2023-09-28, 13:31
Medlem
kommer det att vara beväpnad militär med skarpa vapen?
kan inte tänka mig att någon vill ställa upp obeväpnad?

om det handlar om beväpnad militär så ökar väl risken att det blir ännu värre?

eller att buset lägger beslag på vapnen..?

sossarna trivs nog bra i opposition?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du har rätt och jag hade fel. Tack för uppdateringen!

Ärligt talat trodde jag också det blev lag efter Ådalen. Det var när du skrev "grundlag" som jag ville kolla om det stämde eller om det var "vanlig" lag, och oj vilken överraskning jag fick 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Minnena av Ådalen bleknar hör jag.

Dock lär det aldrig bli tal om manöverförband som rullar in i förorterna.

Mer sannolikt är att militära underrättelsetjänsten bistår säkerhetspolisen.

Möjligtvis kan även militära skyddsvakter användas i viss utsträckning för att avlösa våra hårt ansatta poliser. T.ex skulle vägblockader och genomsökning av personer och fordon kunna genomföras lagligt av dessa om tillfälliga militära skyddsobjekt upprättas.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hyckare Andersson.
Sen är ju frågan vad militären ska göra? Skjuta skarpt om nån drar en svart banan? Upplagt för Ådalen 2023.

Det troliga är nog att de skulle bistå med ungefär de saker som de redan gör gemensamt mellan militärpolisen och den vanliga polisen -- trafikkontroller, bevakning av objekt etc plus kanske lite mer övervaknings- och patrull arbete på andra platser. Möjligen även då utrednings- och analys förfrågningar.

Att höra S säga sätt in militären visar om möjligt hur långt eller snabbt det nu förflyttar sig. Otänkbara saker för bara månader eller år sedan blir snabbt realiteter. Man får väl anta att de analyserat (hahaha!) utfallet för vad som händer när militären skjuter ihjäl någon idiot. För då lär krokodiltårarna och Ådalen referenserna komma som ett brev på posten (bara snabbare).
Citera
2023-09-28, 13:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Den här tjejen i Expressen skriver rätt bra, på ungefär det spåret, tex de två senaste. Det är ju typiskt oppositionspolitiker. Men i Magdalenas fall är det lite väl magstarkt. Betvivlar nån väljare går på det, hur mycket hon än skramlar med sina tomma tunnor nu.
Det är så uppenbart hur stor lögnare hon är, hon ljuger inte bara när hon säger 'hej' utan hon ljuger t o m när hon andas.

Uffe borde syna hennes bluff. Vara den större personen och föreslå ett samarbete över blockgränserna genom att utse henne som ansvarig för användandet av militär mot gängproblemet. Då skulle vi få se hur hon svänger till att satsa på förskolorna, ungdomsgårdar och förebyggande åtgärder istället, precis som de senaste 40 åren vilket när som helst borde ge någon effekt.
Citera
2023-09-28, 13:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Hear! Hear!

Minnena av Ådalen bleknar hör jag.

Dock lär det aldrig bli tal om manöverförband som rullar in i förorterna.

Mer sannolikt är att militära underrättelsetjänsten bistår säkerhetspolisen.

Möjligtvis kan även militära skyddsvakter användas i viss utsträckning för att avlösa våra hårt ansatta poliser. T.ex skulle vägblockader och genomsökning av personer och fordon kunna genomföras lagligt av dessa om tillfälliga militära skyddsobjekt upprättas.

Ett steg i rätt riktning är det i alla fall att gamle S öppnar för detta. Regeringen har sedan tidigare gjort gällande att man vill undersöka möjligheterna. En utredning pågår redan, som jag förstått det. Om även oppositionen tillstyrker förslaget kan detta gå snabbt och smärtfritt.
Bra inlägg. Kan tänka mig att det främst skulle röra sig om spaning samt militärpolis, i förekommande fall. Tror att sannolikheten är väldigt låg att man drar ut med terrängbilar och packar gatorna fulla med värnpliktiga som skjuter skarpt mot allt som rör sig. Vad skulle man ens uppnå med militär närvaro, och i så fall på vilka platser?

Det är nog rätt få gängkriminella som bara är ute och hänger som landet ligger nu, vilket betyder att faran sannolikt är större för allmänheten än för "buset" om man prövar en mexikansk variant i gaturummet.
Citera
Medlem
Pittensmitts avatar
Sätt alla kriminella invandrare och deras 500 släktingar på plan till hemlandet så vi slipper dem helt
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Jag är för hårdare tag och så men har svårt att se vad militären ska göra.
Skjutningarna är ju unga grabbar i hoodluva som som åker elscooter. Ska militären ut o jaga dessa?
Jag är för att använda militär när vi får upplopp likt korankravallerna.
Citera
2023-09-28, 13:39
Medlem
Soterns avatar
Jag förstår inte vad militären skulle kunna tillföra när det gäller dessa skjutningar och bombdåd. Ska värnpliktiga skickas in i utsatta områden och kanske där möta en beväpnad fjortis där den värnpliktige tvingas skjuta. Ådalen kommer blekna vid en sådan händelse.
Möjligtvis skulle militär kunna vara behjälplig vid upplopp och kravaller.
Citera
2023-09-28, 13:54
Medlem
Vad ska militären göra?

Det känns som att vi behöver ändra en hel del lagar innan militären kan göra någon verklig nytta. Militären är tränad för krig och behöver FRIA händer när de ska ta itu med fienden.
Citera
2023-09-28, 13:57
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2023-09-28, 13:57
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
S tar alltid efter SD i slutändan. Först är de nazister och hemska människor sen kommer de med exakt samma förslag.

https://tv.aftonbladet.se/video/356953/akesson-om-att-saetta-in-militaeren-foer-att-bekaempa-brottslighet-det-har-jag-tyckt-laenge
SD är ju det nya S, så det enda S kan göra är att apa efter. Själv har de slut på idéer sedan länge. Ingen nytänkare söker sig självmant till S. Det finns bara ett enda parti som talat sanning i decennier nu, och det vet vi alla vilket det är.

S & M sitter starkt vid köttgrytorna men är skyldiga till hur det ser ut idag. Det har t o m Beatrice Ask erkänt - hon visste vad som var på väg att hända men det var inte okej med media att prata om det, än mindre göra något åt det (Rikspolischef Karin Götblads rapport 2010). S fortsatte i samma hjulspår.

Nu när det redan är för sent börjar alla låta som SD. Ynkliga ynkliga politiker.
Citera
2023-09-28, 14:02
Medlem
Det är nog bara en tidsfråga innan det sker fullskaliga militärinsatser mot kriminella och våra förorter.

Vi har detta kaos nu och samtidigt förhöjd terrorhotnivå och islamister som vill utföra attentat i närtid.

Någon som på fullaste allvar tror att regeringen klarar sig igenom detta kaos + ett välutfört terrorattentat utan att sätta in alla möjliga medel för att ta tillbaka kontrollen i landet? Inte en chans i helvete.

Lika bra att agera nu och rensa upp bland islamisterna när man ändå håller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in