2023-09-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu förstår jag inte - handlar int tråden om frimurarna i sverige?
SFMO betyder Svenska Frimurarorden.

I vilka grader menar du att man inte har frack eller mörk kostym?
Citera
2023-09-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
SFMO betyder Svenska Frimurarorden.

I vilka grader menar du att man inte har frack eller mörk kostym?
Det kan jag inte berätta... Det får man reda på när man kommer dit - OM man kommer dit.
Det borde du dessutom veta - att man inte talar om vad som händer på de olika nivåerna.
Citera
2023-09-23, 13:05
Medlem
Citat:
Frack eller svart kostym är det som gäller, vad du tycker om den saken är det nog ingen som bryr sig om.
aja, lite brydde du dig.

intressan att den ”moderna” fracken sag dagens ljus ungefar samtida med det spekulativa mureriets fodelse..
designen var sa klart passande for datiden, man kanske kom till logen till häst.
Senast redigerad av Kirev 2023-09-23 kl. 13:10.
Citera
2023-09-23, 16:29
Medlem
Citat:
Det kan jag inte berätta... Det får man reda på när man kommer dit - OM man kommer dit.
Det borde du dessutom veta - att man inte talar om vad som händer på de olika nivåerna.
Jag vet nog det mesta om SFMO, du som inte ens visste vad SFMO är har ingen grad och är ingen frimurare.
Citera
2023-09-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
aja, lite brydde du dig.

intressan att den ”moderna” fracken sag dagens ljus ungefar samtida med det spekulativa mureriets fodelse..
designen var sa klart passande for datiden, man kanske kom till logen till häst.
Eftersom SFMO funnits sedan 1700-talet så kom man ju knappast i bil.
Ibland har vi föreläsningar om det enorma arbete det var för bröder att ta sig till logerna.
Citera
2023-09-23, 19:38
Medlem
Citat:
Jag vet nog det mesta om SFMO, du som inte ens visste vad SFMO är har ingen grad och är ingen frimurare.
Mitt svar var sarkastiskt... Tror du på allvar att förkortningen SFMO är så hemlig att ingen utom du vet vad den betyder. Oavsett är det som jag skriver. Eftersom reglerna är sådana kan jag inte bevisa det - men bilderna blir rätt festliga.
Citera
2023-09-24, 04:53
Medlem
Citat:
Eftersom SFMO funnits sedan 1700-talet så kom man ju knappast i bil.
Ibland har vi föreläsningar om det enorma arbete det var för bröder att ta sig till logerna.
ja och inte minst lokaltrafik, buss och tunnelbana - vilket far mig att tanka pa de nya reseutmaningar uppkladda for loge murare som vill ta sig fram diskret i bil kommer stallas infor i den snara framtiden.
det lobbas ju friskt inte minst i sverige for bilfria innerstader och saledes far alla snallt noja sig att nyttja kommunens transporter for besok i city .
Kanske det kan komma att vara lite pinsamt att sta pa bussen/tunnelbanan/sparvagen i full murar mundering med regalia och allt, eller sa kanske tillfallet kan utnyttjas for rekrytering av intresserade medpassagerare ?
kanske man hellre tar cyckeln eller en rask promenad ?
eller kanske det helt enkelt blir sa att ni anlitar ”fysiska” murare och later bygga nya murar-palats i fororterna ?

sedar - lite nya diskussions trivia att ta upp i nasta loge.
Citera
2023-09-24, 08:19
Medlem
Citat:
Mitt svar var sarkastiskt... Tror du på allvar att förkortningen SFMO är så hemlig att ingen utom du vet vad den betyder. Oavsett är det som jag skriver. Eftersom reglerna är sådana kan jag inte bevisa det - men bilderna blir rätt festliga.
Snarare alla visste vad SFMO står för förutom du.
Klädsel står i OAL som är öppen för alla så sluta ljug.
Citera
2023-09-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ja och inte minst lokaltrafik, buss och tunnelbana - vilket far mig att tanka pa de nya reseutmaningar uppkladda for loge murare som vill ta sig fram diskret i bil kommer stallas infor i den snara framtiden.
det lobbas ju friskt inte minst i sverige for bilfria innerstader och saledes far alla snallt noja sig att nyttja kommunens transporter for besok i city .
Kanske det kan komma att vara lite pinsamt att sta pa bussen/tunnelbanan/sparvagen i full murar mundering med regalia och allt, eller sa kanske tillfallet kan utnyttjas for rekrytering av intresserade medpassagerare ?
kanske man hellre tar cyckeln eller en rask promenad ?
eller kanske det helt enkelt blir sa att ni anlitar ”fysiska” murare och later bygga nya murar-palats i fororterna ?

