Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Så han lämnar inte konspirationstänket?

Jag har inte hunnit titta men han verkar i varje fall anse att SE är oskyldig till mordet.
Citera
2023-09-26, 22:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Klok analys. Jag delar i allt väsentligt din uppfattning.

En sak att fortsatt fundera över är hur den lilla resurssvaga attentatsgruppen kunde veta att paret Palme skulle besöka Grand denna kväll. Den frågan kräver ett svar.

Jag kan se främst tre alternativ:
1. De stod utanför Palmes bostad kväll efter kväll och hoppades få chansen. Alternativt skedde spaningen från övervåningen i konstgalleriet Art Atrium. Eller både och.
2. Bostaden/telefonen buggades/avlyssnades.
3. Någon hade på annat sätt fått veta att ett biobesök var planerat till den kvällen.

LGWP brukar med en svepande handrörelse säga att det fanns folk som visste att de skulle på bio den kvällen så det behöver man inte bekymra sig över. Jag tänker inte så. Jag vill ha en trovärdig förklaring.

Punkt 1 är aktuell eftersom vittnen de facto såg okända civilklädda män stå utanför bostaden med och utan WT veckorna före mordet. Vi vet också att det finns oklarheter kring Art Atrium och den beramade renoveringen. Häromdagen lärde jag mig att åtminstone en person inom svensk underrättelsetjänst vid tiden för mordet kände till misstanken om övervakning från Art Atrium. Den personen var Donald Forsberg (framgår av förhören med DF. Avsnittet om Art Atrium ligger sist och UL avfärdas av PU som en ”anonym mytoman”). Vi har endast DF:s ord på att han fick veta det i månadsskiftet februari/mars. I det läget visste inte PU vem DF var. Det var ju först nästan 30 år senare han avslöjade att han var i Stockholm på mordkvällen.

När det gäller punkt 2 vet vi en del faktiskt. Vi vet att Säpo avlyssnade telefonen. Det medgav Säpo själva i en DN-intervju. Vi vet tack vare Bengt Nylanders bok ”Säpo inifrån” att både Säpos kontraspionage och (åtminstone en grupp) knarkspanare kunde avlyssna/bugga. Dessutom vet vi från Nylanders bok att den buggnings-/avlyssningsutrustning som fanns tillgänglig på Säpo ibland var på avvägar. Ledningen visste inte var den fanns vilket naturligtvis underlättade för en grupp av den typ vi nu diskuterar. Både Säpopersonal och knarkspanare hade denna möjlighet. Och via dem andra.
Vi vet till yttermera visso att Säpo sedan länge buggade och avlyssnade både här och där utan lagligt stöd. Om man kan installera buggning/avlyssning så kan man givetvis även ta bort den innan PU skickar dit folk för att kontrollera saken.

I filmen ”Sista kontraktet” finns en teori om punkt 3. Om jag minns rätt är det en person som i Kungliga Tennishallen på förmiddagen överhörde ett samtal där Palme berättade att han och LP skulle gå på bio den kvällen. Sen finns telefonsamtalet mellan LP och Mårtens flickvän på eftermiddagen och säkert annat jag inte minns på rak arm. Men här är jag inte lika säker som LGWP.

Om vi som i punkt 2 pratar buggning/avlyssning hamnar vi troligen inom svensk underrättelsetjänst i vid mening och – som jag ser det – inte med anstiftan från Säpoledningen, SSI-ledningen och så vidare utan hos de ”fribrytare” du beskriver. I denna grupp bör då en förhållandevis kompetent gärningsman ha ingått. Jag tycker din tanke kring adrenalinpåslaget och förmågan att gå från "avslappning" till dödligt våld tillbaka till "avslappning" inom några sekunder är intressant.

Ordet "avslappning" är kanske fel. Man kan tänka sig "lugn", "samlad" mm men läsaren förstår vad jag menar.

Gällande revolvern hamnar jag som många andra i "man tager vad man haver". Jag kan heller inte frigöra mig från tanken att det kanske var ett annat fabrikat än S&W. Här var HH enligt min uppfattning alldeles för slarvig.

