2023-07-19, 12:55
Medlem
LeCastles avatar
Dji Mini 2 eller Dji Mini 3?

Eftersöker en tystlåten drönare, bra batteritid, med follow me funktion. Den ska kunna följa efter mig ovanför långt upp i luften.

Mvh.
Citera
2023-07-27, 02:34
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Dji Mini 2 eller Dji Mini 3?

Eftersöker en tystlåten drönare, bra batteritid, med follow me funktion. Den ska kunna följa efter mig ovanför långt upp i luften.

Mvh.

En sådan där dyr drönare borde klara detta. Jag hittade ingenting i specifikationen om hur högt den kan flyga och följa efter en person.

Jag är också ute efter en drönare, men nöjer mig nog med en billig ifall den kraschar. Då kan man sparka in den i buskarna och gå hem.

Den här har dessa funktioner, men frågan är hur bra den är. Den första videon ser ut att vara filmad i Stockholm.

Lenovo K9 Pro Professional Aerial Photography Drone 8K Dual Camera HD HDR Obstacle Avoidance GPS Smart Follow One Key Return
Citera
2023-08-07, 18:35
Medlem
Jag köpte en lite större drönare som väger närmare ett kilo med megafon & droppmodul.

Det är ganska kul att flyga förbi förortsungar & skrika: JAG KNOLAR DIN MAMMA!!!

Nästa steg blir att använda droppmodulen och släppa något roligt på dem.

Den här drönaren med 3 batterier, megafon, samt väska kostade 6000 kr.

https://www.fimi.com/fimi-x8-se-2022.html

Den här butiken är billig och skickar från ett varuhus inom EU.

https://www.aliexpress.com/store/912456772
Citera
2023-09-15, 22:29
Medlem
Köpte den här precis:

https://www.inet.se/produkt/6203414/dji-avata-pro-view-combo-dji-goggles-2

Men vart köper man extra batterier till den? Verkar vara rätt häftigt att googles 2 även funkar för DJI min pro 3.
Citera
2023-09-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Köpte den här precis:

https://www.inet.se/produkt/6203414/dji-avata-pro-view-combo-dji-goggles-2

Men vart köper man extra batterier till den? Verkar vara rätt häftigt att googles 2 även funkar för DJI min pro 3.

Alltså, goggles verkar ju vara the shit. Sitter här med min DJI Air 2s och lär väl aldrig kunna få flyga den med fpv och goggles. Funderar om man ska sälja av den och köpa nån sån här istället.

En annan fråga, hur högt upp måste man flyga med drönaren ovanför en stor fors för att undvika att man förstör den? T. ex. storforsen hade jag tänkt flyga rätt lågt. Undrar om 10 meter räcker för att undvika kondens/vattenskador på drönaren?
Citera
2023-09-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Alltså, goggles verkar ju vara the shit. Sitter här med min DJI Air 2s och lär väl aldrig kunna få flyga den med fpv och goggles. Funderar om man ska sälja av den och köpa nån sån här istället.

En annan fråga, hur högt upp måste man flyga med drönaren ovanför en stor fors för att undvika att man förstör den? T. ex. storforsen hade jag tänkt flyga rätt lågt. Undrar om 10 meter räcker för att undvika kondens/vattenskador på drönaren?

Tänker du på FPV drönare eller tänker du på en mini variant? FPV som avata är riktigt jäkla snabb i manuell mode och tror att du kan köra igenom vattendroppar relativt fort. Även i sport mode så kommer du upp i cirka 40-65 km/h problemet med denna typ av terräng är att du kan tapp signal om du kör ner i en lavin och det finns klippor runt om drönaren. Räckvidden är helt okej i en radie på cirkus 1-2 km. Nu bor jag i stan så jag flyger över platser som har objekt som blockar signalen. Men goggle 2 är fantastiskt att kunna vrida på skallen och att drönaren gör det med är helt otroligt.

Har även FPV kontrollen när jag ska filma jaga ett objekt, du kan få upp en jäkla fart på avata cirkus 90 km/h och de låter rejält när den sussar förbi. Har själv velat köpa en mini, tänker de skönt på två helt olika sätt att köra dessa.

Goggle 2 funkar även på mini. Köpte laddning fötter till min avata så man landar snyggt. Det jag är på jakt idag är antenner som har längre räckvidd samt att de har en bättre penetrerande effekt. Ibland flyger jag ut genom balkongen och de funkar fint men flyger jag ut och sen svänger så att drönar hamnar bakom mig så tappar man signal
Senast redigerad av WhatTheHeck 2023-09-26 kl. 20:39.
Citera
2023-09-27, 01:53
Medlem
Citat:
Tänker du på FPV drönare eller tänker du på en mini variant? FPV som avata är riktigt jäkla snabb i manuell mode och tror att du kan köra igenom vattendroppar relativt fort. Även i sport mode så kommer du upp i cirka 40-65 km/h problemet med denna typ av terräng är att du kan tapp signal om du kör ner i en lavin och det finns klippor runt om drönaren. Räckvidden är helt okej i en radie på cirkus 1-2 km. Nu bor jag i stan så jag flyger över platser som har objekt som blockar signalen. Men goggle 2 är fantastiskt att kunna vrida på skallen och att drönaren gör det med är helt otroligt.

Har även FPV kontrollen när jag ska filma jaga ett objekt, du kan få upp en jäkla fart på avata cirkus 90 km/h och de låter rejält när den sussar förbi. Har själv velat köpa en mini, tänker de skönt på två helt olika sätt att köra dessa.

