2023-09-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Uppenbart har du inte kommit någonstans... Berätta hur ofta du deltar i Högsta rådet.
Eftersom du tycker ”man kommit någonstans för att ingå i ett högsta råd” så är det konstaterat att du inte är Frimurare.
Nu blir frågan varför du tycker det är viktigt att försöka att framställa det som om du vore en Frimurare?
Citera
2023-09-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom du tycker ”man kommit någonstans för att ingå i ett högsta råd” så är det konstaterat att du inte är Frimurare.
Nu blir frågan varför du tycker det är viktigt att försöka att framställa det som om du vore en Frimurare?
Men du börjar fatta nu va? Att det finns grader ovanför din du inte har en aning om...
Att det finns grader och sammanhang där du inte varit där saker är annorlunda? Som högsta rådet.
Du kanske inte ska vara så tvärsäker på din sak framöver.
Citera
2023-09-24, 15:24
Medlem
Citat:
Men du börjar fatta nu va? Att det finns grader ovanför din du inte har en aning om...
Att det finns grader och sammanhang där du inte varit där saker är annorlunda? Som högsta rådet.
Du kanske inte ska vara så tvärsäker på din sak framöver.
Självklart har vi ett högsta råd, det vet alla, vet faktiskt inte varför du hela tiden slänger in självklarheter.

Att du sedan inbillade dig att vi har andra klädkoder och du visste inte vad SFMO är visar att du inte är Frimurare.. men frågan var och är, varför vill du antyda att du är Frimurare när du inte är det?
Citera
2023-09-24, 15:27
Medlem
Citat:
Självklart har vi ett högsta råd, det vet alla, vet faktiskt inte varför du hela tiden slänger in självklarheter.

Att du sedan inbillade dig att vi har andra klädkoder och du visste inte vad SFMO är visar att du inte är Frimurare.. men frågan var och är, varför vill du antyda att du är Frimurare när du inte är det?
Du har fel - tugga i dig det och gå vidare...
men vad du försöker säga är att ALLA bilder jag har på personer i högsta rådet - iklädda underliga dräkter som har en stor likhet med dem i Ivanhoe - har tagit på sig dessa för att inte få senap på fracken när de gick till korvkiosken och åt lunch?
Senast redigerad av martinator 2023-09-24 kl. 15:30.
Citera
2023-09-24, 15:50
Medlem
Citat:
Du har fel - tugga i dig det och gå vidare...
men vad du försöker säga är att ALLA bilder jag har på personer i högsta rådet - iklädda underliga dräkter som har en stor likhet med dem i Ivanhoe - har tagit på sig dessa för att inte få senap på fracken när de gick till korvkiosken och åt lunch?
Jag har alltid rätt.
Vem bryr sig om ”dina bilder” 😂
Citera
2023-09-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
OMG Inte johanniterkors, tempelherrekors. Eftersom den orden som finns med i Ivanhoe är Tempelherreorden - och man behöver inte googla länge för att förstå att de högre graderna i frimureriet har en legendarisk (ej historisk) koppling till Tempelherreorden. Det sagt, så är klädkoden när man går till loge frack med svart väst eller mörk kavaj (=svart/mörkt blå kostym).
Överst ser du en bild från filmen - notera att det är ett johanniterkors.
Underst en bild på temeplriddarkorset. Om det har med att kostymförrådet redan hade gamla dräkter liggande vet jag inte, men jag kan enbart förhålla mig till filmen när jag referera till just filmen... Inte sant?

https://www.bildtagg.se/bild/fqt47c3sf6fff4hdfg3y0h'
Citera
2023-09-26, 06:20
Medlem
Citat:

jag visste inte om att dar finns ett hogsta rad, men sa klart borde dar finnas ett sadant.
lite enkla funderingar kring det - hur manga ingar i radet, och vad kravs for att bli invald till hogsta radet ?
Rader for alla frimurar broder full insyn i hogsta radets verksamhet/moten ? t.e.x om du inte ingar i hogsta radet kan du arligt saga att du har full insyn dar ?
man kan ju tycka att det skulle vara sjalvklart att ordensalskapens hogsta rad hemlighaller saker o ting fran broder av lagre rang, for att i sann frimureristisk anda gora upplevelsen i uppstignings-riten nagot utover det vanliga for de lyckligt utvalda ?
Citera
2023-09-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jag visste inte om att dar finns ett hogsta rad, men sa klart borde dar finnas ett sadant.
lite enkla funderingar kring det - hur manga ingar i radet, och vad kravs for att bli invald till hogsta radet ?
Rader for alla frimurar broder full insyn i hogsta radets verksamhet/moten ? t.e.x om du inte ingar i hogsta radet kan du arligt saga att du har full insyn dar ?
man kan ju tycka att det skulle vara sjalvklart att ordensalskapens hogsta rad hemlighaller saker o ting fran broder av lagre rang, for att i sann frimureristisk anda gora upplevelsen i uppstignings-riten nagot utover det vanliga for de lyckligt utvalda ?

