Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ja, men dessa 55% är väl mätt från den tid när ryssarna hade som mest terriorium i början av kriget? Vad jag syftar på är hur stora landvinster Ukraina gjort sedan "våroffensivens" start? Det enda jag hört om det är en rapport i TV4 förra veckan där man hävdade att Ukraina i princip, netto, vunnit noll territorium.
Ja, och det verkar som om ryssarna grävt ned sig, är väldigt passiva, förutom att de skjuter iväg missiler och drönare då och då. För mig är det en märklig strategi. Men det kanske det inte är i ryssarnas synpunkt? Det vet jag inte. Kanske ligger det i deras intresse att dra ut på kriget så länge som möjligt för att nöta ned både Ukraina och väst, både materiellt och psykologiskt?
Kolla på deepstatemap. Området kring Bakhmut och så kilen vid Robotyne är det enda nämvärda man åstadkommit.
Vet inte hur stort nettot är, men visst är det bekräftat sedan länge att tempot varit långsammare än man önskat. Samtidigt har det även konstaterats att det är fullt logiskt eftersom väst skickade saker alldeles för sent så att ryssen hann minera enorma arealer.
Men framstegen är hursomhelst otvetydiga - oavsett tempot. Det har svängt från att låta som det är kört, till att väst är imponerade över vad Ukraina åstadkommer, och man skönjar framgångar i syd.
Mer än så vet vi inte utan den närmsta tiden får utvisa utfallen.
Och - om ryssarna vet man att ingenting alls händer förutom att se sitter och dör. Putin sa åt Shoigu att han måste stoppa motoffensiven och vända till ett offensivt ryssland innan oktober. Lycka till, säger jag.