2023-09-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
"I den senaste terroristattacken mot Sevatopol förstördes 4 av 4 ukrainska robotar.
En sköts ned av luftvärn och tre tillintetgjordes av flottbasens huvudkvarters skalskydd. Inga ukrainska robotar återstår.

Nu kommer Ryssland dessutom att skicka sina *riktiga* luftvärnssystem för att beskydda Krim så att inga fler nålstickande propagandarobotar kan flyga över de nya ryska oblasten."

”Riktiga” du menar fler av de tidigare utslagna S-400 systemen? Som inte klarar långsamma drönare på låg höjd.
Citera
2023-09-25, 12:50
Medlem
raskenss avatar
Skulle nästan kunna vara en svensk tallskog i Norrland. Häftigt att se hur drönaren flyger in i bunkern och smiskar några ryssråttor:

https://x.com/DefenceU/status/1706047352061223259?s=20
Citera
2023-09-25, 12:56
Medlem
raskenss avatar
Intressant från en amerikansk frivillig, dom har på kort tid dödat 10-15 ryssar och fått bara 2 egna skadade. Om det ser likadant ut på andra ställen är det en total katastrof som inträffar nu för ryssarna. En total slakt av omotiverade ryssar:

Citat:
Brigade has cleared over 15 square KM in the last 60 days. With extremely minimal losses (1 armored vehicle, 1 WIA with 2 minor WIA) and on average are killing 10-15 RU each op.

https://x.com/IhateTrenches/status/1706016536245239879?s=20
Citera
2023-09-25, 12:59
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
”Riktiga” du menar fler av de tidigare utslagna S-400 systemen? Som inte klarar långsamma drönare på låg höjd.

Nej, de nya hemliga varianterna som finns i lagren under Uralbergen såklart, som vi inte sett än. ( )

Om det inte framgick av mitt inlägg så var det ett förslag på talmanus för ryssarna. Inte mina egna argument.
Citera
2023-09-25, 13:12
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle nästan kunna vara en svensk tallskog i Norrland. Häftigt att se hur drönaren flyger in i bunkern och smiskar några ryssråttor:

Här snackar vi skicklighet ut i fingertopparna boom
Citera
2023-09-25, 13:34
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag tycker det är märkligt att Putin tvingar kvar Lavrov i jobbet. Lavrov verkar ju inte trivas och då gör man inget bra jobb. Vill Putin att han och Ryssland ska bli trodda borde han skaffa sig en skicklig retoriker som formulera sig och visa lite energi. Han borde kort sagt skaffa sig en en egen Goebbels.

Fast å andra sidan så är det ju inte så dumt för oss att Putin hellre satsar på folk som hjälper till att sänka Ryssland än att han tar in folk som kan ändra bilden.

Jag tror ni missar målet.
Publiken eller målet, är inte du eller jag. Ingen i väst ö h t.

Detta tal riktar sig till den inhemska publiken. De som är hotet på Putin & Co makt.
Citera
2023-09-25, 13:41
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Fantastiskt!

Det ser ju helt galet ut! Inte roligt att vara rysk soldat i Ukraina Nu!
Citera
2023-09-25, 13:54
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Eller vill vi gå tillbaka till tiderna när allt var den starkes rätt. Innan FN kom till.

Det här är i alla fall så som jag förstått Rysslands prat om en multipolär värld. Att Kina får bestämma i sin intressesfär, Ryssland i sin, USA i sin, etcetera. Vid lokala konflikter så ska stormakterna förhandla med varandra över huvudet på mindre stater. FN kan eventuellt användas som diskussionsklubb och ventil för mindre staters angelägenheter.

Så har i alla fall jag tolkat hela idén med den "multipolära världsordningen. Något som är helt vansinnigt av personer som förespråkar detta är att Ryssland, till skillnad från Kina, USA och EU varken är en produktionsmässig, kulturell eller ekonomisk stormakt.
Det enda som gör Ryssland till en "pol" är dess kärnvapen och konventionella vapenmakt = Den starkes rätt. På så sätt är Nato faktiskt ett hot mot Ryssland eftersom det är ett hinder för ryssarna att utöva makt på det sätt ryssarna önskar.
Senast redigerad av skogsmaran 2023-09-25 kl. 14:13.
Citera
2023-09-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
En diktator värdesätter lojalitet framför kvalitet. Detsamma gäller väl den kvinnliga riksbankschefen men hon behöver ju åtminstone inte hålla på med uppenbara toklögner. Hon sa väl upp sig några dagar in i invasionen.

Jo, men en diktator har också sällan tolerans för vad ledaren betraktar som "bristande kompetens". Kan Putin verkligen tycka att Lavrov gör ett bra jobb?
Citera
2023-09-25, 14:16
Medlem
Snapcounts avatar
Några till detaljer framträder om fredagens missilattack mot den ryska flottans högkvarter i Sevastopol :

Mandag ettermiddag skriver den offisielle siden til Ukrainas spesialstyrker at flere russiske marinetopper ble drept i angrepet mot Svartehavsflåtens hovedkvarter på Krym. De opplyser at 34 offiserer ble drept og at ytterligere 105 ble såret. Blant de drepte var sjefen for de russiske styrkene i Svartehavsflåten, ifølge rådgiveren til det ukrainske innenriksdepartementet, Anton Gerasjenko

De omtalet angrepet som «operasjon krabbeteine».

https://www.nettavisen.no/nyheter/ukraina-hevder-kommandoren-til-russlands-svartehavsflate-har-blitt-drept/s/5-95-1352138
Citera
2023-09-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag tror ni missar målet.
Publiken eller målet, är inte du eller jag. Ingen i väst ö h t.

Detta tal riktar sig till den inhemska publiken. De som är hotet på Putin & Co makt.

Förvisso handlar det mest om det. Men ryssarna försöker ju faktiskt också vinna legitimitet i omvärlden för sitt agerande, och det skulle nog kräva en lite mer trovärdig "ambassadör".
Citera
2023-09-25, 14:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, men en diktator har också sällan tolerans för vad ledaren betraktar som "bristande kompetens". Kan Putin verkligen tycka att Lavrov gör ett bra jobb?

I Putins fall verkar det inte vara så, samma med försvarsministern. Trogna och pålitliga trumfar kompetens för Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in