Goggle 2 funkar även på mini. Köpte laddning fötter till min avata så man landar snyggt. Det jag är på jakt idag är antenner som har längre räckvidd samt att de har en bättre penetrerande effekt. Ibland flyger jag ut genom balkongen och de funkar fint men flyger jag ut och sen svänger så att drönar hamnar bakom mig så tappar man signal

Tack för input. Jag kör just nu med air 2s. Jag lär ju köra så låg hastighet det bara går så man får med alla detaljer utan ghosting eller vad det nu kallas. Får testa från 20m ovanför forsen och arbeta mig ner tills jag märker att drönaren blir blöt. 😅
Citera
2023-09-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Tack för input. Jag kör just nu med air 2s. Jag lär ju köra så låg hastighet det bara går så man får med alla detaljer utan ghosting eller vad det nu kallas. Får testa från 20m ovanför forsen och arbeta mig ner tills jag märker att drönaren blir blöt. 😅

Du vet om att du kan köpa simulator spel där du kan koppla din FPV controller för att köra drönare och få upp dina skillz. Det var så jag lärde mig att köra drönare, har ju alltid panikknapparna redo dvs att switcha från Manual till N eller S. Eller att trycka på RTH som stoppar drönaren och i mitt fall är den satt till att stiga 40 m upp i luften.

Finns i steam
Uncrashed : FPV Drone Simulator kostar pengar
Gillar jag starkt där kan du lära dig att följa efter racingbilar.

Bästa
AI Drone Simulator men lite dyrare

Gratis
FPV SkyDive : FPV Drone Simulator
Senast redigerad av WhatTheHeck 2023-09-27 kl. 08:14.
Citera
2023-09-27, 14:53
Medlem
Citat:
Du vet om att du kan köpa simulator spel där du kan koppla din FPV controller för att köra drönare och få upp dina skillz. Det var så jag lärde mig att köra drönare, har ju alltid panikknapparna redo dvs att switcha från Manual till N eller S. Eller att trycka på RTH som stoppar drönaren och i mitt fall är den satt till att stiga 40 m upp i luften.

Finns i steam
Uncrashed : FPV Drone Simulator kostar pengar
Gillar jag starkt där kan du lära dig att följa efter racingbilar.

Bästa
AI Drone Simulator men lite dyrare

Gratis
FPV SkyDive : FPV Drone Simulator

Tackar. Jo, har vetat om att det finns simulatorer, men vet ej om de stöder Air 2s controller. Hade helst velat ha en app i telefonen och bara kunna koppla in kontrollern och köra istället för att använda mig av steam på datorn. Sen verkar alla simulatorer vara gjorda för fpv. Det är inte hur jag använder min drönare när jag kör. Jag använder follow mode och har aldrig testat fpv mode.

Det finns ju dock en fpv mode i Air 2S också som man kan aktivera. Så jag får väl testa det. Helst hade man velat ha såna där DJI goggles och en en fpv handkontroll. Så har jag läst att DroneMask 2 som fungerar till de flesta drönare har släppts, men är ju inte i närheten av DJI Goggles v2. DroneMask fungerar som så att du har telefonen framför ögonen. Du sätter alltså mobilen i DroneMask glasögonen. Flera säger att de är bra, men själv är jag osäker. Dels ser jag dåligt med linser och verkar bökigt att ha på sig glasögon enligt en del.

Imorgon ska jag fara och filma och jag är väldigt van att använda follow mode, så är osäker om jag ska träna mig i fpv mode. Det är ju inte riktigt samma, men förhoppningsvis väldigt enkelt att lära sig. Frågan är om några timmar i simulator räcker och så var det ju det där om min kontroller stöds?

Edit: Air 2s RC kontroller verkar ej stödas för steam. FPV mode i Air 2s är heller inte optimalt. Det här är väl anledningen varför fpv drönare existerar. Air 2s har däremot så mycket bättre kvalite i bilder och videos än de flesta fpv drönare. Så synd att det inte finns flight simulatorer för denna. Om någon vet mer än vad jag gör angående det är jag tacksam för svar.
Senast redigerad av Robeloto 2023-09-27 kl. 15:13.
Citera
2024-04-10, 16:14
Medlem
wastaahs avatar
Tja någon som har klarhet i vad som gäller remote id i Sverige? Vad jag förstår är det lagkrav i EU sen 2024 men transportstyrelsen ger inte heller mycket info annat än att "drönare ska vara programmerade med operatörs id när det är möjligt".

Kan inte heller lägga in det i min dji drönare trots att jag följt deras instruktioner och har senaste firmwaren (drönaren har stöd för det med), så det verkar inte vara krav i Sverige? Flyger kommersiellt.
Citera
2024-08-26, 16:21
Medlem
Funderar på att köpa en Avata 2 med goggels, ser sjukt coolt ut med FPV, men så kollade jag på transportstyrelsens hemsida, där står det att flyger man fpv ska man ha en observatör som står brevid med direktkontakt utan kikare samt kunna se drönaren, vafan gör folk så? Det känns ju som en deal breaker, jag tänkte det hade varit fränt att flyga bort en bit och kolla,.typ flyga från huset till gymmet (2 km) och se om där är mycket folk, men det skulle ju aldrig fungera om jag ska vara laglig.
Citera
2024-12-13, 09:08
Medlem
Funderar på att köpa en mavic 3 PRO som väger just under 1 kilo, kommer den gå att flyga även om jag inte registrerar den hos Trafikverket eller var det nu är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in