2023-09-25, 08:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men man kan ju ändå rapportera tex. ryska landvinster, offensiver etc. För sådana förekommer väl? Det framgår ju om inte annat från satellitbilder, observationer från den ukrainska sidan, via oberoende obeservatörer i Ryssland etc. Jag hör sällan något sådant kring den här offensiven i media.
Rapporteringen är enligt min mening otillräcklig och ofullständig för att man ska kunna bilda sig en seriös uppfattning om vad som pågår. Jag har förklarat i flera inlägg nu, så jag tror du förstår vad jag menar.

Det är oerhört svårt för att inte säga omöjligt för journalister att arbeta vid fronten. Ukraina och Ryssland tillåtet inte det. Dels är det för farligt, dels finns det inget intresse från länderna att ge den insynen. Ibland släpper Ukraina fram någon för ett kort tag, som får tillbringa några timmar under skydd av ukrainska soldater.

Media är alltså tvungna att använda sekundära källor. De får jobba med vad de har.
2023-09-25, 09:04
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ja, men dessa 55% är väl mätt från den tid när ryssarna hade som mest terriorium i början av kriget? Vad jag syftar på är hur stora landvinster Ukraina gjort sedan "våroffensivens" start? Det enda jag hört om det är en rapport i TV4 förra veckan där man hävdade att Ukraina i princip, netto, vunnit noll territorium.

Ja, och det verkar som om ryssarna grävt ned sig, är väldigt passiva, förutom att de skjuter iväg missiler och drönare då och då. För mig är det en märklig strategi. Men det kanske det inte är i ryssarnas synpunkt? Det vet jag inte. Kanske ligger det i deras intresse att dra ut på kriget så länge som möjligt för att nöta ned både Ukraina och väst, både materiellt och psykologiskt?
Kolla på deepstatemap. Området kring Bakhmut och så kilen vid Robotyne är det enda nämvärda man åstadkommit.
Vet inte hur stort nettot är, men visst är det bekräftat sedan länge att tempot varit långsammare än man önskat. Samtidigt har det även konstaterats att det är fullt logiskt eftersom väst skickade saker alldeles för sent så att ryssen hann minera enorma arealer.
Men framstegen är hursomhelst otvetydiga - oavsett tempot. Det har svängt från att låta som det är kört, till att väst är imponerade över vad Ukraina åstadkommer, och man skönjar framgångar i syd.
Mer än så vet vi inte utan den närmsta tiden får utvisa utfallen.

Och - om ryssarna vet man att ingenting alls händer förutom att se sitter och dör. Putin sa åt Shoigu att han måste stoppa motoffensiven och vända till ett offensivt ryssland innan oktober. Lycka till, säger jag.
2023-09-25, 09:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Propaganda fran ISW som tillhor USAs utrikesdepartement, inget nytt pa den fronten.
Det är ett jävligt lätt motargument du kör med. Något för en som inte orkar läsa in sig på vad som verkligen händer.

Men hade du orkat titta igenom ISWs rapportering om kriget så ser du att källorna de hänvisar till är både från ukrainska och ryska kanaler. De ger en samlad bild på vad som händer just nu och det finns ingenting i deras rapportering som du kan styrka är rena lögner.

Men du kör med att de "tillhör" USA och inte tillförlitliga vilket är förbannat dumt och bara visar att du har en brist på förståelse.

Citat:
Ukro har inte lyckats med ngt genombrott, do hukar sig kvar i Robotyne, Verbone o blir slaktade. Morgonens media skriver att om ukro lyckas med genombrott i Robotyne, Verbone. Ett stort Om, ukro staten slut. Nynazzar hanger inte med
"Slaktade". "Nynazzar". Hela ovanstående andas frustration och har inget med verkligheten att göra. Det är känslouttryck endast. Har du inget verkligt att komma med?

