2023-09-23, 20:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
En poäng är att sanktionerna kommer vara i årtionden. 🤷🏼‍♂️

Jag tror att om 10-15 år så är det helt slut på ryssar i EU. Tomt. De kommer inte in. (De kommer säkerligen inte ut heller.) 🤷🏼‍♂️

Må så vara, och säger inte emot dig..

Dock satsar Putin på uthållighet (o göra slavar av sitt folk återigen), vs. väst där folk kan rösta på sitt ledarskap (o de löften/skyldigheter de ger)..

..är rädd att detta nog kan ta längre tid än vad alla hoppas på..

Det är utav yttersta vikt som jag ser det, att Ukrainas industriella kapacitet inom vapentillverkning byggs upp. Så att man inte behöver lita på västs politiska "vimsande" om vad som skall skickas, och när..
Senast redigerad av Snapcount 2023-09-23 kl. 20:31.
Citera
2023-09-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej, USA hade en omröstning idag. Och både Ungern och Turkiet är pro-ryssar.
Varken Ungern eller Turkiet har rösträtt i den amerikanska kongressen. I övrigt verkar det vara EN medlem (av 100) i senaten som är väldigt för att ryssland och folkmordsrepubliken Kina ska få våldföra sig på sina grannländer utan konsekvenser, och Rand Pauls far är som av en händelse en av de största utländska ägarna i Bitedance (Tiktoks moderbolag)
Citera
2023-09-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Uppenbarligen inte. Supermakten blev en Micromakt!

Jag menar, de gör STOR SAK av att närma sig Nordkorea. Inte ens topp hundra på BNP-listan!

Nordkorea liksom…

Det är ju…jag vet inte. Det är som ett spel som Putin spelar. Som en tsar. En galen tsar.

Nordkorea…
Citera
2023-09-23, 20:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Finns väl inget som pekar på att de INTE skall vara effektiva. Eller?

Med ett utökat luftvapen har Ukraina mycket större förmåga till att försvara sig.

Jag skulle vilja se en graf över hur många kryssningsrobotar ryssarna skjuter per tidsenhet.

Varför utvecklar Sverige inte någon sådan? Typ en tomahawk? Shadow? Och allt vad de heter? Det är inte så att det saknas kompetens om man säger så. Om det vore så skulle Sverige kunna ha skänkt/leasat/sålt sådana också…
Sverige har inga planer på att anfalla något annat land så det är väl därför som vi inte har satsat på kryssningsmissiler. Däremot har vi ju RBS15 sjömålsmissil för att kunna försvara våra kuster från anfall. Antalet ryska attacker med kryssningsmissiler har minskat kraftigt ju längre kriget håller på i Ukraina. Kvar nu i Ryssland finns endast nytillverkning av kryssningsmissiler som uppskattas till 1/dag ungefär. Så de ryska attackerna med kryssningsmissiler har minskat från 100/vecka till 30/månad ungefär.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-23 kl. 20:32.
Citera
2023-09-23, 20:32
Medlem
Citat:
Finns väl inget som pekar på att de INTE skall vara effektiva. Eller?

Med ett utökat luftvapen har Ukraina mycket större förmåga till att försvara sig.

Jag skulle vilja se en graf över hur många kryssningsrobotar ryssarna skjuter per tidsenhet.

Varför utvecklar Sverige inte någon sådan? Typ en tomahawk? Shadow? Och allt vad de heter? Det är inte så att det saknas kompetens om man säger så. Om det vore så skulle Sverige kunna ha skänkt/leasat/sålt sådana också…

Saab är med och utvecklar Taurus, en missil som har en räckvidd på 50 mil. Så att vi inte utvecklar är fel att säga!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Taurus_KEPD_350
Citera
2023-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Må så vara, och säger inte emot dig..

Dock satsar Putin på uthållighet (o göra slavar av sitt folk återigen), vs. väst där folk kan rösta på sitt ledarskap (o de löften/skyldigheter de ger)..

..är rädd att detta nog kan ta längre tid än vad alla hoppas på..

Efter att vi alla insett att detta kommer att ”gå i stå” så har jag varit övertygad om detta.

Men jag är inte orolig längre. Det gick bra att leva under Sovjet i väst.

Tror inte det blir så annorlunda nu.

Men det tar många årtionden att få alla företag i väst på sanktionslistor om de gör affärer
Med Ryssland eller sådana som stöttar dem. Många, många, många år. Jag tror att kinesiska företag snart kommer att läggas upp därtill. Kina blir väl någon slags nyckel till slut tror jag.

