2023-09-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men mattan har jag också tagit upp en himla massor av gånger...
De första poliserna reagerar på att det finns två mattor ihopviktaa/ihoprullade i lgh. En i vardagsrummet/sovalkoven och en i köket.

På bilderna i FUP, ser man inga ihoprullade mattor alls, och den enda matta som finns är en på köksgolvet, grönaktig matta under köksbordet.

Så var är den andra mattan? Och låg dessa mattor på golvet förutom den gröna i köket, eller är den görna en av de tidigare ihoprullade mattorna?

Så du menar bara att du är orolig över vad JJ.s mattor tagit vägen? Om hon skulle få tillbaka dessa?

Eftersom detta handlar om ett mord trodde jag i min enfald att ditt bekymmer ang mattorna skulle ha med det att göra.

Därav min fråga till dig, tror du att JJ lindande in TT i en matta först och sedan flyttade över henne till ett lakan där MH såg TT?
Citera
2023-09-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Pappan har kanske tränat J i konsten att undvika fysiskt påträngande pojkar🙂?
Kan så vara...
Citera
2023-09-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Kanske är det dina egna små hjärnspöken som nu har givit sig till känna ?

Vad har du för tankar beträffande Fröken Janss*n:s mamma ?

Mvh/
@JokerMannen
Börjar bra med hjärnspöken.. så jag antar att du vet det du behöver redan..
JJs mamma är Helsingborgare ? Leshem föll för frestelsen ?
Citera
2023-09-30, 14:36
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men mattan har jag också tagit upp en himla massor av gånger...
De första poliserna reagerar på att det finns två mattor ihopviktaa/ihoprullade i lgh. En i vardagsrummet/sovalkoven och en i köket.

På bilderna i FUP, ser man inga ihoprullade mattor alls, och den enda matta som finns är en på köksgolvet, grönaktig matta under köksbordet.

Så var är den andra mattan? Och låg dessa mattor på golvet förutom den gröna i köket, eller är den görna en av de tidigare ihoprullade mattorna?
Det kan inte vara så att krimteknikerna har tagit vara på ev. försvunnen matta..
Bilderna i fup är väl tagna efter att Johanna greps.
Det är ju endast du som har någon teori om att Tove skulle ha gömts inrullad i en matta utom synhåll för stackars Maja.
Citera
2023-09-30, 14:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är sagt med mycket stor sannolikhet, att under natten den 16:e Oktober 2022 så vistades två personer samtidigt inom Fröken Janss*n:s toalett-rum och då, tillsammans med deras offer den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Jag känner mig övertygad om att Fröken Hellm*n kommer att som tidigare, fortsätta sin vandring på lögnens väg när Göta HovRätt nu inom kort skall se över mordfallet på nytt igen.

Mvh/
@JokerMannen

Ja, så är det.

Det finns dock alltid en risk att domstolar dömer mot förväntningar.
Finns ju många fall där domstolen haft en egen syn på saker och ting som inte riktigt gått hand i hand med den allmänna rättsuppfattning - snippa-domen, etc.

Om Maja mot förmodan skulle bli friad från mord, trots att Tove bedöms ha mördats - finns det en stor risk att vi har ett nytt Mats Alm-fall.

Alla vettiga människor ansåg att det var säkerställt att Mats mördade sin tjej, men han slank mellan juridikens maskor i nätet. Som rattfylleristen med Mållgan.
Alm har väl haft det lite tufft efter frikännandet, fått flytta, olika jobb mm. Finns visst de som stod offret Linda nära och håller koll på honom hela tiden.

Det finns ju en stor risk att det inte blir så roligt att vara en frikänd Maja i Vetlanda med omnejd framöver. Svårt att tvätta bort skulden när det är rätt uppenbart vad hon gjort.

Många tycker nog att ett frikännande av Maja vore väldigt fel. Både Toves nära och vänner samt Johannas vänner skulle nog ta illa upp om en uppenbart skyldig Maja klarar sig undan på sina lögner.
Citera
2023-09-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår inte heller varför vissa tänker sig att M hjärna stängt av?
Båda klarade av att snabbt forsla bort Toves kropp
En människa med empati och ett vanligt känsloregister hade blivit helt chockad över att kompisen ligger där död och
att gömma kroppen är kallsinnigt
Om Maja är en tjej med empati som vissa vill beskriva henne så hade hon brytit ihop men inte ens dagen efter eller i häktet visade hon känslor som ånger eller samvete
medkänsla verkar saknas totalt hos Maja
Inte ens en normal vuxen skulle klara det

Fröken Hellm*n:s tidigare påstådda Amnesíor är lika troliga som att en häst både kan trava och galoppera på en och samma gång.

Fröken Hellm*n kommer oavsett vad, att få stå till svars för de brottsliga handlingar hon begick under natten den 16:e Oktober 2022.

Några snark-påståenden så som Amnesíor, kommer Göta HovRätt inte att taga någon hänsyn till för Fröken Hellm*n:s del.

Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer med mycket stor sannolikhet att påpeka för Göta HovRätt att hans klient sov under den tiden som hennes kamrat Fröken Janss*n ströp den 21-åriga flickan T*ve T*nnies till döds och därtill också, att hans klient lider av Amnesía.

Jag är också säker på att Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer att påpeka för Göta HovRätt, att hans klient tidigare under tvång, blivit tvingad av sin kamrat Fröken Janss*n till att tidigare ha begått brottsliga handlingar mot sin egen vilja.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-09-30, 14:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, både onödigt och klantigt. 02:40 Är tiden vittnet uppger för första dunsen. Den är med största sannolikhet felaktig, om man utgår från att samma vittne lämnar korrekta tidsangivelser för händelseförloppet efter den höga dunsen.

HR kommer troligen inte fastställa mordet till 02:40. Tveksamt om dom överhuvudtaget fastslår en tid, men görs det hamnar den runt 02:35, vilket är ännu värre för Maja. 2 Min innan mordet pillar hon på mobilen och ca 3 minuter efter mordet är över, är hon uppe och går. Helt i linje med J s vittnesmål.

Efter TR s domslut har det trillat in ytterligare bevis som sågar Majas story med fotknölarna. Kroppen har inte varit i förrådet som hon och hennes försvarare föreslog. Hon har heller inte sovit medans mordet pågick som hon påstod i TR. Minns jag rätt är hon uppe och går mellan 02:19-02:26. Kl 03:33 pillar hon på telefonen och 02:43-02:48 är hon uppe och går igen. Hon är alltså aktiv i direkt anslutning till mordet. När mordet tros vara över 02:43, går hon runt i 5 minuter i lägenheten! Hur tror du HR ser på denna nya bevisning?

Om åklagaren känner att han behöver stärka upp ytterligare mot M, kan han dels kalla in vakten som vittne för att dementera M s påstådda fylla, eller att entrévärden sett M upprört gå in flera gånger på Nöjet. Han kan kalla in grannpappan som kan berätta att han hört fotsteg från två personer precis innan J s ytterdörr öppnas första gången.

Varför han inte kallade in dessa till TR berodde sannolikt på att han kände att han hade tillräckligt för att få både M och J fällda för mord, vilket visade sig vara rätt. Och nu när bevisningen ytterligare har stärkts mot framförallt M har jag väldigt svårt att tro att HR skulle göra en helt annan bedömning än den TR gjorde.

Du har så rätt. Detta påpekande är väldigt klarsynt gällande alla fakta som numera finns.

Det är fullkomligt orimligt och en stor lögn att Maja skulle ha sovit under denna tid.
Förhoppningsvis sätter åklagaren upp tydlig tidslinje med punkter som HR lätt kan se och bilda sig en uppfattning av.
Dock behöver mordögonblicket naturligtvis inte minutpreciseras. Det räcker att klargöra vad Maja gjorde under tidsintervallet mordet har skett.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 14:51.
Citera
2023-09-30, 14:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, så är det.

Det finns dock alltid en risk att domstolar dömer mot förväntningar.
Finns ju många fall där domstolen haft en egen syn på saker och ting som inte riktigt gått hand i hand med den allmänna rättsuppfattning - snippa-domen, etc.

Om Maja mot förmodan skulle bli friad från mord, trots att Tove bedöms ha mördats - finns det en stor risk att vi har ett nytt Mats Alm-fall.

Alla vettiga människor ansåg att det var säkerställt att Mats mördade sin tjej, men han slank mellan juridikens maskor i nätet. Som rattfylleristen med Mållgan.
Alm har väl haft det lite tufft efter frikännandet, fått flytta, olika jobb mm. Finns visst de som stod offret Linda nära och håller koll på honom hela tiden.

Det finns ju en stor risk att det inte blir så roligt att vara en frikänd Maja i Vetlanda med omnejd framöver. Svårt att tvätta bort skulden när det är rätt uppenbart vad hon gjort.

Många tycker nog att ett frikännande av Maja vore väldigt fel. Både Toves nära och vänner samt Johannas vänner skulle nog ta illa upp om en uppenbart skyldig Maja klarar sig undan på sina lögner.

Det är inte en "risk" att domstolar dömer "mot förväntningar", det är en demokratisk och rättsstatlig förutsättning att våra domstolar dömer helt utan hänsyn till "förväntningar" och enbart på de bevis som presenteras för domstolen. Detta är vad den förkrossande majoriteten av befolkningen förväntar sig och det är också därför vi har den ordningen, i demokratisk anda. På samma vis är det också därför som många, väldig många, de allra flesta, inte bara förväntar sig att Maja frikänns, utan också tycker att det är väldigt rätt. Större delen av befolkningen tar nog illa upp när domstolar utfärdar godtyckliga domar och dömer utan bevis. Att tingsrätten i Eksjö blev så kraftigt ifrågasatta av såväl juridiska experter som av massmedia när de kom med sin rättsvidriga dom att domaren gick ut i radio och pudlade rejält, är bara ett exempel på det.
Citera
2023-09-30, 15:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Så du menar bara att du är orolig över vad JJ.s mattor tagit vägen? Om hon skulle få tillbaka dessa?

