• 1
  • 2
2023-09-29, 19:32
Medlem
Jag vill inte ge ut vilken utbildning jag har, men jag har gått på universitetet och avlagt en examen och har ett okej betalt någorlunda stabilt jobb. Trots det upplever jag ganska ofta att arbetsuppgifterna ibland är understimulerade. Jag känner inte för att outta vad jag kör, men stannar där.

En sak jag däremot finner rätt intressant är juridik som kan utmana hjärnan lite mer, där man får göra mer bedömningar, leta i lagtexter, läsa förarbeten osv. Vilka yrken får man arbeta en hel del med juridik utan att vara jurist/rättsvetare eller dylikt? Yrken som ger okej betalt, ungefär mer än 40,000 sek iallafall. Gärna förslag.
Citera
2023-09-29, 20:04
Medlem
wuuaas avatar
Compliance Officer inom bank/finans. Finansindustrin idag är så fylld av regelverk att det ingår i de flesta tjänster, men speciellt för de med compliance-roller.
Citera
2023-09-29, 20:12
Medlem
Key account manager, upphandlare av varor som kräver lite mer eftertaknke.
Tjänar lätt + 40 000
Citera
2023-09-29, 23:36
Medlem
Om du är ingenjör så är patentingenjör ett sådant jobb. Du kan jobba inom industrin, på byrå, eller på patentverk.

40k är inga problem, det är nog ingångslön (i privat sektor).
Citera
2023-09-30, 11:15
Medlem
Kan också tänka mig olika typer av handläggare på olika myndigheter. Dessa jobb är ofta så att du måste arbeta med någon viss typ av väldigt specifik lagstiftning. Inget som vanliga jurister kanske kan, men som det kanske blir lite överkvalificering om de ska jobba med och lära sig. Min fru handlägger lite saker på kommunen och då fick hon lära sig vad som gäller i exakt de fallen och sen tror jag de har de en jurist att diskutera med om något är oklart.

Jag har jobbat på myndighet som handläggare och det var ganska mycket lagstiftning att jobba med. Jag ringde vår jurist och diskuterade om något krångligt dök upp men oftast visste ju inte den personen heller så man får ta lite beslut själv, men det beror ju kanske på myndighet hur det ser ut och vad det gäller.

Jag fick en utbildning genom jobbet. Ofta kräver handläggartjänster bara någon allmän kandidatexamen (typ "gärna inom X/Y/Z breda områden").

Kika på jobbastatligt.se . Ofta kanske det föredrar någon som har jobbat statligt tidigare, men om du kan tänka dig att flytta till någon mindre ort så kanske det är lättare.

Du kan ju även tänka dig att bli paralegal av något slag. Dessa gör ganska mycket juridiska saker som egentligen ligger utanför deras område men som i praktiken hamnar på deras bord.
Citera
2023-09-30, 14:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Socionom (mycket familjejuridik, tex gällande vårdnadstvister etc).

Fastighetsmäklare (avtalsrätt, fastighetsrätt, familjejuridik gällande arv/skilsmässa/etc.)

Patentingenjör (immaterialrätt).

Underlättar förstås om vi får en hint om utbildningsområde.
Citera
2023-09-30, 18:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Jag vill inte ge ut vilken utbildning jag har, men jag har gått på universitetet och avlagt en examen och har ett okej betalt någorlunda stabilt jobb. Trots det upplever jag ganska ofta att arbetsuppgifterna ibland är understimulerade. Jag känner inte för att outta vad jag kör, men stannar där.

En sak jag däremot finner rätt intressant är juridik som kan utmana hjärnan lite mer, där man får göra mer bedömningar, leta i lagtexter, läsa förarbeten osv. Vilka yrken får man arbeta en hel del med juridik utan att vara jurist/rättsvetare eller dylikt? Yrken som ger okej betalt, ungefär mer än 40,000 sek iallafall. Gärna förslag.
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Socionom (mycket familjejuridik, tex gällande vårdnadstvister etc).

Fastighetsmäklare (avtalsrätt, fastighetsrätt, familjejuridik gällande arv/skilsmässa/etc.)

Patentingenjör (immaterialrätt).

Underlättar förstås om vi får en hint om utbildningsområde.
Ovanpå Pontiacs exempel så kan jag tillägga många fall av handläggartjänster på myndighet. Många myndigheter anställer handläggare som fattar myndighetsbeslut. Migrationsverket är ett välkänt exempel. Dessa arbetar mycket med juridik då deras beslut handlar om tolkning och tillämpning av regler, och dessutom måste hålla i förvaltningsdomstol om de överklagas.

Dessa jobb söks väldigt sällan av de med juristexamen, då en sån examen ger tillgång till många jobb med markant bättre lön och karriärsutsikter.
Citera
2023-10-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ovanpå Pontiacs exempel så kan jag tillägga många fall av handläggartjänster på myndighet. Många myndigheter anställer handläggare som fattar myndighetsbeslut. Migrationsverket är ett välkänt exempel. Dessa arbetar mycket med juridik då deras beslut handlar om tolkning och tillämpning av regler, och dessutom måste hålla i förvaltningsdomstol om de överklagas.

Dessa jobb söks väldigt sällan av de med juristexamen, då en sån examen ger tillgång till många jobb med markant bättre lön och karriärsutsikter.

Tack för inblicken. Hur ser löneläget ut på migverket som handläggare?
Citera
2023-10-07, 10:20
Medlem
Citat:

Skulle kunna rekommendera yrket som lantmätare. Mycket grävande i lagtexter och du får ta många beslut. Lantmäteriet fungerar i princip som en förstainstans.

Du behöver dock ha vissa förkunskaper inom fastighetsjuridik.
Citera
2023-10-07, 11:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tack för inblicken. Hur ser löneläget ut på migverket som handläggare?
Inga problem.

Jag vet tyvärr inte hur löneläget ser ut. Eftersom det är en statlig arbetsgivare så kan du skriva till dem och fråga vad medellönen för handläggare ligger på, dock.
Citera
2023-10-07, 11:45
Medlem
Kycklingtasss avatar
Jag känner en beteendevetare som jobbar på en överförmyndarnämnd, utför mer juridiskt kvalificerade uppgifter än jag trodde och tjänar i mina ögon bra.
Citera
2023-10-07, 14:34
Medlem
Strategiskt inköp/upphandlare/”avtalsansvarig”.

60k+ möjligt efter några år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in