2023-09-28, 20:44
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Ska Putin ha med sig något specialbord som man kan sitta i, istället för att sitta på stolar vid bordet.
Ryssarna blir mer och mer besynnerliga, har du kanske en länk så man får se.

ja nu spelar det kanske ingen roll hur bordet ser ut som han sitter i. Och för mig betyder det ingenting. Bara de sätter sig ner och får slut på eländet.
Citera
2023-09-28, 20:45
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, tar bara med det som rör fronterna.

Citat:
28.09.2023 uppdateringen. Idag blir det en front och en uppdatering om vad som sker bakom kulisserna när NATO sekreteraren och Franska representanter besökte Kyiv idag.
Business as usual vid Bakhmut fronten. Turisterna drog sig för sent ur Klishchiivka och Andriivka och han inte sätta upp nya effektiva försvarslinjer i de dubbla windbrakes strax bakom järnvägslinjen. De våra skuffar på väldigt bra och har i princip tagit kontroll över dessa skogspartier som sträcker sig längs hela linjen Klishchiivka-Andriivka. Om vårt avancemang fortsätter ännu ett par km så är turisternas situation i Kurdiumivka och Zelenopillia katastrofalt, troligtvis kommer vi att snart se ett tillbakadragande av turisterna även här.
Trots turisternas massiva försvar vid Verboe och Novoprokopivka avancerar vi söderut windbrake för windbrake. Även här har vi nått första huvudförsvarslinjes andra linje så det ser inte alls illa ut.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-09-28, 20:47
Medlem
Har det inte gått ganska länge sedan media rapporterade om att ryssarnas huvudlinje brutits igenom? Går vi fortfarande framåt eller är det stiltje?
Citera
2023-09-28, 20:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
haha, nja de backade ju självmant ut ur Kherson tex. Då de hade blivit sitting ducks där om Ukraina sprängt broarna utan en chans att retinera.
Sen det där röda kladdet runt Kiev är ju när de marcherade dit och sedan backade undan (skenmanöver vad vet jag).
Du skall jämföra den linjen du ser nu, och med flera månader sedan när Ukraina inledde offensiven. I stort sett lika, kanske något plus för Ryssen i nordöstra Ukraina under denna tid.
Jag tror Ryssen har bestämt sig att det är denna gräns som gäller, kommer inte släppa en tum av det.
Vilket i sin tur gör att Ukraina stångar sig blodig bokstavligen.
Säger inte att det är bra, säger bara att Ukraina kommer inte trycka ut ryssen ur dessa områden.
Du talar inte om för mig vad jag ska göra. Jag kan tolka kartan själv och där har Ukraina återtagit mer än 54%, frågor på det? Äckliga uralmongol.
Citera
2023-09-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Poängen är att USA/Nato tvingar Ryssland att satsa mer på försvaret än man egentligen har råd med. Baktanken är naturligtvis att Rysslands ekonomi ska kollapsa och göra det så mycket enklare att ta över landet.

Man varför startade då Putin detta krig? Hade han inte invaderat Ukraina hade han ju inte behövt satsa så mycket på militären. Då hade han kunnat lägga pengarna på asfalterade vägar, rinnande vatten, sjukvård....
Citera
2023-09-28, 20:53
Medlem
Citat:
haha, nja de backade ju självmant ut ur Kherson tex. Då de hade blivit sitting ducks där om Ukraina sprängt broarna utan en chans att retinera.
Sen det där röda kladdet runt Kiev är ju när de marcherade dit och sedan backade undan (skenmanöver vad vet jag).
Du skall jämföra den linjen du ser nu, och med flera månader sedan när Ukraina inledde offensiven. I stort sett lika, kanske något plus för Ryssen i nordöstra Ukraina under denna tid.
Jag tror Ryssen har bestämt sig att det är denna gräns som gäller, kommer inte släppa en tum av det.
Vilket i sin tur gör att Ukraina stångar sig blodig bokstavligen.
Säger inte att det är bra, säger bara att Ukraina kommer inte trycka ut ryssen ur dessa områden.