Vi vet att åtminstone två grupperingar från tid till annan bedrev irreguljär övervakning av Olof Palme . Dels SÄPO-gruppen som Sten Andersson nämner och dels Åke J Eks gäng med grunden i Klara Lidingö FBU . Det är tänkbart att folk ur dessa grupperingar finns med bland de iakttagelser som gjorts av ev övervakare i gamla stan. Gällande SÄPO-gänget sa Dag Andersson till mig 2016 att det inte rörde sig om en mördargrupp.

Ser vi på själva tillvägagångssättet i MOP är det mycket lite som påminner om en militärt upplagd/U-tjänst operation. Snarare påminner det om hur det brukar gå till när olika länders säkerhetstjänster/polis avlivar motståndare.

Tittar man på britternas MRF(med efterföljare) som är det enda officiella och offentliga exemplet på återkommande aktioner/operationer som militären genomfört påminner dessa mer om Lillehammer. Sen har du mordförsöken på Charles De Gaulle och i viss mån JFK. Profilmorden på balkan och juggar i Sverige. Där det förekommer en krypskytt(oftast med militär bakgrund i specialförband eller paramilitära polisförband). Och så givetvis det allra vanligaste sättet för en militär underrättelsetjänst att döda, bombdåd.

Sen har du dårarna, ensamma galningarna. Där mordet på Hendrik Verwoerd kan anses vara den bästa referensen. Påminner om mordet på Anna Lind. Kniv, befinner sig i närheten.
Christer Pettersson hade dödat på likartat sätt som de två ovanstående mördades.

Tittar vi på Henri Curiel, Pierre Goldman, morden som kan tillskrivas Jugoslaverna och KGB. Är det sällan och aldrig ett stort avstånd mellan mördaren och offret. En viss kartläggning föreligger, skuggning har förekommit. Typexempel är Casimiro Monteiro, sköt Delgado på nära håll och garotterade Delgados sekreterare.

Oftast sker det i anslutning till hemmet, när individen står för att låsa upp dörren, eller öppnar dörren för att gå ut, eller kliver ut ur hissen på sin våning alt i/ur bilen. Samma sätt som "professionella/kontrakts" mördare med erfarenhet avlivar sitt offer. Och ibland är det ju på ett ut så att säga.

Oftast 1-4 man som är inblandade när säkerhetstjänster agerar. Jag tänker att det har med bakgrund att göra, en militär möter i princip aldrig sin motståndare ensam på nära håll och går från defensiv till offensiv. Det är polisiärt spanarmässigt sätt att agera. Militärt sätt är offensivt-offensivt med stor eldkraft som ledande beståndsdel .

Alldeles oavsett så agerar en ordningspolis som en ordningspolis. Det är därför SÄPO aldrig rekryterar från ordningen. De vill ha vana spanare, som inte tänker som en ordningspolis och därmed inte agerar som en ordningspolis. En militär agerar som en militär osv. På samma sätt som en snickare agerar som snickare, visst kan denna agera som en timmerman men då blir det därefter. Samma som lärare, en lärare är alltid lärare oavsett. Sen visst finns det undantag, och sådana som reservofficerare som kanske agerar mer som en militär än som den folkhögskolelärare han må vara.

Mördaren i mina ögon är van att röra sig på gatorna, van att inte synas, van att dyka upp, göra insats/sitt jobb och sedan försvinna. För mig skriker det spanare, van spanare. Inte frilansade elektriker som är ute och kartlägger enligt order. Att kartlägga är en sak, det kan många lära sig. Men att bli en spanare, att även om du blir iakttagen eller utstirrad fortsätta utan att nämnvärt darra på manschetten, det fixar inte elektrikern som hobbyövervakar borgarrådet eller nån annan potentat.
Citera
2023-09-26, 22:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Madesjö är Församlingen i Nybro .
Det sk. PKK-spåret skulle alltså (om de nu båda växte upp på denna mindre ort) i själva verket kunna komma från en kompis till SE, redan fyra dagar efter mordet:
https://youtu.be/OsUjqkcp0Ok?t=242
Citera
2023-09-26, 22:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Scenariot är således att Palme övervakas och att makarna plötsligt kommer ut från bostaden och börjar gå på stan utan livvakter? Och inte att attentatsgruppen på förhand haft informationen att Palme saknade livvaktsskydd över helgen och skulle ut på stan på kvällen?