Eftersom detta handlar om ett mord trodde jag i min enfald att ditt bekymmer ang mattorna skulle ha med det att göra.

Därav min fråga till dig, tror du att JJ lindande in TT i en matta först och sedan flyttade över henne till ett lakan där MH såg TT?

Nä, varför ska en utredning bekymra sig över försvunna mattor, sluttider för stegräknare och annat krafs, som möjlighet att få en mer definitiv tidpunkt för Toves död genom grannens mobil.

Inte så noga med att göra en rekonstruktion. Bara lite på Johanna som berättar så exakt och sanningsenligt hon bara kan hur det hela gick till.
Citera
2023-09-30, 15:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är inte en "risk" att domstolar dömer "mot förväntningar", det är en demokratisk och rättsstatlig förutsättning att våra domstolar dömer helt utan hänsyn till "förväntningar" och enbart på de bevis som presenteras för domstolen. Detta är vad den förkrossande majoriteten av befolkningen förväntar sig och det är också därför vi har den ordningen, i demokratisk anda. På samma vis är det också därför som många, väldig många, de allra flesta, inte bara förväntar sig att Maja frikänns, utan också tycker att det är väldigt rätt. Större delen av befolkningen tar nog illa upp när domstolar utfärdar godtyckliga domar och dömer utan bevis. Att tingsrätten i Eksjö blev så kraftigt ifrågasatta av såväl juridiska experter som av massmedia när de kom med sin rättsvidriga dom att domaren gick ut i radio och pudlade rejält, är bara ett exempel på det.

Det var en medial bild, troligen iscensatt av Majas omgivning, som många först trodde på.
Omgivningen inklusive perifera icke insatta intervjuade massmedie-glada jurister och andra ”tyckare” vädrade sina åsikter baserade på den bilden.

När nu betydligt mer fakta kommit ut om att kroppen rimligen fanns tillsammans med Maja i lägenheten hela tiden och Majas telefonregistreringar samt vittnesmål om en kamp i badrummet och mordbrandsförsöken där Maja ville ljuga ihop ett alibi mm - ja då kommer sannolikt massmedia också vända i skuldfrågan.

Det framstår absolut inte längre som självklart att Maja inte var delaktig i mordet, tvärt om.
Att lyssna på och läsa Majas förhör i häkte och domstol är nästan en plåga eftersom man generas av att hon så uppenbart försöker ljuga och luras.

Ungefär som gängkriminella skyttar i samma ålder som Maja. Hon hamnar i samma kategori och många av dem har också likartade tillkortakommanden som Maja. Men massmedia brukar inte ta deras parti direkt.

Jag skulle gissa att ytterst få av de tidigare intervjupersonerna kommer uttala sig på samma sätt om att Maja skulle vara oskyldig inför HR förhandlingarna.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 16:22.
Citera
2023-09-30, 15:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nej det skulle inte kunna hända dej därför att du är en normal människa som skulle ha lämnat lägenheten och ringt polisen om du bevittnade ett mord på någon som du känner, Om du är oskyldig vill säga.

Man skulle förmodligen också skrika "sluta sluta", när man märker att övergreppet håller på att gå för långt.
Citera
2023-09-30, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja även om vissa ljud och aktiviteter där kan anses vara mindre troliga så är det heller inte säkert att de mest troliga faktiskt inträffat. Och hur JJ beskriver att saker hänt ska tas med väldigt stor skepsis.

Precis som med MH. Att man är skeptisk till att hon kunnat sova osv. Samtidigt så ska ju åklagaren bevisa deltagande i mordet, inte om hon sov eller ej. Och kan man bevisa vakenhet till 100 % när mordet sker innebär den vakenheten då att man deltar?

Och sen själva deltagandet är endast ”bevisat” med JJ:s berättelse som i sig har en rad tveksamma detaljer som 10 sek, rundvisning efter hemkomsten osv.

Och sen kan man argumentera kring fasthållning osv men då är det inte bevisat fullt ut att MH faktiskt är i badrummet när mordet sker. Och även om det skulle bevisas på nåt annat sätt än JJ:s berättelse så ska det kunna visas att MH:s deltagande bidrar till mordet då.

Och ovanpå allt så ska nu fem rättsläkare dividera om en väldigt liten detalj i detta mord/våld, men där har man ändå en föraning om hur hovrätten kommer bedöma ”skadorna”. Att hovrätten ser på bevisningen på samma sätt som tingsrätten gjort skulle göra mig förvånad, men skriver de en välmotiverad dom så får jag köpa den.

Du formulerar så klokt och enkelt det helt självklara.

Det enda jag undrar är vilken föraning du har runt hur hovrätten kommer att bedöma skadorna?

Det är kanske det som oraoar mig mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in