2023-09-26, 17:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
25 000 Wagner-soldater stupade i Bakmut. Bara Wagner, bara Bakhmut.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1706354545490592224

Har stryker ett par till med. Trots basketnät över vägen. rySSar älskar att lura sig själva hela tiden.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1706335767088206033?s=20
Citera
2023-09-26, 18:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
25 000 Wagner-soldater stupade i Bakmut. Bara Wagner, bara Bakhmut.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1706354545490592224

Det är såna hårda fakta, tillsammans med antalet blanketter för ryska avlidna som beställts, samt mängden pengar som betalts ut till avlidnas familjer som totalt slår undan benen på ryssvännernas snack om att ryska döda totalt inte rör sig om än ”några” tiotusental. Men, det lätt knappast stoppa dem att rapa upp sina fantasier.
Citera
2023-09-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
En rysk mongolisk slavhora berättar om sin upplevelse när hennes "man" blev en mobik och senare krigsfånge.

Ta en bra titt på henne. Hon är en äkta mongol. Film och text på engelska....

https://www.youtube.com/watch?v=dOkS4PGI8Uk

Får ändå ge henne att hon har balls. Kommer nog inte kunna återvända till Ryssland framöver. Sen om hon talar sanning 100% vet man ju inte. Mannen inser direkt vad detta innebär.
Citera
2023-09-26, 18:35
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det är inte första gången jag ser något dylikt och det är inte någon ”specialregel” för drönare som jag försöker tillskapa. Drönare medger bättre möjlighet att observera i vissa situationer, reglerna är desamma som gällt mycket länge nu. Samma regler gäller idag för en drönaroperatör som förr gällde för en eldobservatör och fortfarande gäller. Som före detta eldobservatör vet jag också väl att det varierar vad man kan se och att det naturligtvis är så att man ibland har otillräcklig information, ibland felaktig och ibland händer saker snabbt. De klipp jag refererade till är inte någon sådan situation. Det är ukrainska drönare som klipper till en grupp ryska soldater som står grupperade i formation skithög vid ett stridvagnsvrak. De slår ut några av soldaterna direkt. En ryss börjar med sin AK skjuta mot en av drönarna, utan framgång. En annan drönare släpper några granater mot honom och någon till när han ser ut att vara nere och explosioner och fragment ser ut att träffa även de sårade ryssarna bredvid honom. Det är ett helt ok agerande eftersom han var en kombattant som utgjorde ett hot och de sårade och utslagna drabbades sekundärt. Men därefter, när motståndet upphört och det bara är sårade ryssar som ligger och vrider på sig, de som alls rör sig, så fortsätter drönarna att observera och att släppa granater mot redan utslagna ryssar. Det är inte förenligt med Genèvekonventionen precis som det inte hade varit ok att vid ett infanterianfall gå runt och knäppa de sårade och utslagna soldaterna eller att bekämpa dem med handgranater när de redan är utslagna. En sårad som är hors de combat får inte direkt bekämpas. Spelar ingen roll om det sker med drönare eller direkt på plats med automatkarbin. Om de drabbas sekundärt när du bekämpar ett tillåtet mål, som vid en pågående skyttegravsstrid som du beskriver, så är det en helt annan sak, men det var alltså inte fallet i de senare skedena i filmklippet.
Shieet..då kanske ryssfittorna borde ha skrivit på Genevekonventionen då?
Synd att det tåget har gått för ryssfittorna.
Citera
2023-09-26, 18:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Järngrepp?, kanske det men medel-ryzzen är en ynkling, auktoritetstrogen svag undfallande angivare utan moralisk kompass, hjon.
Hade ett par hundratusen ryssar gett sig ut på gatorna i Moskva och St Peterburg hade regimen troligen kollapsat idag.
Det talas ibland, och ofta från ryzzvännernas ," svärrjjeevännerna", om att svenskar är fega, det är inget mot de ryzka hjonen.

”Ryssarna ser gärna sitt land som moraliskt överlägset länderna i Väst – en uppfattning starkt påverkad av den ortodoxa kyrkans roll” vill man försöka förstå detta folk är ” Vi och dom” en bra redogörelse.
Citera
2023-09-26, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror inte du kommer längre i dina försök att rikta ljuset bort från Putins alla krigsbrott i Ukraina. Krigsbrott enligt lagtexten sker tyvärr alltid även om ryssen givetvis är oöverträffad därvidlag. Alltså, en rysk fyrhjuling som blir beskjuten av försvararna inne i Ukraina skall diskuteras intill tidens ände allt medan ryssen själv bombar ukrainska civila mål dagligdags.
Proportionerna blir därför faktiskt rent osmakliga med tanke på att det var ryssen som startade kriget och gick in i den fria staten Ukraina..