Nej ni backade inte självmant. Ni sprang för era liv.
Citera
2023-09-28, 20:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Nej. De backade inte ut ur Kherson (staden som skulle bli deras för evigt) av fri vilja. Utan de tvingades till det.

Tanken var ju att Kherson skulle bli en språngbräda för erövringen av Mykolaiv och Odessa. Men där misslyckades de totalt. Och till sist blev de utkörda från även Kherson.

Denna karta och de faktiska anfallsriktningarna visar hur deras plan såg ut från start, men som de misslyckades med:
https://pbs.twimg.com/media/FPA-OrAXIBI2Lll?format=jpg&name=large

Ukraina har verkligen satt käppar i de ryska planerna.

Citat:

Nej. Det var ingen skenmanöver. De misslyckades med sin plan med Kyiv och överlevande soldater lämnade sedan området och sattes in i östfronten istället.

Sedan får vi inte glömma Kharkiv oblast. Detta oblast befriade de i stort sett helt. Ryssarna planerade att ha en låtsasomröstning även här, men då Ukraina befriade länet till 99%, insåg till och med de falska ryssarna att det är ingen mening. Även ryssar har en gräns för hur mycket de kan ljuga.
Citera
2023-09-28, 21:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Poängen är att USA/Nato tvingar Ryssland att satsa mer på försvaret än man egentligen har råd med. Baktanken är naturligtvis att Rysslands ekonomi ska kollapsa och göra det så mycket enklare att ta över landet.
Vad menar du med att ta över?

Sovjet kollapsade som bekant på 90 talet. Efter det så hade man relativt enkelt kunnat ta över. Men det gjordes inte.

USA har invaderat ett antal länder sedan ww2. De har fortfarande inte absorberat något av dessa och gjort de till en del av USA. De mosar som regel sina fiender. Sedan drar de vidare så snabbt som möjligt.
Citera
2023-09-28, 21:03
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du talar inte om för mig vad jag ska göra. Jag kan tolka kartan själv och där har Ukraina återtagit mer än 54%, frågor på det? Äckliga uralmongol.

Men suck. De har inte återtagit nåt. Ju fortare de inser det ju fler liv kan besparas.
Citera
2023-09-28, 21:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej ni backade inte självmant. Ni sprang för era liv.

Vi? Jag var inte där, var du?
Citera
2023-09-28, 21:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. De backade inte ut ur Kherson (staden som skulle bli deras för evigt) av fri vilja. Utan de tvingades till det.

Tanken var ju att Kherson skulle bli en språngbräda för erövringen av Mykolaiv och Odessa. Men där misslyckades de totalt. Och till sist blev de utkörda från även Kherson.

Denna karta och de faktiska anfallsriktningarna visar hur deras plan såg ut från start, men som de misslyckades med:
https://pbs.twimg.com/media/FPA-OrAXIBI2Lll?format=jpg&name=large

Ukraina har verkligen satt käppar i de ryska planerna.

Nej. Det var ingen skenmanöver. De misslyckades med sin plan med Kyiv och överlevande soldater lämnade sedan området och sattes in i östfronten istället.

Sedan får vi inte glömma Kharkiv oblast. Detta oblast befriade de i stort sett helt. Ryssarna planerade att ha en låtsasomröstning även här, men då Ukraina befriade länet till 99%, insåg till och med de falska ryssarna att det är ingen mening. Även ryssar har en gräns för hur mycket de kan ljuga.

Nej fel.
Och jag är tveksam att "jag har en plan planen" cirkulerar officiellt.
Citera
2023-09-28, 21:13
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Men suck. De har inte återtagit nåt. Ju fortare de inser det ju fler liv kan besparas.
Jag håller inte med dig alls. De har tagit flera tusen artilleripjäser sedan motoffensiven startade.
Ju fortare ni får stryk desto fler liv kan besparas, du har missförstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in