2023-09-26, 19:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Delar dina bedömningar och tackar för diskussionen och för att du återkom med ytterligare underlag.
Tack själv för att du tog dig tid och klargjorde det som var fel. I början på kriget så bombade ryssen några sjukhus i Kharkiv region och på nåt skumt sätt så fick jag för mig att det var tillåtet att göra det (fråga mig inte hur). Lite senare i tråden så kom ämnet upp igen och då läste jag faktiskt direkt från GK, men tydligen så hade jag missat de fyra undantagen haha. Det ploppade precis upp en fin bild på Twitter på en splitterny Patria AMV sjukvårdstransport. Såhär fint ska det se ut, ingen kanon och med klassisk märkning.

https://x.com/praisethesteph/status/1706709209050497442

Hmm, den var tydligen till Slovakien och inte till UAF.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-26 kl. 19:47.
Citera
2023-09-26, 19:33
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jo men det jag stör mig lite på är att det blir så konstiga propotioner på kriget och dom krigsbrott som begås. Ukrainarna är givetvis inga änglar och är dessutom fulla av hat mot ryssen men några systematiska krigsbrott beordrade av Kiev kan ju inte begås av armén då det skulle slå tillbaka mot den ukrainska regimen och dess stöd från oss.
Det problemet har ju inte Ryssland som ju faktiskt leds av en president efterlyst för just krigsbrott.

Har jag skrivit något som motsäger detta? Tvärtom håller jag med om det du skriver här. Jag håller det för ytterst osannolikt att den ukrainska armén ägnar sig åt systematiska krigsbrott beordrade från högre ort, det framgår också om du läser mina inlägg. Det är däremot ett stort problem om det sker krigsbrott på lägre nivå som filmas och sprids på sociala medier och den ukrainska arméledningen inte reagerar på det. Man satte ned foten mycket tydligt när det i början av kriget spreds filmklipp på vad som uppgavs vara ukrainska soldater som misshandlade ryska krigsfångar. Man gjorde klart att man krävde att ukrainsk trupp skulle följa krigets lagar gentemot krigsfångar och att man skulle utreda misstänkta brott mot detta och lagföra eventuellt skyldiga. Det vore klokt om den ukrainska arméledningen agerade på snarlikt vis här.
Citera
2023-09-26, 19:35
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den oberoende FN-kommission som utreder krigsbrott i Ukraina presenterar i sin senaste rapport hur det går till när ryssar avnazifierar kvinnor i Kherson under den pågående speciella militäroperationen. Många undrar nog hur en avnazifieringsinvasion går till, så en sådan här rapport från det internationella samfundet är angelägen.

Från rapporten:
FN-kommissionen beskriver att de har mängder av bevis för att ryssarna i Kherson våldtagit och utövat sexuellt våld mot kvinnor i åldrarna 19-83 år. I många tillfällen har de våldtagit ukrainska kvinnor i sina hus/lägenheter med resten av familjen samlade i rummet intill för att höra på våldtäkterna och våldet de riktat mot deras mammor och döttrar.

https://x.com/maria_drutska/status/1706606820217754109

Att sitta still och inte göra någonting när detta pågår, är ett brott i sig. Hur ligger vi till egentligen med att skicka JAS-plan så att Ukraina får skjutit bort de här kackerlackorna?

Fantastiskt! Av någon underlig anledning tycks det inte finnas något som helst intresse från FN:s eller ICC:s sida att utreda den omtalade "ryska" massakern i Butja (som ju av en ren slump torpederade fredsförhandlingarna i Istanbul).

Andra händelser som garanterat inte kommer att utredas av FN eller ICC i Haag:

-Sprängningen av Nord Stream 1 och 2
-Artilleribeskjutningen av Zaporizjzjas kärnkraftverk*
-Sprängningen av Kachovkas vattenkraftverksdamm
-Massakern i Odessa (2014)
-Nedskjutningen av Malaysia Airlines Flight 17 (2014)

*IAEA har på Rysslands begäran låtit ballistiska experter utreda varifrån kärnkraftverket besköts, men deras rapport hemligstämplades av någon anledning...
Senast redigerad av Drozd 2023-09-26 kl. 19:45.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
om fyrhjulingen haft med sig ammo och förnödenheter till värnet blir den per automatik en sjuktransport sedan för att den tar med sig en skadad soldat tillbaka?
Jag skulle nog våga påstå att även då så var fyrhjulingen fredad från attack. Soldater som är försatta ur stridbart skick får endast attackeras om det finns UPPENBARA MILITÄRA SKÄL att göra det. I detta fallet med fyrhjulingen så skulle tex ett släp fullt med vapen kunna vara ett giltigt skäl för attack. Om den som kör självmordsdrönaren har sett hela förloppet så känns det som ett krigsbrott för mig iaf. Men jag är ingen jurist (har viss juridisk utbildning på lägre nivå dock) heller men man kan ju diskutera iaf.
Citera
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ukraina har verkligen avlastat de ryska fängelserna. Putin borde vara väldigt nöjd.
Lite vibbar till Kuba och Fidel Castro ang tömma fängelser
Citera
2023-09-26, 19:40
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Shieet..då kanske ryssfittorna borde ha skrivit på Genevekonventionen då?
Synd att det tåget har gått för ryssfittorna.

