2023-09-28, 00:28
  #386725
Medlem
Kiddieoxos avatar
Slut med spray and pray för den här BMPT-san.

https://nitter.net/RALee85/status/1707093765612085291#m
__________________
Senast redigerad av Kiddieoxo 2023-09-28 kl. 00:34.
Citera
2023-09-28, 00:32
  #386726
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det är Ryssland som ska lämna landområden till Ukraina. Kursk, Belgorad, Rostov och Voronezh oblast är väl lämpliga? Kanske någon till.

Detta som kompensation till Ukraina för ryssarnas brutala övergrepp på Ukraina.
Vad ska mongolhövdingen Putin med hamnar i svarta havet till egentligen?
Citera
2023-09-28, 00:32
  #386727
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De här ryssarna vill alltså starta ett kärnvapenkrig mot Europa?

Ja. Vi talar om ett folkmord här. Det är vad dessa personer vill.

Ja, det är inte lätt att veta vad man skall tro om detta.., folkmord ja..(illa nog)..och sedan riskera att själva bli utslätade ifrån historien för gott. För det kommer ju bli konsekvensen om man skulle börja lobba kärnvapen lite godtyckligt så där..över europa. Bara för att visa att man menar "allvar". För det är för sent då, katten är ut av säcken.

Det enda man kommer att åstadkomma med detta är att länder som tex Polen, vill ha egna kärnvapen. "Grattis Ryssland" !
Citera
2023-09-28, 00:33
  #386728
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Retoriken i Ryssland går återigen in på det nukleära spåret :

En lekket rapport til den russiske presidentadministrasjonen anbefaler at Russland vurderer å bruke taktiske atomvåpen mot utvalgte Nato-land, for eksempel Polen, for å få Vesten til å bremse støtten til Ukraina.

Videre anbefaler rapporten, i et språk som høres ut som en oppskrift på et folkemord, at Russland oppretter et program for å «gjenbosette én til to millioner mennesker fra Ukraina» i Sibir, samt at store deler av Ukraina etter at en fredsavtale er inngått, blir redusert til å være et råvareproduserende område, der man «avvikler all transport, energi, og industriell infrastruktur».


Rapporten er forfattet av Sergej Karaganov, Dmitrij Trenin, Fjodor Lukjanov, Aleksandr Kramarenko. De tre første er noen av de mest toneangivende russiske statsviterne. Den siste er tidligere russisk ambassadør i London, nå politisk analytiker

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/09/27/195951037/lekket-russisk-rapport-anbefaler-a-bruke-atomvapen-mot-nato

Riktigt hårda ord, tja..det är ju svårt att säga vad man skall tycka om sådant "Armageddon-prat", likaså närmast själva utplånandet utav Ukraina . Bara att man gräver sig djupare ner. Rena ISIS-snacket !
Tackar så mycket för den. Ska översätta hela rapporten och läsa den senare. Nazi-pensionären Karaganov är en total galning men Dimitry Trenin är ju faktiskt en gammal spionbekanting från väst som är rätt så sansad egentligen. Tror han är mer eller mindre tvingad in i nazi.propaganda nu. Man blir ju helt mörkrädd när man ser att denna skiten är sponsrad av HSE (higer school of economics haha).

Här är hela rapporten. Verkar vara typ nån dynga som kvasi-fiiosfen Dugin skulle kunna ha slängt ihop.

https://newsland.com/post/7698415-karaganov-podgotovil-sekretnyy-doklad-dlya-putina-migrantam-vse-russkim-deportaciya-v-sibir- i-katorga
__________________
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-28 kl. 00:35.
Citera
2023-09-28, 00:35
  #386729
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. T.ex sa Zelensky följande förra sommaren:

Det är ett ganska bra förhållande, 60-100 ukrainare per dag mot 500-1000 ryssar per dag. Om man ska se det krasst. Förfärligt för Ukrainarna iofs.
Citera
2023-09-28, 00:37
  #386730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Den ryska militärmakten är tämligen impotent i förhållande till den makt och inflytande man aspirerar på. Både Kinas, USA:s och Europas inflytande på världsekonomin är oomtvistat. Rysslands ekonomiska inflytande reducerades till ett avrundningsfel på sista decimalen i världsmarknadens böcker. Där är man alltså mer eller mindre helt ute. Att man nu förintar en stor del av sin militära kapacitet i Ukraina gör bara att hajarna cirkulerar allt närmare Moskva. Rysslands stora fördel var rädslan för deras militära makt och styrka. Nu tvingas Putin istället mobilisera vanliga ryssar och köra sedvanlig rysk köttkvarn för att hålla illusionen vid liv. Än så länge är det fångar och landsbygsfyllon han skickar till fronten. Men snart kommer han behöva be ryska svennsons att skicka sina söner till fronten…utan att ha något genombrott i sikte. Det kommer bara funka under en kort tid innan ryssarna ledsnar. Det är också Rysslands ENDA hopp - att ryssarna tröttnar på den här skiten, ber om ursäkt, hostar upp skadestånd och påbörjar en resa att bli civiliserade.


