2023-09-28, 00:55
Medlem
Storanglarens avatar
Hur uselt är Ryssland som krigsmakt egentligen? Man skrattar ju sig harmynt över hur odugliga ryssarna är i deras krigande.
Varför har de inte lagt tunga bombmattor över Kiev och övriga stora städer och bombat Ukraina sönder och samman till underkastelse? Det mesta känns inte speciellt genomtänkt överhuvudtaget.
Ska man vinna ett krig ska man ju få motståndaren att ge upp och det gör man ju genom att eliminera deras ledare och plus att man bombar motståndaren så kraftigt att de ber om att få kapitulera för att bombandet ska upphöra. Då pratar vi om konstanta bombmattor dygnet runt i flera dagar. Ryssarna har gjort varken eller och varför har de inte gjort det? Det har ju funnits många tillfällen när Zelinski visat sig att "göra sig av med honom" men Ryssland har ändå inte gjort det.
De gör ju så många fel så det är direkt pinsamt att bevittna som åskådare.

Hur folk kan vara oroliga för att Ryssland ska komma hit och inta exempelvis Gotland begriper jag inte. Deras odugliga krigsmakt har ju inte ens klarat av att ta Ukraina på 1,5 år, så hur 17 ska de då kunna attackera något annat land? Sverige hade haft lekstuga med ryssarna om de varit så korkade att komma häråt.
Citera
2023-09-28, 01:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Dimitry Trenin är en rysk fd spion som har varit verksam mycket i väst. Finns rätt mycket intervjuer med honom de senaste åren. Han bor i Moskva numera så om han vill leva ett bekvämt pensionärsliv så gäller det att vakta sin tunga ju. Har inte själv sett denna med Trenin men det var en av de första träffarna på Youtube.

https://youtu.be/b9IfvIFwizE?si=T-16F6_v2S0lamg9

Tack för det. Jaja..,även väst-press vill ha sina stunder utav sensationer och klick !

(Jörn Donner sa som bekant, att journalism är värdens näst äldsta yrke !)
Citera
2023-09-28, 01:00
Medlem
Tycker det varit extra mycket skitsnack och skriverier om fred från de ryska asen nu.
Vi ser ju hur våra kända pro-ryska as desperat postat inlägg efter inlägg igen om att det bästa för Ukraina nu är att gå med på fredsförhandlingar och bla bla bla.....

Så kommer då allas vår käre Lavrov med detta uttalande ikväll:

Moscow is ready for talks on Ukraine, which would take the situation on the ground and Russian security interests into account, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said in an interview with TASS.

Lavrov stated earlier that the longer Kiev delayed talks with Moscow, the more difficult it would be to reach an agreement. According to him, Ukrainian President Vladimir Zelensky’s ban on talks with Moscow should be lifted to pave the way for dialogue.

https://tass.com/russia/1681505
Citera
2023-09-28, 01:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tycker det varit extra mycket skitsnack och skriverier om fred från de ryska asen nu.
Vi ser ju hur våra kända pro-ryska as desperat postat inlägg efter inlägg igen om att det bästa för Ukraina nu är att gå med på fredsförhandlingar och bla bla bla.....

Så kommer då allas vår käre Lavrov med detta uttalande ikväll:

Moscow is ready for talks on Ukraine, which would take the situation on the ground and Russian security interests into account, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said in an interview with TASS.

Lavrov stated earlier that the longer Kiev delayed talks with Moscow, the more difficult it would be to reach an agreement. According to him, Ukrainian President Vladimir Zelensky’s ban on talks with Moscow should be lifted to pave the way for dialogue.

https://tass.com/russia/1681505

Ja, det låter ju fint..men är man redo att ta ansvar för allt vad man ställt till med ?

Det är en lång lista över ekonomisk förstörelse, krigsförbrytelser utav alla de slag. Sedan har han fräckheten att peka på Zelensky. Well.., och utan att jag känner Zelensky det minsta.., så tar jag mig samma fräckhet att säga att Zelensky skulle garanterat avgå imorgon, mot att Ryssland drar sig tillbaka och betalar för allt svineri de har ställt till med.
Citera
2023-09-28, 01:17
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Hur uselt är Ryssland som krigsmakt egentligen? Man skrattar ju sig harmynt över hur odugliga ryssarna är i deras krigande.
Varför har de inte lagt tunga bombmattor över Kiev och övriga stora städer och bombat Ukraina sönder och samman till underkastelse? Det mesta känns inte speciellt genomtänkt överhuvudtaget.
Ska man vinna ett krig ska man ju få motståndaren att ge upp och det gör man ju genom att eliminera deras ledare och plus att man bombar motståndaren så kraftigt att de ber om att få kapitulera för att bombandet ska upphöra. Då pratar vi om konstanta bombmattor dygnet runt i flera dagar. Ryssarna har gjort varken eller och varför har de inte gjort det? Det har ju funnits många tillfällen när Zelinski visat sig att "göra sig av med honom" men Ryssland har ändå inte gjort det.
De gör ju så många fel så det är direkt pinsamt att bevittna som åskådare.

