2023-09-23, 18:13
Medlem
Hej,

Har tänkt på detta med psykologer. Med tanke på all skit de får höra, går dom till andra psykologer själva för att prata av sig?

Eller blir man mer som en robot när man hört patient nr 100 klaga på skiten den själv satt sig i?
Citera
2023-09-23, 18:14
Medlem
OneTaps avatar
dom flesta psykologer går till andra psykologer =)
Citera
2023-09-23, 18:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Hej,

Har tänkt på detta med psykologer. Med tanke på all skit de får höra, går dom till andra psykologer själva för att prata av sig?

Eller blir man mer som en robot när man hört patient nr 100 klaga på skiten den själv satt sig i?

Beror lite på vilken typ av psykologjobb och var man står i sin egen professionella utveckling.

Nyutexaminerade psykologer/psykoterapeuter får inte ha patienter utan att samtidigt ha en psykolog/terapeut som handledare och de samtalen handlar inte bara om att avlasta utan också mycket om att förstå sina egna tankar och reaktioner som terapeut. Tror det är minst en timme i veckan som krävs. Handledaren behöver då ha separat utbildning för detta och rejäl yrkeserfarenhet. Detta är krav från Socialstyrelsen.

En god vän som är mycket erfaren psykolog har avlastningssamtal med kollegor som jobbar med riktigt jobbiga fall inom rättspsyk även om de kollegorna är så erfarna att de formellt inte är tvungna att ha handledare.
Citera
2023-09-23, 18:26
Avslutad
Tror de i större utsträckning pratar med sina kollegor, gratis.

Men visst finns det psykologer som också går till psykologer.
Citera
2023-09-23, 18:47
Medlem
pn222jws avatar
Dom får behandling för sin behandlingsångest eller om dom har narkotikaproblem eller blivit misshandlade av en partner - tiotusenkronorsfrågan är vem som behandlar psykologer som behandlar andra psykologer? (skojar bara)
Citera
2023-09-23, 19:18
Medlem
link71s avatar
En vän som är terapeut på ett behandlingshem säger att dom träffar en ännu mer erfaren terapeut en gång per månad.
Vad dom går in på kommer jag inte ihåg , kanske att bli professionellare på sitt jobb exempelvis.
Citera
2023-09-23, 19:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har inte träffat så många men dom jag mött och känner till påminner ofta lite om apotekspersonalen.
Uttråkade, sömniga och medicinerade.
Så jag tror att dom knaprar piller.
Lär nog vara vanligt att dom pratar av sig om sina patienter med sina kollegor också.
Vissa går säkert även till andra psykologer medans andra blir immuna robotar som bara stänger av allt när det är dags att gå hem för dagen.
Citera
2023-09-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Beror lite på vilken typ av psykologjobb och var man står i sin egen professionella utveckling.

Nyutexaminerade psykologer/psykoterapeuter får inte ha patienter utan att samtidigt ha en psykolog/terapeut som handledare och de samtalen handlar inte bara om att avlasta utan också mycket om att förstå sina egna tankar och reaktioner som terapeut. Tror det är minst en timme i veckan som krävs. Handledaren behöver då ha separat utbildning för detta och rejäl yrkeserfarenhet. Detta är krav från Socialstyrelsen.

En god vän som är mycket erfaren psykolog har avlastningssamtal med kollegor som jobbar med riktigt jobbiga fall inom rättspsyk även om de kollegorna är så erfarna att de formellt inte är tvungna att ha handledare.

Du låter insatt, hur skulle du säga att din kompis är på EQ skalan? Som alla andra, mer eller mindre känslosam person?

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har inte träffat så många men dom jag mött och känner till påminner ofta lite om apotekspersonalen.
Uttråkade, sömniga och medicinerade.
Så jag tror att dom knaprar piller.
Lär nog vara vanligt att dom pratar av sig om sina patienter med sina kollegor också.
Vissa går säkert även till andra psykologer medans andra blir immuna robotar som bara stänger av allt när det är dags att gå hem för dagen.

Finns det någon studie att psykologer knaprar piller oftare än andra? Skulle inte förvåna mig, måste vara klart slitsamt jobb för alla som inte har någon diagnos
Citera
2023-09-23, 19:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Finns det någon studie att psykologer knaprar piller oftare än andra? Skulle inte förvåna mig, måste vara klart slitsamt jobb för alla som inte har någon diagnos
Ingen aning. Men dom har väl sina kontakter/kollegor som kan skriva ut lite vad som helst så det är nog ingen omöjlighet att dom knaprar piller i lite större omfattning än dom flesta andra.
Psykologer och psykoterapeuter får väl ifs inte skriva ut mediciner men dom känner säkert ett gäng med psykiatriker och läkare.
Gissar jag.

Har för mig att GW Person någon gång sa att det var värdelöst att gå till en psykolog för att dom inte kunde skriva ut mediciner. Han själv hade bra kontakt med Psykiatriker istället som var till mer hjälp.
Citera
2023-09-23, 19:57
Medlem
Jag tror många psykologer söker sig till jobbet (eller snarare utbildningen) för att förstå saker som resten av oss greppar på ett rent intuitivt plan. Eftersom de inte har denna medfödda intuition måste de gå omvägen via formell utbildning. Tror definitivt att de som grupp är mer neurotiska/missanpassade än genomsnittet.
Citera
2023-09-23, 20:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tror de i större utsträckning pratar med sina kollegor, gratis.

Men visst finns det psykologer som också går till psykologer.
Genom jobbet/erfarenheten bör de ha viss möjlighet att behandla sig själva och delvis kan nog vanligt fikasnack med kollegor vara till nytta. Men behövs det ordentlig behandling bör de söka vård som vanligt.
Citera
2023-09-23, 20:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Genom jobbet/erfarenheten bör de ha viss möjlighet att behandla sig själva och delvis kan nog vanligt fikasnack med kollegor vara till nytta. Men behövs det ordentlig behandling bör de söka vård som vanligt.
Man kan inte analysera sig själv och sina egna problem även om man är psykolog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in