2023-09-26, 13:22
Bannlyst
Pumpkåpan sitter helt fast. Jag har försökt att lossa den med en tång. Den går att skruva men inte att ta bort. Vad göra?
Citera
2023-09-26, 13:33
Medlem
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/support/felsokning/tvattmaskiner/felkod-e18-f18

Första resultatet på Google, vad är det för modell?

Läste nu att kåpan sitter fast. Den sitter bara i en spärr som du ska vika ner.
Senast redigerad av Trestegsfint 2023-09-26 kl. 13:36.
Citera
2023-09-26, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trestegsfint
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/support/felsokning/tvattmaskiner/felkod-e18-f18

Första resultatet på Google, vad är det för modell?

Läste nu att kåpan sitter fast. Den sitter bara i en spärr som du ska vika ner.

Vario perfect iq 700.

Hur viker jag ner spärren? Var sitter spärren? Pumplocket kan skruvas men inte tas bort.
Senast redigerad av SmAkEnAvBaJs 2023-09-26 kl. 13:41.
Citera
2023-09-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmAkEnAvBaJs
Vario perfect iq 700.

Hur viker jag ner spärren? Var sitter spärren? Pumplocket kan skruvas men inte tas bort.

https://www.bruksanvisni.ng/siemens/iq700-wm14w4l7dn/bruksanvisning?p=42

Enligt den här bruksanvisningen vrider du pumplocket tills det är loss och handtaget är vågrätt och drar sedan ut det.

Vid återmontering ska det dras åt och avslutas med handtaget lodrätt.

Spärren som nämns är på täckluckan.

Så läser jag bruksanvisningen i alla fall.
Citera
2023-09-29, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
https://www.bruksanvisni.ng/siemens/iq700-wm14w4l7dn/bruksanvisning?p=42

Enligt den här bruksanvisningen vrider du pumplocket tills det är loss och handtaget är vågrätt och drar sedan ut det.

Vid återmontering ska det dras åt och avslutas med handtaget lodrätt.

Spärren som nämns är på täckluckan.

Så läser jag bruksanvisningen i alla fall.

Tack för svar.

Vänligen förklara för mig hur jag drar ut ett pumplock, som sitter fast!
Citera
2023-10-01, 11:32
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Inget bra svar men antingen gör du fel eller så är det nåt som håller fast locket.

Har du frågat nån som säljer Siemens hur dessa lock tas bort? De kanske kan visa hur det görs så vet du om det är nåt som spärrar eller ej?

Går det att snurra flera varv när du försöker lossa? Kanske inte skruvat loss tillräckligt.
Citera
2023-10-01, 11:40
Medlem
E18

Inloppsslangen är vikt.
Vattenkranen är stängd.
Vattensilen är igensatt.

Hur har du vattenkranen, är den öppen? Den lilla till diskmaskinen.

Såg nu att det var en tvättmaskin men koderna betyder väl samma sak ändå. Är vattnet på till din tvättmaskin?
Senast redigerad av KamratBlue 2023-10-01 kl. 11:45.
Citera
2023-10-01, 13:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Tack för svar.

visserligen på olika electroluc tvättmaskiner men prinipen är ju samma:
Jag har varit med ett par ggr att det ej gått att dra ut silen , man märker att den släppt då man skruvat på ratten men går ej dra ut , det har då alltid varit Behå byglar av rostfritt stål , länkar till armband eller halsband som delvis dragits in i silen och fastnat, då andra delen sitter fast i röret in till trumman blir det helt blockerat . Var ett tag sedan jag jobbade med sådant men vad jag minns gick det oftast att ta tag med en polygrip i vredet till silen och dra ut av helskotta! Behå byglar av rostfritt är oerhört starka och svåra böja så man får ta i utav sjutton , metallänkar till armband, halsband brister däremot relativt lätt så det går dra ut silen.
får man inte ut silen pga dom jädra behå byglarna eller där är fullproppat med annat skit, mynt, spik, länkar etc så är enda lösningen dra ut hela maskinen , koppla i från el och vatten ,avloppslangar och sedan lägga hela maskinen på rygg och därefter komma åt och skruva loss hela avloppspumpen inklusive silen, ibland kan det räcka med lossa slangen från trumman och dra loss behå byglarna därifrån dvs bakvägen
Citera
2023-10-01, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inget bra svar men antingen gör du fel eller så är det nåt som håller fast locket.