Hur folk kan vara oroliga för att Ryssland ska komma hit och inta exempelvis Gotland begriper jag inte. Deras odugliga krigsmakt har ju inte ens klarat av att ta Ukraina på 1,5 år, så hur 17 ska de då kunna attackera något annat land? Sverige hade haft lekstuga med ryssarna om de varit så korkade att komma häråt.
Dom har ju inte fått luftherraväldet, Ukrainas luftvärn har helt enkelt varit för bra för och få ryssen att våga ta planet in över Ukraina. Sen hade jag inte satt mig i ett plan där delar är bortkopplade och sålda för och få ihop pengar till vodka.

Dom är helt värdelösa, enda krig dom kan vinna är mot fattiga rebeller, men dom blir spöade av Ukraina som har 100 miljoner mindre invånare.
Citera
2023-09-28, 01:29
Medlem
Storanglarens avatar
Har börjat märkas allt större frustration hos ryska idrottare nu. Bland annat ett par längdåkare som nu börjar inse att ytterligare en säsong håller på att bli "förstörd" för dem. Den som är mest öppen är ju längdåkningsbruttan och Putin-älskaren Veronika Stepanova som dock tagit ned sin Telegram-kanal av någon okänd anledning men är aktiv på andra plattformar. På Telegram frågade hon ju för några månader sedan om det var svårt att bli kazakisk medborgare, även om hon inte hade några planer på att bli det så ställde hon ändå frågan. Hon skrev också tidigare "Any finnish guy that wants to marry me? No involvments, just marriage". Ingen "rök" utan eld som det heter...

Jag hoppas därför att idrottsrörelsen står enad också och inte tillåter ryssar att byta nation för att "runda" sanktionerna och förbudet för dessa att tävla.
Det bästa vore om de ryska idrottarna (idrott är viktigt för Putin) gick samman och började gnissla så pass mycket offentligt att situationen skulle bli ohållbar för Putin och få honom att kliva ur Ukraina därigenom. Idrotten är något som många ryssar är stolta över och folket borde ju också börja gnissla om varför de inte får se sina största idrottare tävla i mästerskap, även där borde situationen bli ohållbar för Putin inom inte en allt för avlägsen framtid.
Citera
2023-09-28, 01:54
Medlem
zergrushs avatar
Ryzzlands försvarsminister Sjojgu gick igår tydligen ut med att den omtalade och aningen försenade ryzka segern "förväntas inträffa 2025". Putins "tre dagars militära special-operation" har med andra ord blivit ett treårsprojekt... Ett som orcherna redan nu inte har råd med:
https://www.themoscowtimes.com/2023/03/22/russian-soldiers-in-ukraine-increasingly-getting-paid-late-report-finds-a80576
Citat:
Report: Russian Soldiers in Ukraine Face Increasing Payment Delays
I ett krig man för snart ett år sedan redan hade förlorat, och som man inte ens får betalt för att kriga i, kommer den ryzka armén aldrig att göra några framsteg: På sant ryzkt manér kommer orcherna istället försöka se efter sin egen säkerhet och vinning, och ju snabbare kriget tar slut ju större chans har mobiks och officerare att lyckas överleva. Själv är bäste dräng, etc...
https://news.yahoo.com/russian-officers-hadnt-paid-moscow-200016928.html
Citat:
Ukrainian resistance fighters say Russian officers who hadn't been paid by Moscow sold them key intel on the Black Sea Fleet. Missiles then tore through the headquarters.
Citera
2023-09-28, 02:08
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Okej? Du är väl inte arg för det hjälper inte. Nej måla om kartan som den ser ut idag. Avsluta kriget så alla kan gå hem är väl den bästa lösningen för oss i Sverige? Skit i Donetsk det gjorde du före kriget med.

Det stämmer faktiskt att jag inte brydde mig nämnvärt om Donetski innan kriget, möjligtvis kände jag att ryssarna kunde ha gjort fel där men på det stora hela kändes det rätt abstrakt då det var länder jag saknade större koppling till.