Citat:
Aven BBC skriver att ukro forluster nara haln miljon doda, ryssarnas 10 procent av det
Ingen källa utan ett påstående från någon som precis skrivit att han inte litar på västerländska kanaler. Det blir väldigt väldigt konstigt. Ett hycklande rent ut sagt.
2023-09-25, 09:43
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Jo, men man kan ju ändå rapportera tex. ryska landvinster, offensiver etc. För sådana förekommer väl? Det framgår ju om inte annat från satellitbilder, observationer från den ukrainska sidan, via oberoende obeservatörer i Ryssland etc. Jag hör sällan något sådant kring den här offensiven i media.
Rapporteringen är enligt min mening otillräcklig och ofullständig för att man ska kunna bilda sig en seriös uppfattning om vad som pågår. Jag har förklarat i flera inlägg nu, så jag tror du förstår vad jag menar.
Då det inte finns några ryska landvinster så är det ju svårt att rapportera om det. Det är ju många som har koll på kartorna och de som försökt sprida falska påståenden om ryska framgångar blir ju snabbt avslöjade.

Det har ju varit några ryska försök till motoffensiver som det rapporterats om,men de har ju snabbt slagits tillbaka.
2023-09-25, 09:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Kolla på deepstatemap. Området kring Bakhmut och så kilen vid Robotyne är det enda nämvärda man åstadkommit.
Vet inte hur stort nettot är, men visst är det bekräftat sedan länge att tempot varit långsammare än man önskat. Samtidigt har det även konstaterats att det är fullt logiskt eftersom väst skickade saker alldeles för sent så att ryssen hann minera enorma arealer.
Men framstegen är hursomhelst otvetydiga - oavsett tempot. Det har svängt från att låta som det är kört, till att väst är imponerade över vad Ukraina åstadkommer, och man skönjar framgångar i syd.
Mer än så vet vi inte utan den närmsta tiden får utvisa utfallen.

Och - om ryssarna vet man att ingenting alls händer förutom att se sitter och dör. Putin sa åt Shoigu att han måste stoppa motoffensiven och vända till ett offensivt ryssland innan oktober. Lycka till, säger jag.
Det ser mörkt ut för Shoigu, det återstår ju bara några dagar innan Oktober är här.

Det finns ju inget som tyder på att ryssen har nån förmåga till att gå på offensiven, tvärt om de får ju backa hela tiden...
2023-09-25, 09:51
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Pentagon ar kand for sin propaganda men du trodde sakert pa WMD i Irak ocksa.

FYI Ryssen bra fart pa linjen Lyman Kupiansk, Harkov nasta
Nej ryssen har inte bra fart nån stans! De retirerar överallt.

Vad är Harkov?
2023-09-25, 10:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Om man verkligen försöker ta del av information om hur det står till på slagfältet för att bilda sig en något så när med verkligheten överensstämmande bild så slås man av hur ensidig informationen är. Därtill blir man väldig fort ansedd som putinkramare eller något annat konstigt, så fort man påpekar uppenbara orimligheter i rapporteringen, en rapportering som ofta är rena ukrainapropagandan.
Och denna tråd är absolut inget undantag, vilken hotar att dra skam över hela forumet. Ukrainas motoffensiv är ett stort misslyckande, åtminstone så här långt.
2023-09-25, 10:10
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om man verkligen försöker ta del av information om hur det står till på slagfältet för att bilda sig en något så när med verkligheten överensstämmande bild så slås man av hur ensidig informationen är. Därtill blir man väldig fort ansedd som putinkramare eller något annat konstigt, så fort man påpekar uppenbara orimligheter i rapporteringen, en rapportering som ofta är rena ukrainapropagandan.
Och denna tråd är absolut inget undantag, vilken hotar att dra skam över hela forumet. Ukrainas motoffensiv är ett stort misslyckande, åtminstone så här långt.
Fin inledning, propagandaavslutning. Vatnik.
Kartorna visar sanningen i mycket hög grad.
Du har inte motiverat än varför du påstår att offensiven är ett stort misslyckande. Är det för att ni förlorar så många soldater och så mkt utrustning, eller för att Ukraina framgångsrikt långdistansbombar er precis vart de önskar?
2023-09-25, 10:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
För egen del har jag svårt att se vad Ukraina i en förlängning kan uppnå med dessa långdistansattacker. Tror man att ryssarna ska ge sig och be om nåd? De kanske de gör, vad vet jag, men snarare leder det till en upptrappning, där antagligen Ukraina i slutändan drar det kortaste strået.
Citat:
Vad har du för stöd för dina påståenden? Är det inte mest förhoppningar? Vad gäller flottan så har ryssarna blivit av med en U-båt och ett landstigningsfartyg som låg på varv, möjligen psykologiskt viktigt som du skriver, men inga fartyg som används under konflikten och därför inget av taktiskt eller strategiskt värde.
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du är lite rolig i allafall 👍 Så att torrdockorna, ubåt, landstigningsfartyg och högkvarter för svartahavsflottan blev skrot i veckan inte har något taktiskt eller strategiskt värde. De 30-talet döda i attacken mot HQ var väl mestadels städerskor och malajer? För det kan ju inte varit befäl av rang. Sen är det ju stor fördel för ryzzfan att flytta svartahavsflottan till azovska sjön.

