2023-09-26, 20:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Trams. Den ortodoxa kyrkan under Sovjettiden var hårt pressad. Bolsjevikerna mördade tusentals präster och plundrade många kyrkor. Stalin förtryckte också de ortodoxa kristna ända till 40-talet då han svängde pga tyskarna som öppnade upp kyrkor i de områden de ockuperade österut. Det var kontraproduktivt av Stalin att fortsätta trycka dit de kristna under brinnande krig. Under Nikita Chrusjtjovs år vid makten så ökade återigen repressionen mot den ortodoxa kyrkan och det var inte förrän Gorbatjovs tid som sovjetiska statens inställning till kyrkan normaliserades.

Som vanligt är det mest struntprat i tråden, framfört av okunniga dårar.

Du vet väl om att ryskortodoxa kyrkan är Putins lojala verktyg. Kyrill som är överhuvud har högre rang i FSB än vad tom Putin själv har. Kyrkan är marinerad i KGB. Den enda institution som slapp reformer efter Sovjets fall var just kyrkan som behållit hela sin KGB struktur från Stalintiden.

Kyrkans form skapades av Stalin som ett verktyg för hans förtryck.

https://sverigesradio.se/avsnitt/putins-nya-drag-mobiliserar-kyrkan-i-kriget
Citera
2023-09-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Rätta mig mer än gärna om jag har fel. Vilka av de krigsbrott jag nämnde är föremål för utredning av FN eller ICC?

Särskilt det totala ointresset att utreda Butjamassakern är rätt talande...

Ingen normalt funtad människa tar skiten du skriver på allvar.

Och, vad viktigare är, de påverkar ingenting på marken. Ryssland förlorar kriget alltmer varje dag.

40 artillleri-pjäset, närmare 20 APC:er på en enda dag.

Det du gör är meningslöst. Så meningslöst.
Citera
2023-09-26, 20:45
Medlem
Citat:
Rätta mig mer än gärna om jag har fel. Vilka av de krigsbrott jag nämnde är föremål för utredning av FN eller ICC?

Har du någon gång ändrat uppfattning efter att någon motbevisat din propaganda?
Man behöver inte åtala eller döma någon direkt för utförda krigsbrott, det kan ta sin tid. Du behöver inte oroa dig

Har du tänkt på varför Putte inte reser utomlands och varför man utfärdat en arresteringsorder tex?
Citera
2023-09-26, 20:55
Medlem
Citat:

Lögner som vanligt från ryska as!

Citat från FN's utredning i Bucha:

In the town of Bucha near Kyiv, which was under the control of Russian troops from 5 to 30 March, the Mission documented the killing of 73 civilians (54 men, 16 women, 2 boys and 1 girl) and is in the process of corroborating an additional 105 alleged killings.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2022/12/un-report-details-summary-executions-civilians-russian-troops-northern

Detta är ENDAST EN rapport från ETT organ som utrett KRIGSBROTT begångna av just RYSKA AS i Bucha.

Så lägg ner ditt ryska skitsnack om att inte FN utrett den RYSKA massakern i Bucha!.
Citera
2023-09-26, 20:59
Medlem
Enligt en intervju med Ben Hodges i eftermiddags så ska en rysk officer som inte fått sin lön utbetald, läckt informationen om mötet mellan ryska flottans höjdare i Sevastopol som Ukraina sedan bombade.
https://www.youtube.com/watch?v=3lnQyArYiDI
Citera
2023-09-26, 21:00
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Men dom första hundra som vågar sig ut på gatorna får huvudena inslagna och skickas till Gulag.
Absolut, att få frihet kostar.
Senast redigerad av GustavAnder 2023-09-26 kl. 21:08.
Citera
2023-09-26, 21:02
Medlem
Citat:

Allt vad du nämnt tidigare har konstaterats vara utfört av Ryssland undantaget NS där utredning fortfarande pågår.
Citera
2023-09-26, 21:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det är just sådant här som åtminstone hos mig skapar en rätt stor tolerans vad gäller uppfattade krigsbrott mot ryska soldater, då deras uppförande i viss mån diskvalificerar dem från samma hänsyn man förväntas visa mot en part som för mer civiliserad krigsföring.

Diskussioner om vad som kan anses som krigsbrott eller ej mot ryska soldater som ibland gränsar till hårklyverier känns ju mindre relevanta när ryssarna systematiskt begår sådana förkastliga övergrepp.