Detta ändrades med besked efter ryssarnas invasion 2022, och ju mer jag lär mig om såväl nuvarande konflikt och övriga länders historik med Ryssland, förstår jag att det inte bara är internt bråk mellan länder jag saknar relation till, utan att ryssen utgör ett verkligt existentiellt hot.
Detta är inte bara hot mot Rysslands tidigare ockuperade grannländer, även om de står allra först i farozonen, men även mot Sverige och hela den öppna västerländska samhällsmodellen.

Kriget ska definitivt avslutas, och det skall avslutas med att ryssen krossas till en liten obetydlig lus som aldrig någonsin ska kunna ta någon ton på världsarenan, och inte bara den bästa lösningen för oss i Sverige utan även övriga som värderar vår moderna civilisation.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-09-28 kl. 02:15.
Citera
2023-09-28, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Har börjat märkas allt större frustration hos ryska idrottare nu. Bland annat ett par längdåkare som nu börjar inse att ytterligare en säsong håller på att bli "förstörd" för dem. Den som är mest öppen är ju längdåkningsbruttan och Putin-älskaren Veronika Stepanova som dock tagit ned sin Telegram-kanal av någon okänd anledning men är aktiv på andra plattformar. På Telegram frågade hon ju för några månader sedan om det var svårt att bli kazakisk medborgare, även om hon inte hade några planer på att bli det så ställde hon ändå frågan. Hon skrev också tidigare "Any finnish guy that wants to marry me? No involvments, just marriage". Ingen "rök" utan eld som det heter...

Jag hoppas därför att idrottsrörelsen står enad också och inte tillåter ryssar att byta nation för att "runda" sanktionerna och förbudet för dessa att tävla.
Det bästa vore om de ryska idrottarna (idrott är viktigt för Putin) gick samman och började gnissla så pass mycket offentligt att situationen skulle bli ohållbar för Putin och få honom att kliva ur Ukraina därigenom. Idrotten är något som många ryssar är stolta över och folket borde ju också börja gnissla om varför de inte får se sina största idrottare tävla i mästerskap, även där borde situationen bli ohållbar för Putin inom inte en allt för avlägsen framtid.

Gick samman? MOT Putin?

🤔

Liksom som ett upprop?

Jag tror ryska idrottare, precis som alla andra, värnar sina liv. Dylika upprop kommer inte att ske. Det är på riktigt livsfarligt. Vore ju skönt om någon ställde upp men… man gillar ju att leva liksom.

Däremot kan idrottsrörelsen, den andra sidan, förbjuda ryssen att medverka. Detta är mycket enkelt att göra då även ryska idrottare måste passera passkontroller runt om i världen. Genom att förhindra ryska medborgares rörelse så kommer det att bli allt svårare för dessa att verka inom sin sport.

Kriget kommer att ta slut. Vad skall vi då göra med alla ryssar? Skall de få fortsätta att få status i Ryssland och fara fritt? Nej, säger jag. Deras rörelse måste begränsas. Vi kan inte anta att de inte är ambassadörer för rysk aggression.

Hårt mot hårt. Vi har ju facit. Vi har varit för flata mot Ryssland. Det är ju därför vi är här!

Ryssars rörelse måste begränsas. Det är f-n ett hån att rika ryssar får fara omkring…
Citera
2023-09-28, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Vad ska mongolhövdingen Putin med hamnar i svarta havet till egentligen?

Gränserna skall återställas till så som de såg ut efter Sovjetunionens fall. Allt annat blir besvärligt för kommande generationer. Sovjet föll. Det blev något annat.
Citera
2023-09-28, 06:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det stämmer faktiskt att jag inte brydde mig nämnvärt om Donetski innan kriget, möjligtvis kände jag att ryssarna kunde ha gjort fel där men på det stora hela kändes det rätt abstrakt då det var länder jag saknade större koppling till.

Detta ändrades med besked efter ryssarnas invasion 2022, och ju mer jag lär mig om såväl nuvarande konflikt och övriga länders historik med Ryssland, förstår jag att det inte bara är internt bråk mellan länder jag saknar relation till, utan att ryssen utgör ett verkligt existentiellt hot.
Detta är inte bara hot mot Rysslands tidigare ockuperade grannländer, även om de står allra först i farozonen, men även mot Sverige och hela den öppna västerländska samhällsmodellen.

Kriget ska definitivt avslutas, och det skall avslutas med att ryssen krossas till en liten obetydlig lus som aldrig någonsin ska kunna ta någon ton på världsarenan, och inte bara den bästa lösningen för oss i Sverige utan även övriga som värderar vår moderna civilisation.
Putins militära specialoperation för att rädda påstått förtryckta rysktalande i Ukraina är också identiskt med hur Hitler började på 30-talet. Vi har nu facit på vad som händer om vi lyssnar på en diktator som vill lägga beslag på andra länders territorier genom att argumentera för påstådda oförrätter.

