2023-09-24, 20:17
Medlem
Så jag har tagit kola kanske 15ggr över 1år, blivit nere jämfört med hur jag var innan. Hur kommer man tillbaka? Då har det varit närmare 1g per gång
Citera
2023-09-24, 20:59
Medlem
Hiraeths avatar
Att inte dra mer ladd.
Sedan så hjälper de vanliga klyschorna också: motion, social interaktion, intimitet, frisk luft i naturen, hälsosam kost, avhållsamhet från alkohol osv.
Det som händer i hjärnan när vi petar i oss substanser så som kokain, är att dopamin och serotonin-nivåerna höjs. Och när vi slutar att tillföra mer droger, så sjunker nivåerna under ”baseline” dvs. lägre än vad det tidigare var.
Om du slutar att kemiskt manipulera hjärnan så kommer den återigen reglera upp nivåerna till baselinen.
Citera
2023-09-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Att inte dra mer ladd.
Sedan så hjälper de vanliga klyschorna också: motion, social interaktion, intimitet, frisk luft i naturen, hälsosam kost, avhållsamhet från alkohol osv.
Det som händer i hjärnan när vi petar i oss substanser så som kokain, är att dopamin och serotonin-nivåerna höjs. Och när vi slutar att tillföra mer droger, så sjunker nivåerna under ”baseline” dvs. lägre än vad det tidigare var.
Om du slutar att kemiskt manipulera hjärnan så kommer den återigen reglera upp nivåerna till baselinen.

Jo jag tänkte om ssri hjälper, men tror chansen är låg att det ska hjälpa har jag för mig? Att ssri hjälper 1/3 av dem som provar
Citera
2023-09-24, 21:06
Medlem
Rök hasch, ta benzo. Eller dra inte kokain.
Citera
2023-09-24, 21:23
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sureokej
Jo jag tänkte om ssri hjälper, men tror chansen är låg att det ska hjälpa har jag för mig? Att ssri hjälper 1/3 av dem som provar

Har själv aldrig ätit SSRI men pratat med dem som gjort det.
Min uppfattning är att man skall undvika den medicinen så långt det går, se över din livssituation istället och fundera på vad som du kan förändra till det bättre.
Visst ifall du är inne i en djup depression och funderar på att checka ut, så skall jag absolut inte avråda dig från att prova medicinskt hjälp!
Citera
2023-09-24, 21:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sureokej
Så jag har tagit kola kanske 15ggr över 1år, blivit nere jämfört med hur jag var innan. Hur kommer man tillbaka? Då har det varit närmare 1g per gång
Du läker, jag lovar. Men, det tar tid - härda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in