2023-09-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja som rapporterats så har det ju börjat bli brist på diesel i Ryssland och UAF fortsätter att jobba på med självmordsdrönare för att slå ut bränsledepåer.

https://t.me/Donbas_Operativniy/56753
ryssland förbjöd export av bensin och diesel häromdagen (med vissa undantag). Enligt officiella siffror ska rysslands raffinaderier öka produktionen avsevärt i september jämfört med augusti, men officiell rysk statistik är ju alltid lögn, samtidigt som sektorn har problem att få tag i västtillverkade reservdelar. Och detta leder till problem med förseningar av höstskörden pga dieselbrist. Venezuela 2.0
Citera
2023-09-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Är du helt säker på att Lavrov bara spelar teater? Det kanske är nu vi ser hans verkliga ansikte. Precis som med resten av rysskackerlackorna.

Jag menar, fram till 2022 så hade jag aldrig kunnat tro att ryssarna skulle sjunka till IS-nivå. Trodde heller inte att den statliga hjärntvätten i Ryssland var så här djupt rotad. Helt sinnesjukt land, ända in i kärnvirket.

Helt säker? Nej, naturligtvis inte. Men efter att ha hört och sett Lavrov genom åren och hört andras omdömen om honom så känner jag mig ganska övertygad om att han nu är ganska tilltufsad och tvingas säga och göra saker som han inte tror på. Uppgifterna om att han ville avgå förra våren pekar, menar jag, i samma riktning. Men säker är jag naturligtvis inte.

Även jag trodde faktiskt bättre om ryssarna (folket) före februari 2022 än vad de nu visat sig vara. Jag tyckte delar av händelserna på 1990-talet ändå tydde på att det fanns hopp för Ryssland.
Citera
2023-09-25, 17:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
I Norkins show så vill de försöka inbilla sig att EU är på väg att kollapsa, pga spannmålstvisten, men den skarpe Maxim Yusin slår fast att det där är bara febriga fantasier.

https://x.com/TheKremlinYap/status/1706324726996513243
Citera
2023-09-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Typ hela väst sitter och hoppas på att dom ska klanta till det så vi blir inblandade och kan bomba halva ryssland till stenålder.
Men det är enbart propaganda ryssland har inga sånna möjligheter och svaret skulle förinta ryssland i Ukraina på några veckor.

Samtidigt är det faktiskt en väg ur deta för Ryssland och sedan ta nederlaget i Ukraina och skylla på putin. 100.000tals ryssar skulle dock dö väldigt fort.
Ryssland skulle kunna säga att dom ger upp för att inte det ska bli kärnvapen krig. Osannolikt men Ryssland har inte så många alternativ snart.
En annan utväg är ju att tokljuga. Stänga ner ryssarnas tillgång till internet, sedan hävda att man gjort stora genombrott och veckan efter meddela att Ukraina kapitulerat och att ryssland nått alla mål man hade med kriget.

Som folkmordsrepubliken Kinas överfall på Vietnam 1979. Efter att kineserna fått på tafsen förklarade de i regimmedia att de vunnit. Kriget har aldrig hamnat i kinesiska historieböcker.
Citera
2023-09-25, 17:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Orsaken till att ni inte förstår är ju att ni bara tar del av en sidas information. Kievregimen gör precis som Ryssland och tömmer luftvärnen på missiler efter att att ha attackerat med drönare och sedan kommer engelska och franska kryssningsrobotar. Ryssarna skjuter ner det mesta men till slut tar sig några igenom. Kievregimen tömmer också sina förråd av missiler och väst kan inte tillverka i samma omfattning som Ryssland så detta är enbart att se som nålstick. Ta högkvarteret i Sevastopol som egentligen bara var en stor historisk byggnad som inte innehöll några officerare av högre rang. Det är helt enkelt ett stort synligt tröstmål och PR nu då alla inser att sommaroffensiven totalt misslyckats. Dom här attackerna tillsammans med en offensiv över Dnepr vid Kherson skulle ha kommit då offensiven i Zaporizjzja nått Melitopol men här skickar man iväg alla missiler i PR-syfte och ilska.

Det som troligen händer efter detta är att Kievregimen även blir av med oblasten Nikolajev och Odessa eftersom Ryssland inser att man inte kan ha dom vid Svarta Havet eftersom det hotar just Krim. Man kunde tidigare inte ha dom i Kherson och Zaporizjzja där dom stängde av el och vattenförsörjning till halvön utan att vilja förhandla fram en lösning (märk att Ryssland inte stängde av ammoniak, gas och olja till eller genom Ukraina utan följde kontrakt och avtal).

Vad som mer kan hända är att stater i konflikt med USA eller andra västländer får tillgång till drönare och missiler precis som Ukraina och som kan slå ut mark och sjömål i djupet. Ryssland kan ju sälja Zircon och Kinzhal och som väst sen säga att man inte är en part i konflikten. Då blir västs sjöstridskrafter på världshaven obrukbara för ett hangarfartyg är alldeles för dyrbara att slösa på ett litet skitland (Nordkoreas GDP är omkring 18 miljarder dollar och USS Gerald R. Ford kostade 13 miljarder). Det kan ju leda till färre invasioner och angrepp och mer fred och förhandlingar istället. Men så långt tänker knappas dumskallarna.
Detsamma gäller naturligtvis Ryssland men dom har bara ett hangarfartyg och har istället satsat på försvar och just luftvärn och hypersoniska missiler. Tiden för hangarfartyg och andra stora fartyg som hotar länder är över, som för de gamla vackra slagskeppen.
Med tanke på ovanståendes ivriga postande av osanningar/lögner utan - det mycket anmärkningsvärda - att inte ens reflektera över att det är vilseledande information. Förklaringen har deltagareThinkRightly visat med detta pedagogiska inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Lite nyttig läsning för alla hjärntvättade ryssar i tråden:
https://www.dn.se/kultur/anna-lena-lauren-propagandan-fran-kreml-holl-pa-att-gora-mig-galen/

