Citat:
Ursprungligen postat av
Sievert
Varför spränger inte Ukraina sönder bron mellan Ryssland och Krim fullständigt? och då menar jag totaldemolering. Krut i de mängderna är självklart dyrt och behövs till annat men avkastningen borde väl fortfarande vara enorm.
Återuppbyggnad för Ryssland är både otroligt dyrt och tidskrävande och skulle tvinga dem köra transporter med lastfartyg eller lastbil genom ockuperad Ukrainsk terräng.
Var jag kan tänka att det brister är komplexiteten i ett genomförande. Att frakta så stora mängder sprängdeg genom hela Krim är väl knappast ett alternativ så då är väl någon form av långdistansrobotar mer rimligt.
De nyförvärvade ATACMS-robotarna från USA känns som ett bra alternativ. Från 80-90 talet, relativt billiga (~9milj./enhet) med precision på 10-50 m. Skulle väl krävas ganska många å andra sidan så där kanske det brister men känns fortfarande som en vinstaffär. Ubåt kanske?
Jag kan varken krigsföring eller vapen men lämna besserwissern till en faktisk foliehatt
Anledningen till att Ukraina inte har totalförstört bron är eftersom de inte kan göra det. Det skulle kräva ett mycket stort antal, mycket stora, penetrerande sprängladdning, som träffar med mycket hög precision.
Avståndet är också för långt för alla kvalificerade vapen som Ukraina har, bortsett från Storm Shadow/Scalp, men dessa har man inte i tillräcklig mängd för att kunna avvara tillräckligt många.
USAF kan lösa det hela relativt enkelt (tack vare B-2, F-35 och F-22, samt enorma lager med precisionsstyrda bomber av olika typer), men de är också de enda i världen som kan göra det. Resten av världens skulle få nöja sig med att temporärt försätta bron ur användbart skick.