än så länge har de inte mobiliserat, de har kallat in reservister.
putin har inte makten att starta krig, än mindre mobilisera befolkningen. Därav "SMO" som federationsrådet godkände eftersom de gällde att rädda ryska medborgare från det 8 åriga folkmordet som pågick i ukraina, främst de östra delarna, men generellt i hela ukraina.

de enda som skulle tjäna på en fred just nu är ukraina, då de suttit fast runt samam byar i tre månader under sin offensiv, de har inte längre bepansrade fordon utan de mobiliserade från den sjunde mobiliseringen får traska till fots och blir massakrerade just nu.

ryssland kommer aldrig att gå med på en fred utan att få en massa krav tillgodosedda, ej heller såklart en "frysning" av konflikten då det redan testats och USA visade sin sanna sida.

ryska källor visar att ryssarna har möjlighet att frakta utslaga fordon och reparera dem i en stor utsträckning, medans ukrainska motsvarande står kvar på öppna fält utan möjlighet att bärgas, än mindre fraktas till polen elelr tjeckien för reparation om det gäller västlig utrustning, kanske de har en teoretisk möjlighet att reparera deras äldre ryska/sovjetiska utrustning, men inte utan ansträngning.

Det är väl inget riktigt klart läge för ryssland på marken just nu, de håller emot och retirerar taktiskt, medans ukraina just nu har det mycket svårare än på länge, med rotationer och transporter under en ska offensiv som kört fast.

Det ryktas om rysk offensiv.. de har varit misstänkt lugna efter bakhmut...
Citera
2023-09-28, 00:40
  #386731
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
än så länge har de inte mobiliserat, de har kallat in reservister.
putin har inte makten att starta krig, än mindre mobilisera befolkningen. Därav "SMO" som federationsrådet godkände eftersom de gällde att rädda ryska medborgare från det 8 åriga folkmordet som pågick i ukraina, främst de östra delarna, men generellt i hela ukraina.

de enda som skulle tjäna på en fred just nu är ukraina, då de suttit fast runt samam byar i tre månader under sin offensiv, de har inte längre bepansrade fordon utan de mobiliserade från den sjunde mobiliseringen får traska till fots och blir massakrerade just nu.

ryssland kommer aldrig att gå med på en fred utan att få en massa krav tillgodosedda, ej heller såklart en "frysning" av konflikten då det redan testats och USA visade sin sanna sida.

ryska källor visar att ryssarna har möjlighet att frakta utslaga fordon och reparera dem i en stor utsträckning, medans ukrainska motsvarande står kvar på öppna fält utan möjlighet att bärgas, än mindre fraktas till polen elelr tjeckien för reparation om det gäller västlig utrustning, kanske de har en teoretisk möjlighet att reparera deras äldre ryska/sovjetiska utrustning, men inte utan ansträngning.

Det är väl inget riktigt klart läge för ryssland på marken just nu, de håller emot och retirerar taktiskt, medans ukraina just nu har det mycket svårare än på länge, med rotationer och transporter under en ska offensiv som kört fast.

Det ryktas om rysk offensiv.. de har varit misstänkt lugna efter bakhmut...
Översättning:
Det går jättedåligt för Ryssland och man överväger att dra sig ur Ukraina.
Citera
2023-09-28, 00:43
  #386732
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tackar så mycket för den. Ska översätta hela rapporten och läsa den senare. Nazi-pensionären Karaganov är en total galning men Dimitry Trenin är ju faktiskt en gammal spionbekanting från väst som är rätt så sansad egentligen. Tror han är mer eller mindre tvingad in i nazi.propaganda nu. Man blir ju helt mörkrädd när man ser att denna skiten är sponsrad av HSE (higer school of economics haha).

Här är hela rapporten. Verkar vara typ nån dynga som kvasi-fiiosfen Dugin skulle kunna ha slängt ihop.

https://newsland.com/post/7698415-karaganov-podgotovil-sekretnyy-doklad-dlya-putina-migrantam-vse-russkim-deportaciya-v-sibir- i-katorga

Ser nu i rapporten att enbart "Editor" är ansvarig för hela texten så det förklarar ju saken. Karaganov är ju liksom mer galen än tex Solovyov i en jänförelse.

Citat:
Author team of the report:
Sergey Aleksandrovich Karaganov, Emeritus Professor, Scientific Supervisor of the
Faculty of World Economy and World Politics of HSE, Honorary Chairman of the
Presidium of the Council on Foreign and Defense Policy, Responsible Editor of the report. 1

Aleksandr Mykhailovych Kramarenko, Director of the Situational Analysis Program
of the Faculty of World Economy and World Politics of HSE, Ambassador in retirement,
Council on Foreign and Defense Policy.

Lukyanov Fyodor Aleksandrovich, Research Professor of the Faculty of World
Economy and World Politics of HSE, Chairman of the Presidium of the Council on
Foreign and Defense Policy, Editor-in-Chief of the magazine "Russia in Global Politics".

