Citat:
Ursprungligen postat av
Bubba00
Hear! Hear!
Minnena av Ådalen bleknar hör jag.
Dock lär det aldrig bli tal om manöverförband som rullar in i förorterna.
Mer sannolikt är att militära underrättelsetjänsten bistår säkerhetspolisen.
Möjligtvis kan även militära skyddsvakter användas i viss utsträckning för att avlösa våra hårt ansatta poliser. T.ex skulle vägblockader och genomsökning av personer och fordon kunna genomföras lagligt av dessa om tillfälliga militära skyddsobjekt upprättas.
Ett steg i rätt riktning är det i alla fall att gamle S öppnar för detta. Regeringen har sedan tidigare gjort gällande att man vill undersöka möjligheterna. En utredning pågår redan, som jag förstått det. Om även oppositionen tillstyrker förslaget kan detta gå snabbt och smärtfritt.
Bra inlägg. Kan tänka mig att det främst skulle röra sig om spaning samt militärpolis, i förekommande fall. Tror att sannolikheten är väldigt låg att man drar ut med terrängbilar och packar gatorna fulla med värnpliktiga som skjuter skarpt mot allt som rör sig. Vad skulle man ens uppnå med militär närvaro, och i så fall på vilka platser?
Det är nog rätt få gängkriminella som bara är ute och hänger som landet ligger nu, vilket betyder att faran sannolikt är större för allmänheten än för "buset" om man prövar en mexikansk variant i gaturummet.