2023-09-25, 12:02
Medlem
fruktjoss avatar
Gått runt i en kohage söder om Åmål men inte hittat nåt där. Däremot tyckte korna det var väldigt spännande med någon som klampade runt. Hela hjorden på 25 st kom fram. Visste först inte vad jag skulle göra så ställde mig på en stubbe men dom var snälla och gick att klappa
Citera
2023-09-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partysensk
Malmö!
Börjar ploppa upp nu senaste dagarna fast dom är bara ett par cm så jag har svårt att exakt identifiera dom. Går långa promenader med hunden varje dag så tänker ta bilen o kika runt på lite olika platser närmsta veckorna. Undrar en sak, växer det ofta snarlika svampar i samma habitat så att säga?
Mvh//
Många andra små brukar det krylla av, sen är vissa ganska/väldigt lika medans andra bara är av samma storlek.
Har man väl hittat ett gäng toppisar i varierande ålder, färg och storlek så ser du snabbt om det är rätt eller look a likes
Citera
2023-09-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Många andra små brukar det krylla av, sen är vissa ganska/väldigt lika medans andra bara är av samma storlek.
Har man väl hittat ett gäng toppisar i varierande ålder, färg och storlek så ser du snabbt om det är rätt eller look a likes

Tack för snabbt svar!
Tog bilder men vet fan inte hur jag ska kunna visa dom här..
Undrar oxå när temperaturen är optimal vet att frost är illa men under 10 på natten borde väl kicka igång dom eller är det ff för varmt då?
Som sagt ploppat upp senaste 2-3 dagarna så även om dom jag tittade på idag är fel så är väl rätt killar pågång dom med 🙂
Citera
2023-09-25, 18:32
Medlem
Rodluvans avatar
Pm någon som kan ge tips!
Citera
2023-09-26, 07:57
Medlem
Porslinsdocka96s avatar
Någon som har provat att torka toppisarna i torkmaskin?
Citera
2023-09-26, 09:23
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinsdocka96
Torkmaskin? Lägg svampen öppet på tidningspapper och låt det torka...
Citera
2023-09-26, 10:23
Medlem
Haploopss avatar
Citat:

Ja, det funkar toppen! Speciellt om du vill göra pulver av det efter.
För potensen bör man hellre ha låg värme över längre tid än hög värme under kort tid.
Citera
2023-09-26, 13:10
Medlem
HunkiDunkens avatar
Var ute några timmar idag och letade i västra götaland, hittade bara ett par stycken. Är fortfarande ganska varmt om dagarna så är lite inne på att det fortfarande är för tidigt. Att några ändå kommit fram, tyder det på att det är dags nu? Är en stor nybörjare så därför jag frågar.
Citera
2023-09-27, 01:42
Medlem
Psilocybiouss avatar
https://ibb.co/vzXcyZ0

Är denna onormalt stor? Hittade i högt gräs och är medveten att dom blir större då, men damn?
Citera
2023-09-27, 01:46
Medlem
Psilocybiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudel
Jodå jag såg det, men du har inga tips på områden du vill dela med dig av?

Jag är inte från västerbotten själv, så kan jag hitta där, kan även du
Google earth är att rekommendera! Ut och leta
Citera
2023-09-27, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimyo
Jag söker folk i Sthlm-området att plocka med. Någon/några som är intresserade? Jag är nybörjare på området.

Hej, jag är sugen. Skicka PM om du ser detta.
Citera
2023-09-27, 08:32
Medlem
Citat:
Jag torkade i maskin förra hösten, fungerade utmärkt. Kontrollera att maskinen är lämplig för att torka svamp bara, annars finns det risk att du bränner dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in