Trenin Dmitry Vitalyevich, Professor-researcher of the Faculty of World Economy and
World Politics of HSE, Member of the Council on Foreign and Defense Policy.
Member

1 Only the responsible editor is responsible for the final text of the report.
Citera
2023-09-28, 00:44
  #386733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ok då kan vi konstatera att nåt officiellt uttalande från Ryssland att Kiev skulle tas på 3 dagar inte finns. Det var bara nån artikel från en kolumnist och lite snack i rysk TV... Det var vad det handlade om. Det var vad västpropagandan blåste upp som en "sanning" att Kiev skulle tas på 3 dagar. Och ni köpte denna "sanning" med hull och hår. Liksom en massa andra "sanningar" i propagandan givetvis som att Putin vill återskapa Sovjet t.ex. Och ni är inte ensamma. Politikerna i väst är också människor som köper sin "egen" propaganda. Sånt leder till felaktiga politiska beslut som kan få katastrofala konsekvenser. I det sammanhanget tänker jag närmast på Sverige och Finland.
Jag ogillar att leka hobbypsykolog, men en annan stämpel än 'dum i huvudet' är svårt att sätta på KABUN. Han är helt övertygad om att allt som faktiskt visar hur dåligt det gått för Ryssland i detta krig beror på västpropaganda (själv bor han i västvärlden, i mammas källare, där hans idiotiska åsikter skyddas av en yttrandefrihet som inte existerar i hans drömland Ryssland). Och vet ni vad som är drt roliga med detta? Det är att just detta förnekande om hur illa det faktiskt är ställt med Ryssland är vad som förstör KABUNs kära fosterland. Utan självkritik existerar ingen självsanering, och utan självsanering kan man aldrig förbättras.

Så istället för att håna KABUN bör vi istället omfamna hans förnekande!
Citera
2023-09-28, 00:49
  #386734
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ser nu i rapporten att enbart "Editor" är ansvarig för hela texten så det förklarar ju saken. Karaganov är ju liksom mer galen än tex Solovyov i en jänförelse.

Okej..så Karaganov kan mera ha "kokat ihop" det hela. Och väst-press väljer att svälja det hela mer med "hull och hår" ?

(tyckte att retoriken var i det vildaste laget, likaså att en sådan rapport bara "läcker" ut.)
Citera
2023-09-28, 00:54
  #386735
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Okej..så Karaganov kan mera ha "kokat ihop" det hela. Och väst-press väljer att svälja det hela mer med "hull och hår" ?

(tyckte att retoriken var i det vildaste laget, likaså att en sådan rapport bara "läcker" ut.)
Dimitry Trenin är en rysk fd spion som har varit verksam mycket i väst. Finns rätt mycket intervjuer med honom de senaste åren. Han bor i Moskva numera så om han vill leva ett bekvämt pensionärsliv så gäller det att vakta sin tunga ju. Har inte själv sett denna med Trenin men det var en av de första träffarna på Youtube.

https://youtu.be/b9IfvIFwizE?si=T-16F6_v2S0lamg9
Citera
2023-09-28, 00:55
  #386736
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Därav "SMO" som federationsrådet godkände eftersom de gällde att rädda ryska medborgare från det 8 åriga folkmordet som pågick i ukraina, främst de östra delarna, men generellt i hela ukraina.

Det pågick inget folkmord i Ukraina. 2 döda civila personer per månad är inget folkmord.
Lite statistik från FN:



Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
de har inte längre bepansrade fordon utan de mobiliserade från den sjunde mobiliseringen får traska till fots och blir massakrerade just nu.

Ukraina har gott om bepansrade fordon. T.ex de Bradleys som slogs ut i början av offensiven ersattes fort av nya från USA. Många andra har reparerats.

Och när det gäller stridsvagnar så har Ukraina endast förlorat 5 Leopard:

Citat:
In the 13 weeks since launching a long-anticipated counteroffensive along several axes in southern and eastern Ukraine, the Ukrainian army has lost just 5 of its 71 Leopard 2 tanks.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/28/in-13-weeks-ukraine-has-lost-just-five-of-its-71-leopard-2-tanks/?sh=1a61185185b1


Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ryska källor visar att ryssarna har möjlighet att frakta utslaga fordon och reparera dem i en stor utsträckning, medans ukrainska motsvarande står kvar på öppna fält utan möjlighet att bärgas, än mindre fraktas till polen elelr tjeckien för reparation om det gäller västlig utrustning.

Nej. Det är ju helt tvärtom.

Citat:
Many more of the German-made tanks—at least 10—have suffered damage. But the Ukrainians are repairing the damaged tanks at depots in Poland and Germany and returning them to the front.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/28/in-13-weeks-ukraine-has-lost-just-five-of-its-71-leopard-2-tanks/?sh=1a61185185b1
Citat:
About a dozen Bradleys have been destroyed, a senior U.S. defense official said. Data from Oryx, a military analysis site that counts losses it has visually confirmed, shows that a couple dozen more have been damaged to varying degrees. Many have been fixed and returned to the battlefield. Some must be sent to Poland for more extensive repairs.

https://www.washingtonpost.com/world/2023/07/20/bradley-ukraine-war-vehicles/
__________________
Senast redigerad av -Info- 2023-09-28 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in