Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Är du ute efter att skapa en bra dialog eller bara att subtilt framhäva din egen tes genom att bluddra in dumheter i listan. (tyvärr är palmespanare ofta bara halv-seriösa när det gäller sånt här, underhålla information, vinkla text, fördumma andra tolkningar, använda sig av språkbruk likt politiker etc.)
Det första felet : han skjuter inte alls bara ETT skott.
Det där med röntgenbilderna är det väl 0,0000001% som tror på. Varför ta med det i listan ? Oseriöst. Troligen för att visa hur oerhört dumt det är att inte bara rakt av köpa din egen tolkning.
Att sätta ett första skott i huvudet på en gående person med ytterligare en som går bredvid är inte trivialt. Kan ju till och med hända att Palme anade oråd och började dra sig bortåt då skottet föll.
Du skriver "det GÅR inte skjuta en person under gång i huvudet" - vilket är en fultolkning, snarare kan du kanske fundera på om det är SVÅRARE att skjuta en människa som går i huvudet än i ryggen. Om du inte tycker det tror jag du tillhör en minoritet.
Dessutom hade mördaren andra saker att ta hänsyn till - flyktvägen var inte trivial , att komma undan var inte alls säkert - han behövde börja fundera på att ta sig därifrån, att skjuta ytterligare skulle ha effekten att samtliga som hörde första smällarna och vände sig om också såg exakt vad som hände.
Nu var det nog många som tittade sig omkring som inte förstod exakt vad som hände eller ens var någonstans det hände.
Om han skulle försöka sätta ett i huvudet då Palme låg ned skulle också Lisbeth kunna vara en störande faktor, hon kunde ha börjat knuffa och rycka i mannen.
Sen kanske det inte var en professionell yrkesmördare eller ren amatör utan någon mittemellan (f.d. militär/polis?) - kanske denne trots allt hade en del känslor i sitt register, hat mot Palme men ändå viss känsla för Lisbeth.
Att skjuta någon i huvudet med en magnum när frugan redan panikar bredvid - det kräver nog en ganska speciell typ av människa.
Sammantaget skulle jag säga att ibland gör människor snabba bedömningar som är förvånansvärt bra, troligen bedömde mannen att det sammantaget var troligt att han uppnått sitt syfte och att han nu hade mycket stor chans att komma undan - det seglade upp som viktigare i det läget än att med större säkerhet åka fast men 100% säkert mörda Palme.
PS
En annan sak jag funderade på , VI vet att GM missade med andra skottet, men kan vi vara 100% säkra på att GM visste att det skottet missade ? Mer en extra fundering ...
Roerlig vill väl raljera lite på sitt eget vis, och då tycker jag att han kan få göra det. Men i sak är det du som ligger rätt.
På frågan om gärningsmannen kunde ha missat om det andra skottet gick in så beror väl svaret på vart han siktade med tvåan. Jag har haft upp det här förut och då klagat på Sonny Björk och dennes enligt min uppfattning felaktiga ballistiska modell för just tvåan. Om ettan ligger han nog rätt men tvåan har blivit ett riktigt stolpskott, om uttrycket tillåtes. Stolpe ut rentav.
Det där hänger ihop med "spökrikoschetten" som två vittnen (Bengt Palm och Jan-Åke Svensson) ser, när det "ryker till" vid trottoarkanten. Men bägge vittnena lägger platsen där det "rykte till" ett tiotal meter norr om den plats Sonny Björk plockade in i sin modell för tvåan. Enligt Sonny skulle nedslagsplatsen ligga vid det södra övergångsstället, vilket alltså inte stämmer med vittnesuppgifterna från Palm och Svensson.
