2023-09-23, 19:56
Medlem
Tror Sverige ligger på ca 4% i ränta på sparkonto. Fast den egentligen summan är ju 3% inte 4%

Hur ser det ut med banker utanför Europa? Vet ni om det finns banker som även har hög ränta utomlands?

Om man skulle öppnat en bank i Hong kong eller Förenade arabemiraten finns det någon anledning för dom att berätta för svenska myndigheter att man har miljoner liggandes där?

Säg tex att jag har sketna Swedbank och har 5 miljoner på bankkontot. Jag köper guld/klockor för 5 miljoner.

Åker till Qatar, öppnar bankkonto där, säljer allt guld och klockor i Qatar. alltså ingen överföring från Swedbank till banken i Qatar.

Är det helt omöjligt för polis, Skatteverket, försäkringskassan, Pensionsmyndigheten ja ALLA svenska myndigheter att få reda på att jag har ett konto utomlands?

Varför skulle Qatar skicka den infon till någon i Sverige ?
Citera
2023-09-23, 20:17
Medlem
991ESSs avatar
Finns nog bara ett "enkelt" sätt att komma undan, typ flytta och få annan skattevist Om du vill slippa skatta kapitalinkomster. Bättre ränta utomlands är ju enkelt att hitta
Citera
2023-09-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Finns nog bara ett "enkelt" sätt att komma undan, typ flytta och få annan skattevist Om du vill slippa skatta kapitalinkomster. Bättre ränta utomlands är ju enkelt att hitta

Har inget med skattefusk att göra, det är förmögenhet.
Citera
2023-09-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Tror Sverige ligger på ca 4% i ränta på sparkonto. Fast den egentligen summan är ju 3% inte 4%

Hur ser det ut med banker utanför Europa? Vet ni om det finns banker som även har hög ränta utomlands?
Vad menar du med det jag markerat?

Om du vill ha hög ränta kan du pröva med Argentina, dom har en styrränta på 118% just nu.

Du kommer bli rik som ett troll... Iaf i argentinska pesos, blir nog värre med den saken när du ska växla tillbaka till sek eller eur/usd.
Citera
2023-09-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Vad menar du med det jag markerat?

Om du vill ha hög ränta kan du pröva med Argentina, dom har en styrränta på 118% just nu.

Du kommer bli rik som ett troll... Iaf i argentinska pesos, blir nog värre med den saken när du ska växla tillbaka till sek eller eur/usd.

Att jag personligen får ju bara 3% av dessa 4% staten tar ju 30% så egentligen 2.8% ren vinst.

Jag vet att det står 118% på Argentina. Men man får ju inte 118% vinst på sina insatta pengar 😅 då hade landet gått i konkurs
Senast redigerad av KallemedMos 2023-09-23 kl. 22:08.
Citera
2023-09-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Att jag personligen får ju bara 3% av dessa 4% staten tar ju 30% så egentligen 2.8% ren vinst.

Jag vet att det står 118% på Argentina. Men man får ju inte 118% vinst på sina insatta pengar 😅 då hade landet gått i konkurs
Ok, du räknade på skatten, då är jag med. Sedan har du även en ganska hög inflation på dina återstående 2,8%, så din köpkraft urholkas ganska mycket mer än vad du tjänar.

Samma i Argentina, inflationen är högre än räntan, vilket dom försökt förhindra med sin något höga styrränta, men landet kommer fallera igen, och igen och igen. Det verkar vara något av en argentinsk nationalsport!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in