Min tro är : Poängen med att inte utföra MOP i gamla stan är attentatsmännens osäkerhet över om Olof Palme har någon typ av stationärt skydd i anslutning till bostaden . Det utesluter inte att dom på något sätt fått nys om att OP ska bege sig ut på stan i fredagsnatten .
Citera
2023-09-26, 22:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det sk. PKK-spåret skulle alltså (om de nu båda växte upp på denna mindre ort) i själva verket kunna komma från en kompis till SE, redan fyra dagar efter mordet:
https://youtu.be/OsUjqkcp0Ok?t=242

Med tanke på att Stig Engström vistades i Indien en stor del av sin barndom kanske inte kompis är det mest troliga . Men deras vägar kan ha korsats .

De av PKK initierade morden på avhopparna Enver Ata och Cetin Gungör gör att PKK - spåret står stadigt på sina egna ben .
Senast redigerad av mvagrippa 2023-09-26 kl. 22:50.
Citera
2023-09-26, 23:23
Medlem
Citat:
Min tro är : Poängen med att inte utföra MOP i gamla stan är attentatsmännens osäkerhet över om Olof Palme har någon typ av stationärt skydd i anslutning till bostaden . Det utesluter inte att dom på något sätt fått nys om att OP ska bege sig ut på stan i fredagsnatten .

Han bodde väl inte där i praktiken, så varken Olof eller skydd hade varit i området.
Citera
2023-09-26, 23:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Med tanke på att Stig Engström vistades i Indien en stor del av sin barndom kanske inte kompis är det mest troliga . Men deras vägar kan ha korsats .
Om SE vid elva års ålder flyttade till Madesjö socken där AK bodde, då är "deras vägar kan ha korsats" ett kraftigt understatement.
Citera
2023-09-27, 00:08
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om SE vid elva års ålder flyttade till Madesjö socken där AK bodde, då är "deras vägar kan ha korsats" ett kraftigt understatement.

Där har du hittat något intressant tycker jag. Skiljer bara ett år mellan dessa två. Gick på samma skola?
Citera
2023-09-27, 00:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Han bodde väl inte där i praktiken, så varken Olof eller skydd hade varit i området.

Vart bodde Olof Palme i praktiken menar du?
Citera
2023-09-27, 04:49
Medlem
GM did not need to be living in Stockholm. He needs to be IN Stockholm on that February night.
What he needs is a S&W - and most importantly he needs that ammunition.

Don't you find it interesting that Björn Svanberg had both of those items.
I believe the ammunition is more important than the handgun.
He got both in 1981 - a 1 gallon coffee can full of that ammo, plus the S&W

Surprised Hans Melander did not go to Filip Svanberg on Lidingö to ask for the ammo and handgun to be tested. He knows where it is...He has been hiding it for many years!

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Då jag utan tvekan håller hypotes Christer A såsom varades den enskilt mest sannolika gärningsmannahypotesen så håller jag med om att mycket pekar emot att GM var boendes i Stockholm den 28 Februari 1986.

Såsom påpekas så är förhållandet att gå runt med laddad Smith and Wesson revolver i Stockholms City bara på random..en extremt osannolik händelse år 1986.Än märkligare blir det då spädgrisen är laddad med minimum två pansarbrytande patroner.
Den är helt enkelt för osannolik för att jag skall kunna antaga detta utan övertygande bevisning för att så verkligen har skett..och därigenom så hamnar jag i scenariot att den kommande GM varit obeväpnad när han initialt observerat makarna Palme.
Citera
2023-09-27, 05:21
Medlem
beckos avatar
Citat:
Folk tror att man måste avlyssnat med AXE, men det fanns röstaktiverade kasettbanspelare på Claes Olsson som startade när någon talade i telefonen. En sådan eller motvarande professionell hade vem som helst kunnat koppla in i skåpet.
Citera
2023-09-27, 06:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Det kan säkert ha funnits olika skäl till att inte förlägga attentatet till Gamla stan.

Men.

Om Palme var övervakad någon tid torde det för övervakarna tydligt ha framgått att det inte fanns någon bevakningscentral i/vid bostaden.

Om attentatsgruppen fått information om statsministerns privata planer, så torde källan till dylika uppgifter också haft kännedom om att det inte fanns någon stationär bevakning i/vid bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in