Citat:
Ursprungligen postat av
Ursidae
Hej!
Ska köpa en (dyr) bil och funderar på betalningen. Säljaren har inte samma bank som jag så det blir svårt med omedelbar betalning vid överlämning.
Nu anar jag inga ugglor men det är en osäkerhetsfaktor att överföra pengar i förväg.
Har ju familj jag litar på så funderar på att få dem att swisha delsummor när jag är på plats med bilen.
Nån som gjort så? Banken har inte reagerat nät det ramlat in pengar hos mottagaren? Mottagaren har konto i Handelsbanken.
var försiktig, var ju en händelse för någon månad sedan som också gick ut i media, där en tjej fick sitt konto låst för att hon tog emot en del swishar från andra och sedan skulle swisha säljaren. stora summor som swishas runt väcker direkt bankens misstänksamhet, och du kan få problem att få ut dina pengar.
Så ring hellre banken, fråga om upplägget och se till att de är medvetna om vilka som ska swisha vart.
När jag köpte bil för ca 15 år sedan så gick jag till banken och tog ut en postväxel som användes då jag inte heller hade samma bank som säljaren och därför var postväxeln en säkerhet.
Det finns säkert inte kvar som system - men banken borde veta vad som är lämpligast att göra här.