Ligger lite i det, nu handlar hela tråden om en fyrhjuling ryssarna antagligen stulit efter att de mördade, våldtog eller fördrev de civila ägarna. De borde stannat hemma och köpt en egen fyrhjuling istället för att stjäla folks ägodelar i Ukraina. Kriget är inte en "gentlemannaduell" mellan moraliskt likvärdiga; utan diverse folk från Ryska Federationen har startat ett olagligt krig mot Ukraina och rest över deras internationellt erkända gränser. Vissa har rest hela vägen från Stilla Havet till Europa för att begå krigsbrott i detta olagliga krig. De skall inte ha några rättigheter när de terroriserar människor i Ukraina, de skall åka hem.
Citera
2023-09-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå rikta ljuset bort från Putins krigsbrott. Dels går det väl att ha två tankar i huvudet samtidigt, dels är det ju andra som håller den diskussionen igång, i något slags tro att om bara de accepterar ukrainska krigsbrott så är de inga brott.

Det är en sak jag stört mig på hos ryssympatisörerna, deras iver att förvara exakt allt Ryssland tar sig för. Vilka missdåd de än gjort så kan de förvaras. Är det samma på den här sidan? Ukraina är ofelbara? Hur intressant blir det då? Är vi en sekt eller?

Ukrainska krigsbrott verkar inte vara i närheten av de ryska, vare sig i antal eller magnitud, men det gör inte att de kan hålla på att skylta med dem. Idioti att använda dem i propagandan.

Släpp det där.
Fel begås i alla konflikter men ryssarna gör det systematiskt och alla vet om det.
Krigsförbrytare kommer spåras upp när möjligheten till det finns.
Citera
2023-09-26, 19:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är såna hårda fakta, tillsammans med antalet blanketter för ryska avlidna som beställts, samt mängden pengar som betalts ut till avlidnas familjer som totalt slår undan benen på ryssvännernas snack om att ryska döda totalt inte rör sig om än ”några” tiotusental. Men, det lätt knappast stoppa dem att rapa upp sina fantasier.

Ukraina har verkligen avlastat de ryska fängelserna. Putin borde vara väldigt nöjd.
Citera
2023-09-26, 19:11
Medlem
Den ryska admiralen Viktor Sokolov blev tydligen inte dödad i attacken mot Sevastopol som Kievregimen påstod. Som jag tidigare skrev var och är det en historiska byggnad och de militära ledarna sitter naturligtvis på säkrare platser. Tröttnar ni aldrig på Kievregimens lögner?

Russian Black Sea Fleet commander seen at meeting after Ukraine said it killed him
https://www.nbcnews.com/news/world/russian-black-sea-fleet-commander-shown-meeting-ukraine-killed-sokolov-rcna117336
Citera
2023-09-26, 19:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Shieet..då kanske ryssfittorna borde ha skrivit på Genevekonventionen då?
Synd att det tåget har gått för ryssfittorna.

De har även skrivit på FN-bojkott mot Nordkorea. Men köper ändå vapen därifrån.

De har även för 30 år sedan erkänt Ukrainskas gränser. Men påstår sig ha annekterat delar av den suveräna nationella nationen.

Det finns absolut INGET man kan lita på om det kommer ur en rysk mun. Glöm aldrig det!

RyZZland = lögnarnas rike.
Citera
2023-09-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag återkommande skrivit att ryssen rutinmässigt ägnar sig åt krigsbrott på systematisk nivå, liksom att jag skrivit att det alltid förekommer krigsbrott i krig men att det är skillnad på enstaka händelser och brott på systematisk nivå, så jag vet inte riktigt vad det är du tycker du tillför i diskussion, rent bortsett dina ounderbyggda smutsiga påståenden om mig. Men du kanske kan utveckla vad det nu är du i din känsloinkontinens känner att du måste få ur dig?
Jo men det jag stör mig lite på är att det blir så konstiga propotioner på kriget och dom krigsbrott som begås. Ukrainarna är givetvis inga änglar och är dessutom fulla av hat mot ryssen men några systematiska krigsbrott beordrade av Kiev kan ju inte begås av armén då det skulle slå tillbaka mot den ukrainska regimen och dess stöd från oss.
Det problemet har ju inte Ryssland som ju faktiskt leds av en president efterlyst för just krigsbrott.
Citera
2023-09-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
”Ryssarna ser gärna sitt land som moraliskt överlägset länderna i Väst – en uppfattning starkt påverkad av den ortodoxa kyrkans roll” vill man försöka förstå detta folk är ” Vi och dom” en bra redogörelse.
Den ortodoxa kyrkan i Ryssland var tidigare Sovjets förlängda KGB-arm, idag är det FSB som styr kyrkan.
Att tillhöra någon annan kyrka leder alltid till problem, speciellt om man hävdar religösa skäl till att inte acceptera militärmaktens våld mot andra.

Den ortodoxa kyrkan har ingenting emot att de ryska soldaterna våldtar barn för att det ryska imperiet ska utvidgas, de t.o.m uppmanar till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in