Har du frågat nån som säljer Siemens hur dessa lock tas bort? De kanske kan visa hur det görs så vet du om det är nåt som spärrar eller ej?

Går det att snurra flera varv när du försöker lossa? Kanske inte skruvat loss tillräckligt.

Det går att snurra fram och tillbaka men locket kan inte tas bort det sitter fast. Siemens kan inte hjälpa mig utan erbjuder bara ett teknikerbesök för 1400 kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
E18

Inloppsslangen är vikt.
Vattenkranen är stängd.
Vattensilen är igensatt.

Hur har du vattenkranen, är den öppen? Den lilla till diskmaskinen.

Såg nu att det var en tvättmaskin men koderna betyder väl samma sak ändå. Är vattnet på till din tvättmaskin?

Ja vattnet är på hur stänger jag av det? Elen är bortkopplad och maskinen är tom på vatten och kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
visserligen på olika electroluc tvättmaskiner men prinipen är ju samma:
Jag har varit med ett par ggr att det ej gått att dra ut silen , man märker att den släppt då man skruvat på ratten men går ej dra ut , det har då alltid varit Behå byglar av rostfritt stål , länkar till armband eller halsband som delvis dragits in i silen och fastnat, då andra delen sitter fast i röret in till trumman blir det helt blockerat . Var ett tag sedan jag jobbade med sådant men vad jag minns gick det oftast att ta tag med en polygrip i vredet till silen och dra ut av helskotta! Behå byglar av rostfritt är oerhört starka och svåra böja så man får ta i utav sjutton , metallänkar till armband, halsband brister däremot relativt lätt så det går dra ut silen.
får man inte ut silen pga dom jädra behå byglarna eller där är fullproppat med annat skit, mynt, spik, länkar etc så är enda lösningen dra ut hela maskinen , koppla i från el och vatten ,avloppslangar och sedan lägga hela maskinen på rygg och därefter komma åt och skruva loss hela avloppspumpen inklusive silen, ibland kan det räcka med lossa slangen från trumman och dra loss behå byglarna därifrån dvs bakvägen

Jag har testat att vrida ut locket med en tång men det sitter helt fast.

Ett teknikerbesök på flera timmar är väl dyrare än att köpa en ny maskin?
Citera
2023-10-01, 21:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det går att snurra fram och tillbaka men locket kan inte tas bort det sitter fast. Siemens kan inte hjälpa mig utan erbjuder bara ett teknikerbesök för 1400 kronor.

Ja vattnet är på hur stänger jag av det? Elen är bortkopplad och maskinen är tom på vatten och kläder.

Jag har testat att vrida ut locket med en tång men det sitter helt fast.

Ett teknikerbesök på flera timmar är väl dyrare än att köpa en ny maskin?

Jag antar att du inte är så pigg på försöka demontera avloppspumpen själv enlig min beskrivning så då är service besök ofrånkomligt.
Om det är lönt beror ju på hur gammal maskinen är.
Är den 10 år så vete sjutton om det är värt , är den yngre så kan det vara värt det om maskinen inte körts väldigt mycket , dom ställen där vi hade Siemens maskiner var det sällan problem så fick intrycket Siemens var av betydligt bättre kvalite än andra, men sådant har ju ändrats genom åren tyvärr.
Om du väljer anmäla service be att dom då tar med sig en komplett silenhet med avloppspump ifall den befintliga behöver bytas , finns ingen anledning dom skall köra två gånger för en sådan simpel grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in