Citat:
Ursprungligen postat av
omerta96
hittat en lokal i guld läge för solarium.
Rätt läge är inte alltid som en tror. Ett bra läge är ej för centralt för många kvinnor vill inte synas när de ska till och från solariet, eftersom de inte fixar till sig med smink. Bäst läge brukar vara centralt men på en sidogata där det inte är så mycket folk. Dit det går att ta sig relativt anonymt.
Citat:
Ursprungligen postat av
omerta96
Men är det värt?
Gästerna efterfrågar modern utrustning, därför är det ej klokt att välja begagnad utrustning. Jag var på Solana och de hade nya solarier som kunde leasas. Men det blir ju en dyr investering. Ljusrören måste skrivas av och bytas ut ifrån antal brinntimmar. Elektriciteten är essentiellt i budgeten, elkostnaden blir en betydande del av utgifterna. Kvar bli en liten marginal och även om omsättningen är stor. Eftersom solariet kommer ha stora utgifter och liten vinst så att säga. Det gör att konkurserna är stora inom två år.
Jag ringde runt fem olika solarium som skulle sälja som jag hittade på Blocket.se. Alla vittnade om att vinsten var liten och de ville bli av med sin begagnade utrustning som de köpt för dyra pengar. En person blev arg när jag frågade vad omsättningen var på, då jag tänkte köpa ett helt solarium med tillhörande utrustning och lokalen. Han ville sälja men inte tala om vad omsättningen var, vilken skojare.
Citat:
Ursprungligen postat av
omerta96
Finns det vinst i solarium branschen?
Vinst eller marginal (vinstmarginal), är alltså liten även om omsättningen är hög. Ett solarium blir en stor investering i utrustning och lokalen behöver byggas om ifall det inte redan finns ett solarium där.
Det här var för över 10 år sedan och med dagens elräkning tror jag ej det går att få lönsamhet i ett solarium. Tyvärr tror jag du kan förlora dina pengar. Det är väldigt viktigt att göra en noggrann budget. Kundunderlaget kan variera utifrån om det anses vara farligt/cancerframkallande att sola solarium. Det förhållandet höll på att döda hela branschen när jag var i farten och forskade i ämnet.
Men har du en billig lokal, kanske genom ditt företag och får fatt i begagnad utrustning med mycket brinntid kvar i lysrören. Och att utrustningen är av senare modell, för kunden kollar sådant, ja kanske du kan få lönsamhet. Men jag tvivlar faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
omerta96
Var får man tag på bra kvalite solarium och system som där kunden betalar så startar solariumet.
Problemet är att utrustningen blir gammal och kunden kollar sådant, likaså lysrören brinner ut och måste bytas. Du måste hålla koll på brinntid och installera nya rör när de gamla är slut. I mitt fall tänkte jag leasa ny utrustning av Solana. Som är en stor aktör inom solarieutrustningen. Det började med att jag bokade ett möte med en säljare.
Jag blev bjuden på middag på en restaurang och så hade vi genomgång. Där säljaren visade i sitt material de olika modellerna av solarium och svarade på frågor om lokal, läge och annat. Ja, säljaren var en ung kille med spretig frisyr och han hade en snabb BMW.
Problemet är om någon öppnar ett solarium och det inte går bra. Då sitter en där med Svarte Petter. Utrustningen som varit dyrköpt och lokalen som kanske har lång uppsägningstid, det ska betalas. Jag startade inget solariet för enligt budgeten jag gjorde kanske solariet skulle gå plus 3000 kr i månaden. Sedan tillkommer inkomstskatt på det, det blir inte mycket kvar. Det var inte värt pengarna, tyckte jag.