ugglor men det är en osäkerhetsfaktor att överföra pengar i förväg.
Har ju familj jag litar på så funderar på att få dem att swisha delsummor när jag är på plats med bilen.
Nån som gjort så? Banken har inte reagerat nät det ramlat in pengar hos mottagaren? Mottagaren har konto i Handelsbanken.
Kontakta din bank och be om att tillfälligt höja din Swish-gräns, varje bank har olika nivåer när det gäller maxbelopp.
Citera
2023-10-01, 12:16
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Hej!

var försiktig, var ju en händelse för någon månad sedan som också gick ut i media, där en tjej fick sitt konto låst för att hon tog emot en del swishar från andra och sedan skulle swisha säljaren. stora summor som swishas runt väcker direkt bankens misstänksamhet, och du kan få problem att få ut dina pengar.

Så ring hellre banken, fråga om upplägget och se till att de är medvetna om vilka som ska swisha vart.

När jag köpte bil för ca 15 år sedan så gick jag till banken och tog ut en postväxel som användes då jag inte heller hade samma bank som säljaren och därför var postväxeln en säkerhet.
Det finns säkert inte kvar som system - men banken borde veta vad som är lämpligast att göra här.
Citera
2023-10-01, 12:20
Bannlyst
Citat:
Hej!

Nä kan man bara dokumentera så är det lugnt. Men låter som en nattsaga
Swedbank har tex en swishgräns på 150.000kr
Vissa banker har 100.000kr
Men vi leker med tanken, ska dina familjemedlemmar swisha 100.000kr var till denna säljare? Helt otroligt vilka nattsagor du kommer dragandes med.
Citera
2023-10-01, 12:20
Medlem
Glits avatar
Du kan höja ditt swish belopp, tror man ska uppge anledning och bekräftas med bank-id. Upp till 200,000:- vad jag sett. Så banken kommer inte höja ögonbrynen om du normalt sätt inte får massa swishar hit och dit som inte kan förklaras.
Citera
2023-10-01, 12:34
Medlem
Jag får ju snacka med min bank, visste inte om att man kan öka gränsen mer än det fastsatta.
Postväxel har jag använt förr men sånt sysslar inte min bank med.
Citera
2023-10-01, 12:35
Medlem
Citat:
Jag får ju snacka med min bank, visste inte om att man kan öka gränsen mer än det fastsatta.
Varför inte BG/PG?
Citera
2023-10-01, 12:41
Medlem
Glits avatar
Citat:

Du kan enkelt logga in på din bank och ändra det själv, du kommer få samma svar från kundtjänst om du ringer.
Citera
2023-10-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför inte BG/PG?
Väldigt få privatpersoner har ett BG/PG
Citera
2023-10-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Du kan enkelt logga in på din bank och ändra det själv, du kommer få samma svar från kundtjänst om du ringer.
Hanteras olika beroende på vilken bank det är. Oftast måste det numera gå via kundtjänst.
Citera
2023-10-01, 13:21
Medlem
Citat:
Hej!

Vad är "dyr" i sammanhanget? 100 000:-? Eller en miljon? Ligger det inom gränsen för vad banken kan hantera på avsett vis?
Citera
2023-10-01, 13:35
Medlem
Det sista du ska göra är att skicka flera swish från flera personer. Det är exakt så du får konton låsta. Både avsändarna och mottagaren riskerar att få kontona låsta direkt vid ett sådant påhitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in