Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
I videon som låg på swedencrime kan man när man spelar den i slow motion, se en gestalt med vad som ser ut som en mörk hatt (typ fiskarhatt) dyka upp framför bilen men det är väldigt dålig bildkvalitet så det är svårt att avgöra vad som händer exakt.

Men utifrån det som sagts om att BO blivit påkörd innan han sköts så KAN det ju vara han som syns framför bilen i klippet.

https://imgur.com/a/nA5OZom

Det som ser ut att vara en fiskehatt kan inte möjligtvis vara håret på BO? Hans frisyr igenom tiderna har ju sett ut som en lampskärm.
Citera
2023-09-29, 16:46
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Rappare? De klipp jag sett sjunger han ju mer. Låter som han jämrar sig snarare. Men visst, vem som helst kan bli en rappare. Bara man är tillräckligt G idag . Han verkade tydligen vara en man mobbare och givetvis kriminell. Känner ganska lite medlidande faktiskt. I dagens hårda klimat borde ungarna fatta vad dom leker med.

Han är väl 18 och vuxen? Skönt att vi slipper honom.
Citera
2023-09-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Han är väl 18 och vuxen? Skönt att vi slipper honom.
Ja, iofs videos på honom är han ju bara barnet. Är man med i leken får man..
Citera
2023-09-29, 17:01
Medlem
Väldigt dimmig video. Blir han påkörd och sedan skjuten?
Citera
2023-09-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Det finns sidor där det går att ladda upp anonymt och ospårbart.

Det går alltid att spåra dig på internet. Det är klart att om du orkar så kan du skapa upp X antal vpn tunnlar till olika servrar och tunnla dig igenom. Men hur många av de som laddat upp filer tror du har gjort det. Sen går det såklart även att spåra dig även om du gör det, men det gör det svårare.
Citera
2023-09-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
På instragram fanns det. Men det är borta nu. Du måste vara snabbare. Finns kanske någon länk här som fortfarande fungerar men jag tvivlar på det. Olagligt att sprida så ingen ide att någon laddar upp mer.

Varför är det olagligt?

Finns det fler videos?
Citera
2023-09-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Varför är det olagligt?

Finns det fler videos?

Tror det räknas som ärekränkning. Tror dock inte polisen lägger särskilt mycket resurser på att jaga folk som lagt upp filmer. Det är svårt att komma över uppgifter som leder någonstans.
Citera
2023-09-29, 17:25
Medlem
Vad är det för musik/låt i den där videon som cirkulerar från skjutningen?
Citera
2023-09-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Problemet är decennier av icke fungerande lekplatser.
Jag själv spenderade några år i samhällsprojekt (specialklasser och socialarbetare) utan att man gjorde mer än hamnade i större problem pga att det var problemungar omkring en liksom att bowla och spela biljard om man sammanfattar. Det fanns aldrig någon aktiv träning där man visades upp samhället och olika möjligheter utan det var timmar av föreläsande prat, tjat och bredvid det bara konflikter.

Det fanns ingen som helst förståelse för hur påverkande det är att leva i ständiga problem mer än att det problemorienterades med någon linje av att en själv var ansvarslös och djupt problematisk och sedan skulle man bowla. Gå på bio eller spela pingis.

Som vuxen idag skulle jag säga att man behöver en helt annan inriktning för unga människor och att tt medelklassmänniskor med socionomutbildning eller män som knarkat och inte vill lämna problem utan själv "arbeta som föredömen" inte är rätt väg att gå. Det där pratet hör hemma på högskoleuppsatserna.

Man måste presentera saker konkret. En av de största utmaningarna är att det här är killar som generellt inte klarar av skolan (vilket jag såklart inte heller gjorde) och samtidigt som skolan haverar ut i något flum så är det här killar med NPF-diagnoser och låg intelligens. De klarar inte av att plugga teoretiskt timme efter timme, dag efter dag och inte heller lyssna på föreläsningar.

