2023-09-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
He,j jag börjar bli till åren och har någon jävla kris med ålder o ångest osv osv

Aldrig utbildat mig eller försökt på riktigt för den delen, tjänar ändå 35-37 tusen på mitt jobb jag trivs med.

Ska jag vara nöjd om jag trivs? Är det en dålig lön?
Blir man lyckligare med högre lön?

Lyxproblem!!! Får själv vara jobb där jag får vara nöjd om det ibland står 25 000
Citera
2023-09-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Medellönen i Sverige i fjol låg på 37000 så som du är outbildad skulle jag säga att det är en bra lön. Tänk på t.ex alla undersköterskor, barnskötar och lokalvårdare som hade drömt om den lönen. Sen beror alltid lön på dina övriga utgifter. T.ex bor du i stockholm är det lågt. Bor du i en etta i en förort till östersund har du det fint ställt.

Exakt!

Finns för helvete dem som knappt har 26 000 efter många års slit på gruppboendet
Citera
2023-09-24, 11:29
Medlem
Citat:
Medellönen i Sverige i fjol låg på 37000 så som du är outbildad skulle jag säga att det är en bra lön. Tänk på t.ex alla undersköterskor, barnskötar och lokalvårdare som hade drömt om den lönen. Sen beror alltid lön på dina övriga utgifter. T.ex bor du i stockholm är det lågt. Bor du i en etta i en förort till östersund har du det fint ställt.

Bor man i Storuman kan man få en 3:a för under 5000 kr.
Citera
2023-09-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag känner folk med 100k+ som inte är nöjda och de med 30 papp som är nöjda.

Om du gillar jobbet, kan leva som du vill utanför, varför stressa upp dig över något som inte påverkar dig mer än en psykologisk tanke om att vilja ha mer. Den kommer alltid att finnas, då även miljardärer a vill ha mer.

Inte nöjda och har 100k? Wow!
Citera
2023-09-24, 12:26
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Exakt!

Finns för helvete dem som knappt har 26 000 efter många års slit på gruppboendet

Citat:
Bor man i Storuman kan man få en 3:a för under 5000 kr.

Ja, det beror alltid på omständigheterna.
Det är också lätt att anpassa sina vanor efter högre lön.
Ditt exempel med Storuman låter högst rimligt.
Låt säga att vi har någon form av omsorgspersonal t.ex stödbiträde eller dylikt. Tjänar 26000 i månaden och hyr en 3a för 5000 i månaden.
Jämför lön och bostadspris med innerstaden i stockholm, jag menar där har de flesta människor svårt bara att ta sig in på bostadsmarknaden.
Citera
2023-09-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ja, det beror alltid på omständigheterna.
Det är också lätt att anpassa sina vanor efter högre lön.
Ditt exempel med Storuman låter högst rimligt.
Låt säga att vi har någon form av omsorgspersonal t.ex stödbiträde eller dylikt. Tjänar 26000 i månaden och hyr en 3a för 5000 i månaden.
Jämför lön och bostadspris med innerstaden i stockholm, jag menar där har de flesta människor svårt bara att ta sig in på bostadsmarknaden.

Hur är hyrorna i Stockholm om du skall hårddra det?

9000 för en 2:a på 47 kvm?
Citera
2023-09-24, 13:51
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Hur är hyrorna i Stockholm om du skall hårddra det?

9000 för en 2:a på 47 kvm?

Jag bor inte i Stockholm så jag vet inte med säkerhwt men jag tror inte att du får en tvåa på 47 kvm för 9000.
Citera
2023-09-24, 14:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
He,j jag börjar bli till åren och har någon jävla kris med ålder o ångest osv osv

Aldrig utbildat mig eller försökt på riktigt för den delen, tjänar ändå 35-37 tusen på mitt jobb jag trivs med.

Ska jag vara nöjd om jag trivs? Är det en dålig lön?
Blir man lyckligare med högre lön?

Är i ungefär samma sits som dig och tycker det är helt okej med en lön på 35k när man inte har några lån eller stora utgifter. Tror inte man blir lyckligare med högre lön och jag vore då inte intresserad av att jobba hårdare eller stressa mer för att tjäna mer. 90% av alla sjukdomar (olyckor borträknat) är stressrelaterade. Att ta hand om sin hälsa och leva ett friskt liv känns betydligt viktigare än att jobba ända in i kaklet.
Citera
2023-09-24, 14:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Inte nöjda och har 100k? Wow!

Pengar gör livet lättare att leva. Men bara för att livet är lätt behöver de inte vara glada med allt.
Den interna tomheten och jakten på mera skapar mentala problem.
Citera
2023-09-24, 14:23
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Pengar gör livet lättare att leva. Men bara för att livet är lätt behöver de inte vara glada med allt.

Jag skulle säga att pengar underlättar upp till en viss gräns. När du väl har så du klarar dig så är ju resten överflöd som du egentligen inte behöver. Om du då måste jobba hårdare för att tjäna mer, så betalar du med din hälsa istället. För att höja min lön drastiskt skulle jag behöva ta ett chefsansvar och det är jag inte intresserad av.
Citera
2023-09-24, 15:49
Medlem
Citat:

Du menar de som har redan 100k i månaden vill gärna ha 500 k i månaden?
Citera
2023-09-24, 18:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Du menar de som har redan 100k i månaden vill gärna ha 500 k i månaden?

Och de som har 500 vill ha en miljon. Det är en psykologisk grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in