Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Håller med dig helt och hållet och att titta på Majas roll och delaktighet i kriminalitet, hennes personlighet ang lögner, att kunna uppträda normalt efter att ha dumpat ett lik, vilja träffa Johanna då hon ska ut och mörda Tove och undra dagen efter hur det gick - förtar inte Johannas ansvar och störda vilja till hämnd.
Det gör henne inte ett dugg skönare.
De är sonika två skilda personer rent driftmässigt (introvert vs extrovert, driftig vs mer sävlig) men förenas i det skeva, empatistörda, lustfyllda, lögnaktiga och en absurd grändlöshet.
Resultatet av deras allierande blir livsfarligt.
Att Maja blundar gör henne till medlöpare och stärker Johanna. Vice versa så stärker Johanna Maja i din tur.
Exakt. Johanna är farlig med sin laglösa och självpåtagna rätt att hämnas.
Maja boundade direkt med en som var häktad för mordförsök så hon lär inte vara mindre riskabel. Där öppnande hon käften likt hon gjort ihop med Johanna, blev förtrolig.
Hon uppvisar ingen empati kring det som hänt, Tove och anhöriga får en slags biroll i det stora hela.
Att hon försöker rädda sitt eget arsle och peka ut Johanna är märkbart - men hon sörjer henne samtidigt eftersom hon börjar böla bara vid tanken på hennes potentiella död (su) i TR.
En ny Johanna, störtförtjust, blind framfart och partymätaren i det röda fältet är hon ett fortsatt osäkert kort imo.
Föräldrarnas försök att hala in henne (med all rätt) men det hjälpte inte ett dugg.
Jag minns att jag blev överraskad efter att ha läst FUP första gången. Det, för att den bild jag hade av Maja inte stämde överens med den som framträdde i fup. Med bakgrund av hennes diagnoser och hur hon framställts av några av hennes vänner i yngre dar, så inbillade jag mig att hon var både skör, omtänksam och på gränsen till sammanbrott i sin isoleringscell.
Vid just denna del av förhöret från 31/10 gick det upp för mig att jag haft fel uppfattnign. Här trodde jag hon skulle bryta ihop och berätta efter pausen hon ville ha.
Maja, jag tror att du har mer att berätta om den här natten än vad du gör, jag tror att
du väljer att försöka skydda någon istället för och lyssna på dig själv. Så känner jag
spontant, det behöver inte vara så, men tittar man på det här så känns det så Maja.
Du måste tänka på dig själv nu, vi snackar inte om ett snatteri på ICA.
Nej, (lång tystnad)
Vi har inte hittat Tove än, hon har sina anhöriga, du vet ju själv hur glad du blev när
du fick prata med dina föräldrar.
Ja
Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).
Vet du var Tove är?
Nej
Säger du det här för att skydda eller hjälpa någon annan?
Nej
För du hjälper definitivt inte dig själv, det gör du inte Maja.
Vi är inte ens färdiga med tekniska undersökningar och resultat som kommer av det,
det kan komma in jättemycket, så är det så att du vet nånting så är det till din fördel att
du berättar det nu. Det är du som har valet, vi kan inte ta det åt dig, och du måste ta det
själv, jag har sagt det tre gånger nu tror jag.
Mm
Vet Johanna var Tove är då?
Nej, inte vad jag vet i varje fall. (lång tystnad)
Vill du ha en paus så måste du säga till?
Jag kan ta en paus
Paus klockan 13.39
Återupptas kl. 13.52
Är det något du vill berätta efter pausen?
Nää, nej.