Allt ovan är bara till nackdel för Ukraina i din värld 🤔 Tillika att ett gäng S-400 blev skrot. ... Du har rätt 👍

En av dem som blev svårt skadad under attacken är Alexander Romanchuk, Rysslands högste ansvarige för Zaporizhzhia-fronten. Dvs chefen för motståndet mot Ukraina i sydfronten:

Citat:
Russia's Colonel General Alexander Romanchuk and Lieutenant General Oleg Tsekov were among those "severely wounded" in the strike, Ukrainian intelligence chief Kyrylo Budanov told Ostap Yarysh, a Pentagon correspondent and anchor at Voice of America news.

"Romanchuk is in charge of Russian forces in Zaporizhzhia where the main thrust of Ukraine's counteroffensive is occurring," Rob Lee, a senior fellow at the Foreign Policy Research Institute, wrote in a post on X. "This suggests that it wasn't just a strike on the Black Sea Fleet HQ, but timed to target key senior leaders during a meeting."

https://www.businessinsider.com/russian-military-commanders-wounded-missile-strike-black-sea-fleet-headquarters-2023-9?r=US&IR=T

Det är möjligt att han är lika värdelös som en städare i kriget, men jag tror inte att ryssarna tänker så.
2023-09-25, 10:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Fin inledning, propagandaavslutning. Vatnik.
Kartorna visar sanningen i mycket hög grad.
Du har inte motiverat än varför du påstår att offensiven är ett stort misslyckande. Är det för att ni förlorar så många soldater och så mkt utrustning, eller för att Ukraina framgångsrikt långdistansbombar er precis vart de önskar?

Kartorna visar vad de visar och det är snarare du som har att visa hur Ukraina stärkt sin strategiska ställning.

Det mesta tyder dessutom på att Ukraina lidit enorma förluster, vilket är givet utifrån det sätt striderna förts på. Infanteriattacker utan luftvärn och med otillräckligt artilleri mot förberedda försvarsställningar. Ett uppenbart sätt att föra strider som leder till stora förluster. Vill du hävda motsaten så är det du som har förklaringsbördan.
2023-09-25, 10:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel på ovanstående?

Att informationen mestadels är ensidig är att Ukraina har initiativet just nu och Ryssland bara reagerar. Möjligen några få motanfall men generellt så är det Ukraina som ska bestämma vad som ska hända nu.
2023-09-25, 10:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En av dem som blev svårt skadad under attacken är Alexander Romanchuk, Rysslands högste ansvarige för Zaporizhzhia-fronten. Dvs chefen för motståndet mot Ukraina i sydfronten:

Det är möjligt att han är lika värdelös som en städare i kriget, men jag tror inte att ryssarna tänker så.

Om man nu lyckats skada eller ta död på en militär med hög rang så kan det givetvis ses som en framgång. Men det är antagligen inget som i handvändning vänder på lyckan för motoffensiven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in