sedar - lite nya diskussions trivia att ta upp i nasta loge.
Har iofs åkt på loge med tåg i frack, förstår inte vad problemet skulle vara, regalierna har man ju i sin regalieväska, de visar man inte allmänheten.
I loge kör vi ritualer men i Brödraföreningar (som är våra universitet) har vi föreläsningar och utbildning, men tror ingen skulle dyka upp om aftonens utbildning skulle handla om att cykla eller åka tåg till loge.
Citera
2023-09-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ge dig din pajas - sarkasm stavas det.
Det märks att du inte kommit någon vart och har mindervärdeskomplex. Men jag har rätt och du har fel. Tugga idag det och gå vidare. Om (det kommer inte hända) du når de högre nivåerna så får du veta.
Fast nu har ju jag kommit någon vart både ekonomiskt och yrkesmässigt.
Sedan är jag även ämbetsman i SFMO vilket inte betyder att man ”kommit någon vart” utan är ett sätt att bjuda tillbaka av sin tid till bröderna som en gång lagt mycket av sin tid på mig och andra bröder.

Och du som inte visste vad SFMO betyder och inte vet att orden har en ”BROSCHYR FÖR KLÄDSEL I LOGE” och där står som tidigare nämnts svart frack och svart/mörkblå kostym är det som gäller och inget annat.
Men du kan ju vara en broder med väldigt låga kunskaper eller inlärningssvårigheter och då beklagar jag det djupaste, men för att vara riktigt säker på att du en frimurarbroder kan du väl vänligen berätta vilken Fördelning du tillhör och vilken grad du har (du som nått ”de högre graderna”)?
Citera
2023-09-24, 14:16
Medlem
Citat:
Fast nu har ju jag kommit någon vart både ekonomiskt och yrkesmässigt.
Sedan är jag även ämbetsman i SFMO vilket inte betyder att man ”kommit någon vart” utan är ett sätt att bjuda tillbaka av sin tid till bröderna som en gång lagt mycket av sin tid på mig och andra bröder.

Och du som inte visste vad SFMO betyder och inte vet att orden har en ”BROSCHYR FÖR KLÄDSEL I LOGE” och där står som tidigare nämnts svart frack och svart/mörkblå kostym är det som gäller och inget annat.
Men du kan ju vara en broder med väldigt låga kunskaper eller inlärningssvårigheter och då beklagar jag det djupaste, men för att vara riktigt säker på att du en frimurarbroder kan du väl vänligen berätta vilken Fördelning du tillhör och vilken grad du har (du som nått ”de högre graderna”)?
Uppenbart har du inte kommit någonstans... Berätta hur ofta du deltar i Högsta rådet.
Citera
2023-09-24, 14:53
Medlem
Citat:
I vissa sammanhang och grader har man varken kostym eller frack utan ceremonidräkt... Tänk dig scenen ur Ivanhoe (1982) när översteprästen dömmer Rebecca till döden. Precis så ser de ut - fast med ett frimurarkors istället för ett johanniterkors.
OMG Inte johanniterkors, tempelherrekors. Eftersom den orden som finns med i Ivanhoe är Tempelherreorden - och man behöver inte googla länge för att förstå att de högre graderna i frimureriet har en legendarisk (ej historisk) koppling till Tempelherreorden. Det sagt, så är klädkoden när man går till loge frack med svart väst eller mörk kavaj (=svart/mörkt blå kostym).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in