På ett mänsklig plan kan jag nog förstå Ukrainska soldater, om jag bevittnat konsekvenser från att civila våldtas eller tom dödas under mycket plågsamma former hade jag nog inte haft såpass mycket humanistisk ambition kvar att dra mig för att skjuta sårade och försvarslösa ryska soldater, utan tvärtom skulle sträva efter mer utdragen död.
Man kan ha förståelse för att enskilda ukrainska soldater som fått sina fruar eller döttrar våldtagna och torterade av den ryska våldtäktsarmén har svårt att inte ta ut sin vrede på enskilda medlemmar av den ryska armén av orcher, men jag tror det är väldigt viktigt att ukrainarna fortsätter att behålla sin professionalitet. I gengäld hjälper vi dem med Storm Shadow, Himars och annat som gör att de kan skjuta bort så många ryss-parasiter som möjligt. Om ukrainarna börjar bete sig på samma unkna och vidriga sätt som den ryska smutsiga invasionsarmén så är det svårare för dem att få sympati och stöd. Detta har de säkerligen förstått själva och de drillas nog hårt i att sköta sig snyggt trots den olycka de stackars ukrainarna drabbats av.
Citera
2023-09-26, 21:07
Medlem
Citat:

Uttalande från ICC's Åklagare:

I've been to Ukraine twice, to Lviv and to Kiev. I've been to Bucha and Borodianka. The team have been more widely forensic scientists, lawyers and investigators, and we will keep on partnering with anybody but subjecting it, whatever we receive, as I've said to impartial analysis.

https://www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-qc-arria-formula-meeting-un-security-council-ensuring

Men se på fan,
Han har varit i Bucha och hans team utreder RYSKA krigsbrott just i BUCHA också!

Jädra lögnare som får sprida så mycket dynga här.
Citera
2023-09-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Trams. Den ortodoxa kyrkan under Sovjettiden var hårt pressad. Bolsjevikerna mördade tusentals präster och plundrade många kyrkor. Stalin förtryckte också de ortodoxa kristna ända till 40-talet då han svängde pga tyskarna som öppnade upp kyrkor i de områden de ockuperade österut. Det var kontraproduktivt av Stalin att fortsätta trycka dit de kristna under brinnande krig. Under Nikita Chrusjtjovs år vid makten så ökade återigen repressionen mot den ortodoxa kyrkan och det var inte förrän Gorbatjovs tid som sovjetiska statens inställning till kyrkan normaliserades.

Som vanligt är det mest struntprat i tråden, framfört av okunniga dårar.

Jo, den riktiga kyrkan var det. Kyrkan var ansatt av staten genom bl a infiltration. Statens kontroll innebar bl a många präster arbetade åt säkerhetstjänsterna.
Citera
2023-09-26, 21:16
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Enligt en intervju med Ben Hodges i eftermiddags så ska en rysk officer som inte fått sin lön utbetald, läckt informationen om mötet mellan ryska flottans höjdare i Sevastopol som Ukraina sedan bombade.
https://www.youtube.com/watch?v=3lnQyArYiDI
Han säger detta i en bisats och min gissning är att det är totalt osant av en eller flera av följande anledningar:
  • Om Ukraina har en källa som ger dem koordinater till högintressanta militära mål så vore det komplett vansinne av dem att ge ledtrådar till varifrån denna information kom.
  • Att läcka ”information” om att det handlar om en rysk soldat som inte fått ut sin lön, ger idéer till andra ryska soldater som inte upplever att de fått den ersättning de förespeglats (och det är många av dem). Det kan i bästa fall generera nya informatörer.
  • Det är bara en fördel för Ukraina om den ryska orch-armén letar efter läckan på fel ställe och fängslar sina egna i preventivt syfte. Det skapar osämja bland orcherna = bra för Ukraina.
Citera
2023-09-26, 21:20
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Uttalande från ICC's Åklagare:

I've been to Ukraine twice, to Lviv and to Kiev. I've been to Bucha and Borodianka. The team have been more widely forensic scientists, lawyers and investigators, and we will keep on partnering with anybody but subjecting it, whatever we receive, as I've said to impartial analysis.

https://www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-qc-arria-formula-meeting-un-security-council-ensuring

Men se på fan,
Han har varit i Bucha och hans team utreder RYSKA krigsbrott just i BUCHA också!

Jädra lögnare som får sprida så mycket dynga här.

En åklagare uttalar sig i skuldfrågan redan innan utredningen är färdig - mycket förtroendeingivande. Herregud alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in