Under tiden köper svenne banan kinesiska bilar och telefoner och mer. Är rätt övertygad om att väst vänder sig bort från Kina så kommer de krypa till korset när det gäller Putin.

Däremot så är jag inte helt säker på att svensken är speciellt välinformerad om sakernas ordning.

Money talks. Jag tror på det. EU kommer säga ifrån. USA. Japan. You name it. Storpolitik tar låååång tid.
Citera
2023-09-23, 20:35
Medlem
Citat:

Om Putin är upptryckt mot en vägg. Säg om 12 månader. Kommer han att säga OK till taktiska kärnvapen?

Sannolikt,-ja, det kommer han göra.
Putin har inget annat val, för en förlust kommer inte på tal.
Förlorar han är han avrättad inom tio minuter, så varför inte kärnvapen?
Han vet att väst inte vill ha ett kärnvapenkrig, så möjligheten finns ju att väst viker, och gemene ryss kommer att jubla i glädje över att RyZZland äntligen är STRONK.
Försöker väst sig på vedergällning inne i Ryssland eller på Krim kommer det flera kärnvapen flygande från Kreml. -Putin skiter i vad han hittar på bara han inte förlorar. Det är uppenbart att han ser sig själv som mera än bara sig själv,-han er moder Ryssland och går han under så följer hela federationen efter.
Citera
2023-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Jag menar, de gör STOR SAK av att närma sig Nordkorea. Inte ens topp hundra på BNP-listan!

Nordkorea liksom…

Det är ju…jag vet inte. Det är som ett spel som Putin spelar. Som en tsar. En galen tsar.

Nordkorea…
BNP? Vad spelar BNP för roll?

Citat:
Siemon Wezeman på fredsforskningsinstitutet Sipri uppskattar att Nordkorea har dubbelt så stora vapenlager som alla västeuropeiska länder tillsammans.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskaren-darfor-vill-ryssland-ha-vapen-fran-nordkorea
Citera
2023-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Sverige har inga planer på att anfalla något annat land så det är väl därför som vi inte har satsat på kryssningsmissiler. Däremot har vi ju RBS15 sjömålsmissil för att kunna försvara våra kuster från anfall. Antalet ryska attacker med kryssningsmissiler har minskat kraftigt ju längre kriget håller på i Ukraina. Kvar nu i Ryssland finns endast nytillverkning av kryssningsmissiler som uppskattas till 1/dag ungefär. Så de ryska attackerna med kryssningsmissiler har minskat från 100/vecka till 30/månad ungefär.

Men ryssarna kan väl enkelt skala upp sin verksamhet? De är, trots allt, en diktatur.

Så från 3 per dag till 1 per dag?
Citera
2023-09-23, 20:37
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Vem ger dig dessa kartor? Hur pålitliga är dessa?
Vi har ju blivit matade med segerrusiga rapporter från Ukraina det senaste året nu, är inte Ryssland besegrat än? Vad händer?
Jag får de direkt från KGB, som jag vet att du litar på.
Varför skulle Ryssland vara besegrade på en en dag färre än de SEXHUNDRA dagar ert tredagarskrig pågått? Återkom om drygt 500 dagar med dylika dumheter.
Citera
2023-09-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Sannolikt,-ja, det kommer han göra.
Putin har inget annat val, för en förlust kommer inte på tal.
Förlorar han är han avrättad inom tio minuter, så varför inte kärnvapen?
Han vet att väst inte vill ha ett kärnvapenkrig, så möjligheten finns ju att väst viker, och gemene ryss kommer att jubla i glädje över att RyZZland äntligen är STRONK.
Försöker väst sig på vedergällning inne i Ryssland eller på Krim kommer det flera kärnvapen flygande från Kreml. -Putin skiter i vad han hittar på bara han inte förlorar. Det är uppenbart att han ser sig själv som mera än bara sig själv,-han er moder Ryssland och går han under så följer hela federationen efter.

I call bullshit. Om han så mycket som försöker smälla en enda laddning är Ryssland definitivt rökt och hela världen kommer inte att lägga fingrarna emellan. Detta apropå röda linjer. Även Kina är här överens med resten av världen.
Citera
2023-09-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
BNP? Vad spelar BNP för roll?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskaren-darfor-vill-ryssland-ha-vapen-fran-nordkorea

De har miljoner artillerigranater à la 50-talet.

Frågan är snarare om de har vapen som är relevanta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in