Vad har det då för betydelse? Saken är, att om man utgår från vittnesuppgifterna istället för Sonnys egna antagande så kan man utesluta att "spökrikoschetten" överhuvudtaget är någon nedslagsplats för lisbethkulan. Den alternativa hypotesen blir att det handlar om en träflisa som skjutits ur den trädgren som tvåan klippte av. Remstam har en sida med lite bilder på det där, och i den här frågan tror i alla fall jag att Remstam prickat rätt.
http://www.itdemokrati.nu/page21.html
Det är ju en avsevärd skillnad mellan modellerna. Enligt Sonny har vi ett andra skott som slår i gatan vid södra övergångsstället, rikoschetterar och sedan slår i husväggen på västa sidan Sveavägen. Men enligt Remstams modell klipper kulan av trädgrenen, vilket styr om vinkeln något så att den korsar Sveavägen i lite brantare vinkel och sedan slår i husväggen.
I Sonnys modell pekar pipan snett nedåt när tvåan avfyras, men i Remstams modell går kulan cirka 5 grader uppåt för att komma i lagom höjd för trädgrenen. Då är det värt att notera att Remstams modell stämmer mycket bra med skottvinkeln genom Lisbeths kappa om hon står upprätt. Sonnys pipvinkel däremot förutsätter oöverträffad akrobati från Lisbeths sida, där hon måste kröka ryggen som en märla över Palmes kropp för att kulan ska kunna gå igenom kappan med 5 graders uppåtvinkel fastän den har nedåtvinkel relativt gatan.
Kort sagt är Sonnys modell ohållbar redan av det skälet, men det som definitivt utesluter Sonnys modell är att den erforderliga krökningen av ryggen också leder till att ryggraden skjuter ut och hamnar på så vis mellan skulderbladen på Lisbeth. Om hon verkligen stått i en sådan krökt position som Sonnys modell förutsätter så skulle kulan ha klippt ryggraden på henne. Att den inte gjorde det bevisar att modellen är oriktig – detta oavsett att den inte stämmer med vittnesuppgifterna om "spökrikoschetten".
Därför menar jag att Remstams modell är den riktiga, och att den styrks just av den avklippta grenen. Här måste även noteras, att kulan måste ha slagit i någonting för att få ner hastigheten i den så pass att den inte rikoschetterar ordentligt när den slår i husväggen på västra sidan utan bara studsar ut och lägger sig på trottoaren. Valet står då mellan marken eller trädgrenen, och då är det trädgrenen som gäller.
Vad har då allt detta att göra med frågan om mördaren kunnat avgöra om tvåan gått in? Saken är, att om tvåan riktades snett nedåt enligt Sonnys modell så betyder det att skytten siktar mot Palmes kropp och inte mot huvudet. Men om tvåan går snett uppåt enligt Remstams modell så betyder det att han siktar mot huvudet. Vi kan då även avgöra den ungefärliga höjden på pipan eftersom vi vet vilken höjd kulan gick igenom Lisbeths kappa och även vinkeln. För att kulan även ska klippa trädgrenen så måste hon stå upprätt och då kan man dra skottlinjen bakåt och räkna på hur högt han höll vapnet.
Resultatet blir att han sänker vapnet ungefär fyra decimeter mellan skotten och riktar även om pipan uppåt och åt höger (utåt Sveavägen). Med tanke på det korta mellanrummet mellan skotten så är det en rörelse som bara låter sig göras med vänster hand, och dessutom betyder den som redan sagt att tvåan riktas mot Palmes huvud. Närmare bestämt ett nackskott snett uppåt från vänster sida. Då får man utgå från att han tänkt sig sätta den bakom vänstra örat ungefär.
Nu kommer vi då slutligen till frågan om han kunnat avgöra om tvåan gått in. Då menar jag, i och med att den riktiga och relevanta ballistiska modellen säger att tvåan var ett nackskott från vänster sida så betyder det att mördaren med stor säkerhet omgående kunde avgöra om den gått in eller ej.
Man kan sedan räkna på övertrycket inne i kraniet om kulan gått in och på så vis försöka avgöra om kraniet skulle explodera som på Kennedy. Där menar jag att kulhastigheten – och därmed rörelseenergin – var så pass mycket lägre i Palmes fall än i Kennedys att det är tveksamt om någon sådan explosion skulle inträffa. Men även utan en exploderande skalle skulle det inte vara svårt att avgöra om kulan gått in eller ej.