Ryssland har skrivit på den. Det är bara det problemet att Ryssland inte följer den, eller vad det verkar, någon av Genèvekonventionerna utan på traditionellt ryskt manér angriper både civila och militära sjukhus, sjuktransporter, civilbefolkning på flykt, bostadsområden och faktiskt det mest de skall skydda enligt konventionerna, samt verkar tortera och mörda inte bara civilbefolkning på ockuperat område (men här är det nog Haagkonventionen de bryter mot) utan även krigsfångar. I det ryska fallet är det uppenbart att det handlar om krigsbrott på en systematisk nivå och i en omfattning vi inte sett i Europa sedan jugoslavienkrigen, om ens då.
Citera
2023-09-26, 19:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den ryska admiralen Viktor Sokolov blev tydligen inte dödad i attacken mot Sevastopol som Kievregimen påstod. Som jag tidigare skrev var och är det en historiska byggnad och de militära ledarna sitter naturligtvis på säkrare platser. Tröttnar ni aldrig på Kievregimens lögner?

Russian Black Sea Fleet commander seen at meeting after Ukraine said it killed him
https://www.nbcnews.com/news/world/russian-black-sea-fleet-commander-shown-meeting-ukraine-killed-sokolov-rcna117336
Skulle det där vara ett bevis för att Sokolov lever?? En bild på en tv där han inte ens rör på sig. Nu kom det upp lite ny information också som förklarar det hela.

https://x.com/FLETCH_REPORTS/status/1706710073257447550
Citera
2023-09-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den ryska admiralen Viktor Sokolov blev tydligen inte dödad i attacken mot Sevastopol som Kievregimen påstod. Som jag tidigare skrev var och är det en historiska byggnad och de militära ledarna sitter naturligtvis på säkrare platser. Tröttnar ni aldrig på Kievregimens lögner?

Russian Black Sea Fleet commander seen at meeting after Ukraine said it killed him
https://www.nbcnews.com/news/world/russian-black-sea-fleet-commander-shown-meeting-ukraine-killed-sokolov-rcna117336
Oväntat att du inte läser alla inlägg.

I ett tidigare inlägg förutspådde jag att du skulle hugga på den informationen, i egenskap av den expert du är är du väldigt förutsägbar.

I scanned this boring 8 min video so no one else has to. Check out 2:35, 3:29, 4:25, 4:36 and 5:52. The admiral is in exactly the same position every time, in contrast to the guy next to him whose head moves. He's gravely injured or dead.”

Om du backar lite bland inläggen finner du också källan.
Det är väl inte alltid så lätt att vara en till fascismen konverterad kommunist?
Citera
2023-09-26, 20:01
Moderator
vfs avatar
Nordstream har en egen tråd: (FB) Gasläcka i Nord Stream 1 och 2. Vad har hänt, attack eller olycka? (2022-09-26) /Mod
Citera
2023-09-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Trams. Den ortodoxa kyrkan under Sovjettiden var hårt pressad. Bolsjevikerna mördade tusentals präster och plundrade många kyrkor. Stalin förtryckte också de ortodoxa kristna ända till 40-talet då han svängde pga tyskarna som öppnade upp kyrkor i de områden de ockuperade österut. Det var kontraproduktivt av Stalin att fortsätta trycka dit de kristna under brinnande krig. Under Nikita Chrusjtjovs år vid makten så ökade återigen repressionen mot den ortodoxa kyrkan och det var inte förrän Gorbatjovs tid som sovjetiska statens inställning till kyrkan normaliserades.

Som vanligt är det mest struntprat i tråden, framfört av okunniga dårar.
Nej KGB var djupt inblandad under Sovjettiden såväl som FSB är det nu.
Citera
2023-09-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Fantastiskt! Av någon underlig anledning tycks det inte finnas något som helst intresse från FN:s eller ICC:s sida att utreda den omtalade "ryska" massakern i Butja (som ju av en ren slump torpederade fredsförhandlingarna i Istanbul).

Andra händelser som garanterat inte kommer att utredas av FN eller ICC i Haag:

-Sprängningen av Nord Stream 1 och 2
-Artilleribeskjutningen av Zaporizjzjas kärnkraftverk*
-Sprängningen av Kachovkas vattenkraftverksdamm
-Massakern i Odessa (2014)
-Nedskjutningen av Malaysia Airlines Flight 17 (2014)

*IAEA har på Rysslands begäran låtit ballistiska experter utreda varifrån kärnkraftverket besköts, men deras rapport hemligstämplades av någon anledning...

Oavsett hur mycket du visslar så visar dina inlägg att du har gått på all rysk propaganda.
Har det aldrig föresvävat dig att dubbelkolla dina källor?
Gör om gör rätt!
Citera
2023-09-26, 20:34
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Oavsett hur mycket du visslar så visar dina inlägg att du har gått på all rysk propaganda.
Har det aldrig föresvävat dig att dubbelkolla dina källor?
Gör om gör rätt!

Rätta mig mer än gärna om jag har fel. Vilka av de krigsbrott jag nämnde är föremål för utredning av FN eller ICC?

Särskilt det totala ointresset att utreda Butjamassakern är rätt talande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in