Hitler babblade om minoriteten Sudet-tyskar i Tjeckoslovakien som behövde skyddas, och använde påstådda oförrätter mot dem som anledning till varför Tyskland skulle lägga beslag på stora delar av Tjeckoslovakien. Vi i resten av världen brydde oss då inte i någon större grad och världens ledare försökte hitta diplomatiska lösningar i den ”konflikt” som uppstått där. Man tog Hitler på orden och utgick ifrån att det var en välment ambition från Hitlers sida att skydda de stackars Sudettyskarna. Därför gick man honom till mötes i hans territoriella krav.

Från Wikipedia – detta är relevant för tråden eftersom det är en direkt parallell till Rysslands pågående invasion av Ukraina. Det vad som skulle hända om vi gick diktator Putin till mötes och satte oss ner för att skriva ett fredsavtal på det sätt som ryssen försåtligt föreslår:

Citat:
Under hösten 1938 möttes världens stormaktsledare i München för att försöka lösa konflikten och Hitlers territoriella krav tillmötesgicks. I ett berömt filmklipp stiger den brittiske premiärministern Neville Chamberlain av sitt flygplan i London efter Münchenöverenskommelsen och viftar med ett dokument med Hitlers underskrift som enligt premiärministern skall garantera freden. ”Detta innebär fred i vår tid", utbrister Chamberlain, mindre än ett år innan andra världskriget bryter ut.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sudettyskar

Jag är därför 100% överens med dig. Enda sättet att undvika ett tredje världskrig är att totalt förgöra ryssen och inte ge dem en centimeter. De ska lida så hårt att de inte har någon chans att göra några nya territoriella anspråk på många år. Om vi skickar västerländska vapen till Ukraina under ytterligare något år – så att den ryska armén fortsätter att malas ner, så kan FN och Nato sedan gå in med trupp i Ukraina och bomba de återstående ryska kackerlackorna som befinner sig i Ukraina till Nangijala. När man kört ut ryssen, kanske man skulle passa på att ta några ryska städer och ge till Ukraina – Rostov, Belgograd etc. som ligger nära den ukrainska gränsen, bara för att visa ryssen vad som händer när de kommer med territoriella krav på sina grannländer.
Senast redigerad av Saruman 2023-09-28 kl. 07:10.
Citera
2023-09-28, 07:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putins militära specialoperation för att rädda påstått förtryckta rysktalande i Ukraina är också identiskt med hur Hitler började på 30-talet. Vi har nu facit på vad som händer om vi lyssnar på en diktator som vill lägga beslag på andra länders territorier genom att argumentera för påstådda oförrätter.

Hitler babblade om minoriteten Sudet-tyskar i Tjeckoslovakien som behövde skyddas, och använde påstådda oförrätter mot dem som anledning till varför Tyskland skulle lägga beslag på stora delar av Tjeckoslovakien. Vi i resten av världen brydde oss då inte i någon större grad och världens ledare försökte hitta diplomatiska lösningar i den ”konflikt” som uppstått där. Man tog Hitler på orden och utgick ifrån att det var en välment ambition från Hitlers sida att skydda de stackars Sudettyskarna. Därför gick man honom till mötes i hans territoriella krav.

Från Wikipedia – detta är relevant för tråden eftersom det är en direkt parallell till Rysslands pågående invasion av Ukraina. Det vad som skulle hända om vi gick diktator Putin till mötes och satte oss ner för att skriva ett fredsavtal på det sätt som ryssen förståligt föreslår:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sudettyskar

Jag är därför 100% överens med dig. Enda sättet att undvika ett tredje världskrig är att totalt förgöra ryssen och inte ge dem en centimeter. De ska lida så hårt att de inte har någon chans att göra några nya territoriella anspråk på många år. Om vi skickar västerländska vapen till Ukraina under ytterligare något år – så att den ryska armén fortsätter att malas ner, så kan FN och Nato sedan gå in med trupp i Ukraina och bomba de återstående ryska kackerlackorna som befinner sig i Ukraina till Nangijala. När man kört ut ryssen, kanske man skulle passa på att ta några ryska städer och ge till Ukraina – Rostov, Belgograd etc. som ligger nära den ukrainska gränsen, bara för att visa ryssen vad som händer när de kommer med territoriella krav på sina grannländer.
Jag håller med i din analys.
Har du tänkt på att vi har ett närmast unikt tillfälle här?

Genom att stödja Ukraina, kan vi förhindra att historien upprepas !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in