"Propagandan från Kreml höll på att göra mig galen.
Man behöver inte dränkas i lögner särskilt många timmar förrän det blir så motbjudande att man antingen vägrar titta eller också börjar hålla med. Det var överraskande för mig själv att jag hela tiden kände den här lockelsen att börja tro att det hela var sant. Den som lyssnar på lögner – inte bara en eller två lögner utan lögner i en strid ström, minut efter minut, timme efter timme – måste inte bara göra aktivt motstånd, påminna sig själv om vad som egentligen är sant. Den måste dessutom stå ut med en känsla av fruktansvärt äckel.

För att inte bli tokiga eller förgås av äckel bestämmer vi oss med andra ord för att det vi ser och hör är sant. Eller åtminstone lite sant. Ännu lättare blir det om man tänker: Det är så här det är, det är samma sak överallt. Det är därför så många ryssar är övertygade om att propagandan ser exakt likadan ut i väst.

Jag sade till henne att du upprepar ju bara vad Kreml säger, vad är det som har hänt? Hon svarade stolt att hon aldrig tittar på tv. Hon har ”andra källor”. När jag bad hennes skicka dem visade det sig handla om en uppsjö Kremlvänliga propagandakanaler på Telegram. (En person hon för övrigt ofta citerar är Tucker Carlson.)
Min väninna hade alltså sugit i sig Kremlpropaganda i övertygelsen om att det handlade om upplysta nyhetskanaler (det var ju Telegram och inte tv), att hon hade exklusiv information. Och det är väldigt vanligt i Ryssland – människor tror sig ha bildat sin uppfattning självständigt när de i själva verket bara upprepar bilder och uttryck från samma gamla propagandafabrik. I botten ligger nästan alltid globala sammansvärjningar i olika former, som alla är riktade mot Ryssland."
Senast redigerad av Taggad 2023-09-25 kl. 17:28.
Citera
2023-09-25, 17:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Precis dessutom lär det finna avancerad AI snart där drönaren själv kan avgöra om det är en fiendesoldat.

Missförstå mig rätt här, vad jag vet så finns inte den tekniken i dagsläget. Men om några månader, något halvår. Jag skulle tro att det är eftersträvansvärt.
Citera
2023-09-25, 17:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Missförstå mig rätt här, vad jag vet så finns inte den tekniken i dagsläget. Men om några månader, något halvår. Jag skulle tro att det är eftersträvansvärt.

Jo det vore generalfel att inte ta fram sånt. Som tur är så är Ryssar totalt värdelösa på AI och mjukvara över huvud taget.
Citera
2023-09-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Att Putin ställer orealistiska krav är ingenting nytt, det har han gjort sedan den fullskaliga invasionen inleddes. Den startade med det orealistiska kravet att ta över Ukraina på en vecka, och sedan så har det bara fortsatt.

Anledningen till detta är att Putin får all sin information från ja-sägare som bara säger det han vill höra. Putin vet inte hur situationen faktiskt ser ut i Ukraina, och hur små chanser han faktiskt har att vinna. Han visste det inte då han beordrade invasionen, och han vet det inte nu.

En vanlig civilist som följer västerländskt nyhetsflöde har bättre koll på hur kriget går än vad Putin har.
Svårt och säga hur mycket Putin vet. Han bör kunna räkna ut själv hur det går. Tror rapporter han får stämmer hyfsat men med överdrivna siffror.
Antagligen tror han att stora delar av den ryska militären är intakt forfarande.
Tänker på hitler som flyttade armer som var förintade. Deta är väll närmast en rysk Ardenneroffensiv som aldrig kan lyckas.
Någon stans är det synd om dom ryska soldaterna som kommer förintas i 100.000tal till innan ryssland ger upp.
Citera
2023-09-25, 17:31
Medlem
Citat:
Jo det vore generalfel att inte ta fram sånt. Som tur är så är Ryssar totalt värdelösa på AI och mjukvara över huvud taget.

Då programerar man in den att jaga putin.
Citera
2023-09-25, 17:31
Medlem
raskenss avatar
Verkar varit mega-jackpot i Sevastopol 34 officerare dödades och hundratals soldater skadades. Svartahavsflottan lär vara rejält skadat nu:

https://kyivindependent.com/military-russian-black-sea-fleet-commander-33-other-officers-killed-in-sevastopol-strike/
Citera
2023-09-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En annan utväg är ju att tokljuga. Stänga ner ryssarnas tillgång till internet, sedan hävda att man gjort stora genombrott och veckan efter meddela att Ukraina kapitulerat och att ryssland nått alla mål man hade med kriget.

Som folkmordsrepubliken Kinas överfall på Vietnam 1979. Efter att kineserna fått på tafsen förklarade de i regimmedia att de vunnit. Kriget har aldrig hamnat i kinesiska historieböcker.
Ja kanske det är en intressant tanke. Riskabel men många skulle nog tro på det faktist.
Citera
2023-09-25, 17:37
Medlem
Citat:
Verkar varit mega-jackpot i Sevastopol 34 officerare dödades och hundratals soldater skadades. Svartahavsflottan lär vara rejält skadat nu:

https://kyivindependent.com/military-russian-black-sea-fleet-commander-33-other-officers-killed-in-sevastopol-strike/
Jo men militärt är frågan vad Ukraina faktist tjänade på det där svarta havsflottan är inte något hot den ligger parkerad i hamnarna. En propaganda förlust för putin dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in