Man behöver ändra systemet redan där. Istället för att samhället slösar pengar systematiskt på att ungar ska leka under skoltid etcetera ska de se vad arbetslivet innebär. Besöka olika typer av arbetsplatser. Få dem förklarade. Prova arbetet för någon dag. Sedan behöver man ta in mer yrkesinriktade utbildningar där barn med lägre teoretisk förmåga kan prestera i skolarbetet konkret. Abstrakt tänkande är svårare för somliga mer än för andra.

Aktiviteter som är ren underhållning ska tillhöra fritiden. Man ska alltså inte slösa pengar på att en massa ungar ska gå på någon slags förklädd dagverksamhet när det är skolplikt utan de ska lära sig att de kan olika saker bortsett från de uppgifter de misslyckas med. Ur egen synvinkel hade jag tjänat otroligt mycket på att få se hur t.ex hemtjänsten fungerar och andra enklare arbetsplatser inom omsorgen istället för att varje fredag gå ut med klasskamrater på aktiviteter kommunen betalade. Eftersom de alltid sagt sedan årskurs 1 att jag inte klarade av något trodde jag på dem. Att jag måste kunna det och det för annars skulle jag inte kunna arbeta. Samtidigt som jag tog hand om barn, hem och hushåll, lagade mat. Städade och hade omsorg om alla omkring mig. Jag hade själv fått ett otroligt mycket bättre självförtroende om jag istället arbetat några timmar med människor. Arbetsuppgifter jag kunde gör a i sömnen och det är faktiskt ofta samma sak för många andra fattiga människor med många syskon. Det de gör hemma och hos släktingar får andra människor betalt för att göra på en arbetsplats.

Det finns en mängd olika arbeten många av ge här unga absolut klarar av. Men samhället är inte intresserad av dina rädslor eller att det stärker osäkerheten när det talar om att du inte gör en siffra rätt. Samhället är mer intresserad av att något stolpskott ska betalas pengar för att sparka på en boll med ungarna istället för att lära dem allt de faktiskt duger till. År efter år ser man alla män som snackar om att man måste satsa på de unga men vad de säger är attt man ska betala för att de ska slippa fixa riktiga arbeten själva utan istället ska få pengar skickade till deras intressen av att lalla runt. Satsa säger de som aldrig presenterar resultat för att de tycker det är jättekul att spela fotboll, bowla, spela pingis och predika föredömligt för unga människor de inte släpper taget om för att de själva skulle stå utan identitet utan dem.

Vi måste få bort alla manliga pajaser som inte presenterar resultat men vill få ekonomiska bidrag genom att man låtsas att de går till barn- och unga. Viii måååste saaatsa pååå baaarnenBarn och unga behöver 1. Lärare. 2. Framtidstro. 3. Få veta vad de själva är bra på och kan bygga upp en självkänsla kring.

Nu blir det när det kommer till de som är snett andra saker. Anstalter för barn osv. Men det förebyggande arbetet är A och O och det måste förändras.

Bra! Alla är inte teoretiker och ett samhälle kan heller inte byggas på bara pärmbärare. Även grundskolan behöver bli bredare.
Citera
2023-09-29, 17:37
Medlem
Hörde ngt om att bilen som ev använts har hittats nedbrunnen men kan inte hitta artikel om det. Ngn som har koll? D v s var den hittades
Citera
2023-09-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Vad tror ni om denna teori? BO var "polare" med Einar. Einar ville snacka och berätta allt för polisen, det finns ju till och med förhörsprotokoll på det. Nu när BO fyllt 18 så vill SÄPO rekrytera honom i kampen mot gängen. Det slutar med att de kör över honom och skjuter honom. Är detta troligt eller är det bara att han var skyldig pengar eller utfört något annat som var emot någon regel i den kriminella världen?
Nej, han tillhörde bara fel falang i den konflikt som pågår just nu.
Einar ville inte samarbeta med polisen utan det var hans mamma som ville prata.
Citera
2023-09-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Det går alltid att spåra dig på internet. Det är klart att om du orkar så kan du skapa upp X antal vpn tunnlar till olika servrar och tunnla dig igenom. Men hur många av de som laddat upp filer tror du har gjort det. Sen går det såklart även att spåra dig även om du gör det, men det gör det svårare.

Jag vet. Men det kommer inte läggas några polisiära resurser på att söka efter de som delar klipp likt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in