Kan också tänka mig olika typer av
handläggare på olika myndigheter. Dessa jobb är ofta så att du måste arbeta med någon viss typ av väldigt specifik lagstiftning. Inget som vanliga jurister kanske kan, men som det kanske blir lite överkvalificering om de ska jobba med och lära sig. Min fru handlägger lite saker på kommunen och då fick hon lära sig vad som gäller i exakt de fallen och sen tror jag de har de en jurist att diskutera med om något är oklart.
Jag har jobbat på myndighet som handläggare och det var ganska mycket lagstiftning att jobba med. Jag ringde vår jurist och diskuterade om något krångligt dök upp men oftast visste ju inte den personen heller så man får ta lite beslut själv, men det beror ju kanske på myndighet hur det ser ut och vad det gäller.
Jag fick en utbildning genom jobbet. Ofta kräver handläggartjänster bara någon allmän kandidatexamen (typ "gärna inom X/Y/Z breda områden").
Kika på
jobbastatligt.se . Ofta kanske det föredrar någon som har jobbat statligt tidigare, men om du kan tänka dig att flytta till någon mindre ort så kanske det är lättare.
Du kan ju även tänka dig att bli
paralegal av något slag. Dessa gör ganska mycket juridiska saker som egentligen ligger utanför deras område men som i praktiken hamnar på deras bord.