Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Det stämmer faktiskt att jag inte brydde mig nämnvärt om Donetski innan kriget, möjligtvis kände jag att ryssarna kunde ha gjort fel där men på det stora hela kändes det rätt abstrakt då det var länder jag saknade större koppling till.
Detta ändrades med besked efter ryssarnas invasion 2022, och ju mer jag lär mig om såväl nuvarande konflikt och övriga länders historik med Ryssland, förstår jag att det inte bara är internt bråk mellan länder jag saknar relation till, utan att ryssen utgör ett verkligt existentiellt hot.
Detta är inte bara hot mot Rysslands tidigare ockuperade grannländer, även om de står allra först i farozonen, men även mot Sverige och hela den öppna västerländska samhällsmodellen.
Kriget ska definitivt avslutas, och det skall avslutas med att ryssen krossas till en liten obetydlig lus som aldrig någonsin ska kunna ta någon ton på världsarenan, och inte bara den bästa lösningen för oss i Sverige utan även övriga som värderar vår moderna civilisation.
Putins militära specialoperation för att rädda påstått förtryckta rysktalande i Ukraina är också identiskt med hur Hitler började på 30-talet. Vi har nu facit på vad som händer om vi lyssnar på en diktator som vill lägga beslag på andra länders territorier genom att argumentera för påstådda oförrätter.
Hitler babblade om minoriteten Sudet-tyskar i Tjeckoslovakien som behövde skyddas, och använde påstådda oförrätter mot dem som anledning till varför Tyskland skulle lägga beslag på stora delar av Tjeckoslovakien. Vi i resten av världen brydde oss då inte i någon större grad och världens ledare försökte hitta diplomatiska lösningar i den ”konflikt” som uppstått där. Man tog Hitler på orden och utgick ifrån att det var en välment ambition från Hitlers sida att skydda de stackars Sudettyskarna. Därför gick man honom till mötes i hans territoriella krav.
Från Wikipedia – detta är relevant för tråden eftersom det är en direkt parallell till Rysslands pågående invasion av Ukraina. Det vad som skulle hända om vi gick diktator Putin till mötes och satte oss ner för att skriva ett fredsavtal på det sätt som ryssen försåtligt föreslår:
Citat:
Under hösten 1938 möttes världens stormaktsledare i München för att försöka lösa konflikten och Hitlers territoriella krav tillmötesgicks. I ett berömt filmklipp stiger den brittiske premiärministern Neville Chamberlain av sitt flygplan i London efter Münchenöverenskommelsen och viftar med ett dokument med Hitlers underskrift som enligt premiärministern skall garantera freden. ”Detta innebär fred i vår tid", utbrister Chamberlain, mindre än ett år innan andra världskriget bryter ut.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sudettyskar
Jag är därför 100% överens med dig. Enda sättet att undvika ett tredje världskrig är att totalt förgöra ryssen och inte ge dem en centimeter. De ska lida så hårt att de inte har någon chans att göra några nya territoriella anspråk på många år. Om vi skickar västerländska vapen till Ukraina under ytterligare något år – så att den ryska armén fortsätter att malas ner, så kan FN och Nato sedan gå in med trupp i Ukraina och bomba de återstående ryska kackerlackorna som befinner sig i Ukraina till Nangijala. När man kört ut ryssen, kanske man skulle passa på att ta några ryska städer och ge till Ukraina – Rostov, Belgograd etc. som ligger nära den ukrainska gränsen, bara för att visa ryssen vad som händer när de kommer med territoriella krav på sina grannländer.