Det står i OAL där det även står vilket ansvar de har. (Se kapitel 3-7). De har även väldigt mycket att göra rent administrativt där vissa t.om. har personalansvar. Det har alltså inte bara med det rituella att göra. För att komma upp till den nivån så måste man ha något av de ämbeten som är aktuella. Så det är alltså inte bara något rituellt utan snarare något väldigt påtagligt.
Citera
2023-09-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det står i OAL där det även står vilket ansvar de har. (Se kapitel 3-7). De har även väldigt mycket att göra rent administrativt där vissa t.om. har personalansvar. Det har alltså inte bara med det rituella att göra. För att komma upp till den nivån så måste man ha något av de ämbeten som är aktuella. Så det är alltså inte bara något rituellt utan snarare något väldigt påtagligt.
ah tack.
det handlar alltsa mest om administration och personal ansvar.....kanske det ar vaktmastaren som egentligen ar av hogsta grad/toppen av pyramiden som haller ogonen pa de frack-kladda murar broderna som inte lagger marke till gubben i den bla rocken
Citera
2023-09-26, 13:27
Medlem
Citat:
ah tack.
det handlar alltsa mest om administration och personal ansvar.....kanske det ar vaktmastaren som egentligen ar av hogsta grad/toppen av pyramiden som haller ogonen pa de frack-kladda murar broderna som inte lagger marke till gubben i den bla rocken

Till en stor del ja, det är inte så att de bara kan luta sig tillbaka och njuta utan de måste arbeta ännu hårdare än de vanliga bröderna vilket är väldigt tydligt hos de som jag har mött.

Jag hade dock inte velat städa vid tiden för loge men en intressant inre bild iaf
Citera
2023-09-26, 15:01
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
I all info som finns tillgänglig om Frimurarna (och liknande organisationer), så framgår det att de sitter på hemlig kunskap, som de undanhåller oss övriga. De vräker på med sina symboler, och har roligt åt oss "vulgära" som inte vet vad de menar med sitt svart/vitrutiga golv osv osv, som de "gömmer mitt framför våra ögon".

Det jag undrar över är vad de vet (eller vad de rimligen skulle kunna veta), som ger dem någon som helst fördel? Kanske har jag helt enkelt svårt att tro på att någon form av magi kan ge fördelar i verkligheten.

Det står utom all tvivel att Frimurarna och deras vän-ordnar genom årtusenden har nästlat sig in överallt, och styrt och ställt, och att de idag genom bl a bankväsendet äger makten i världen. Men har det verkligen skett genom tillgång till magisk kunskap?

Jag har lättare att se det som att det handlar om ett intelligent gäng (med bra startkapital) som har hållit ihop, och bjuder in alla som visar sig vara så intelligenta och (potentiellt) framgångsrika att de kan vara någon form av utmaning för dem. På det viset samlar de på sig folk med makt, och skaparkraft, lite på samma sätt som en maffia bygger upp sig. Parat med extrema lojalitetskrav och dödsstraff, och tillräckligt med världslig makt för att ruinera folk och fejka självmord osv, så blir det en extremt kraftfull organisation.

Bortsett från att jag brinner av längtan att få ta del av alla uråldriga manuskript de gömmer, för att jag har ett starkt arkeologi-historia-ursprung-intresse, så ser jag inte hur någon form av "magi"/hemlig kunskap skulle kunna utgöra skillnaden.

Det är väl kvasi-religiöst och gnosticistiskt som många andra ordenssällskap. "Kristet" fast egentligen inte. En hemlig klubb med dödskallar och värjor. Jag vet inte om de sitter inne på någon spännande kunskap, men jag misstänker att så kanske..inte..är fallet. Bara ett sätt att ha gemenskap och känna sig lite märkvärdigare än andra människor. Fastän det i själva verket ofta är tvärtom, i världen utanför den hemliga klubben. Lite sorgligt alltihop. Sorgliga existenser.

Många präster, som borde veta bättre. Men det är högt i tak i svenska kyrkan, och de är åtminstone inte drag-artister. Inte på frimurarmötena åtminstone.

Jag kan tänka mig att det finns andra ordenssällskap som är mer spännande, om man letar efter den heliga graalen eller liknande. Hela katolska kyrkan är ju jättespännande och minst lika ockult som frimurarna.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-26 kl. 15:06.
Citera
2023-10-01, 07:31
Medlem
Citat:
Är helt öppet vilka som sitter i högsta rådet, känner många va de, är inget hemligt. Verkar som ni konspirationsteoretiker tror att precis allt är till för att lura er, räknar med att du är antivaxxare och tror Soros styr världen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in