2023-09-23, 11:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Visst detta är bästa alternativet och jag skrev att det var ett alternativ
Men om det blir för mycket bilar där finns det flera alternativ

För E6-resänärer är det bara att glömma gamla E6, man kan ju inte åka genom Stenungsund - det är redan hårt trafikerat som det är med ständiga köer genom orten.

E45, eller över Tjörn/Orust är det enda.
Citera
2023-09-23, 11:11
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod88
Undra hur många papper som skall vändas innan återuppbyggnaden sätter igång.

Går nog snabbare att bygga ut ny väg några kilometer österut innan allt detta är avklarat om 10år med utredningar skadestånd, försäkringar, rättegångar etc.
Citera
2023-09-23, 11:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4556659
Sidan är nu borta:

https://privatbostader.se/2022/03/28...d-stenungsund/

Men bild verkar gå att nå:

https://privatbostader.se/wp-content...5/DJI_0041.jpg

Det här var ju intressant, sidan funkade tidigare imorse.
Polisen har startat brottsutredning.
Citera
Medlem
Tervulls avatar
Stenungsunds kommun går upp i stabsläge. Tanken slår mig bara att det är lite underligt att människor skjuter och spränger varje dag i Sverige, oskyldiga människor dör och läget är mycket allvarligt enligt vår statsminister. Men för att en kommun skall gå upp i stabsläge krävs det tydligen materiella skador. Detta är givetvis allvarligt att vägen går sönder men det ena utesluter ju inte det andra.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Varför inte leda trafiken via Sköllunga?

Köra av E6:an vid Stora Högamotet, respektive Lyckornamotet.

Ser ut att vara ganska bra väg.
Citera
2023-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Mitt fel, missade fetmarkera Ö-alternativet som jag syftade på. Blir spännande att se vilken rutt som blir populär.

NRK spikulerar i 45min extra mellan Göteborg och Oslo, vilket kanske inte gör så mycket. Vet någon lokal förmåga vilken väg det skulle tänkas bli?

https://www.nrk.no/norge/leirskred-n...hus-1.16568693

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
är nog värre för dagpendlare från bohusorter norr om raset till gbg. att gå upp en timme tidigare är inte så kul

I ett normalfall tror jag inte på 45 min extra, men det blir lättare olyckor och trafikhinder särskilt i rusningstrafik och då kan det ta lång tid

Om man bor i t ex Ljungskile och skall pendla till GBG
Då kan man
Antingen köra igenom Stenungsund
Ta gamla E6
Köra mot ström och ner mot Kungälv
Mycket av trafiken kommer att ta 45 :an så E6 norr om Kungälv blir inte så belastad, personligen tror jag inte på speciellt mycket längre pendlingstid kanske 15 min? Jag har inte räknat på det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För E6-resänärer är det bara att glömma gamla E6, man kan ju inte åka genom Stenungsund - det är redan hårt trafikerat som det är med ständiga köer genom orten.

E45, eller över Tjörn/Orust är det enda.

Du åker inte genom Stenungsund om du kör gamla E6.
Citera
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Det fungerar också men tror man tjänar på att gena Lilla Edet-Ljungskile om man ska uppigenom mot Oslo, men det är en halvtaskig väg så rekommenderar tung trafik köra över Trollhättan åtminstone vintertid.
Ingen av alternativ vägarna klarar ens en tiondel av den tunga trafiken som går varje dygn, inte ens om all privatbilism försvann.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Man ser ju klart och tydligt hur något har pressat från arbetsplatsen så hela skiten förskjutits. Detta tillsammans med regn.

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
I ett normalfall tror jag inte på 45 min extra, men det blir lättare olyckor och trafikhinder särskilt i rusningstrafik och då kan det ta lång tid

Om man bor i t ex Ljungskile och skall pendla till GBG
Då kan man
Antingen köra igenom Stenungsund
Ta gamla E6
Köra mot ström och ner mot Kungälv
Mycket av trafiken kommer att ta 45 :an så E6 norr om Kungälv blir inte så belastad, personligen tror jag inte på speciellt mycket längre pendlingstid kanske 15 min? Jag har inte räknat på det

Hur är tågförbindelsen?

Edit, nu verkar det vara någon trafikolycka på väg 167 där de leds om, herregud.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-09-23 kl. 11:17.
Citera
2023-09-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ingen av alternativ vägarna klarar ens en tiondel av den tunga trafiken som går varje dygn, inte ens om all privatbilism försvann.

Jag bävar också för det!
Citera
2023-09-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Polisen har tydligen redan startat brottsutredning, enligt media.

Sett till Nyheter STO´s drönarbild, är det väl självklart att det här är människoskapat - det ser vilken amatör som helst.
Det har startat i markområdet på andra sidan E6 eftersom raset linjärt följer därifrån där man projekterar företagspark med skogsavveckling och jordmassor.
Möjligt att markprojekteringen med Rusta påverkat också, eller är som delorsak, men det har helt klart startat på andra sidan E6.
Inte omöjligt att det bidragit. Utan arbetet hade det kanske dröjt till den regniga sommaren 2025 innan detta inträffat.
Det ligger en latent risk för ett område på 5x10 mil där det inträffar den här typen av lerskred vart 8'e år.
Citera
2023-09-23, 11:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ett extremt regnande i området senaste tiden har säkerligen också påverkat. Exakt sådant kraftigt och lokalt regnande som förutspås öka i klimatförändringarnas spår. Så självklart är det relevant att diskutera kring detta.

För några månader sedan var det torka som klimatkatastrofen skulle orsaka.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ommar_ha10352/
https://www.naturskyddsforeningen.se...anger-de-ihop/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...or-vattenbrist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in