2023-09-22, 23:15
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Delar vetenskapliga studier som bevisar en konspiration i form av en medicinsk skandal.

NEEEEJ. NEj. NEJ!

Skräddaren säger NEJ.
Citera
2023-09-22, 23:16
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
det är rätt enkelt. Man har hittat högre halter av kvicksilver i barn med autism.

Man har även mätt att vaccinerade lider i högre usträckning av Autism, Adhd, utvecklingsstörningar, allergier etc. än icke vaccinerade.

Hur skulle det kunna misstolkas menar du? Det låter ju bara jätte konstigt om du inte kan tolka en sån enkel mening.

NEJ NEJ NEJ. Läs vad jag har skrivit.
Citera
2023-09-22, 23:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Man har även mätt att vaccinerade lider i högre usträckning av Autism, Adhd, utvecklingsstörningar, allergier etc. än icke vaccinerade.
Njae. Jag betvivlar starkt att du läst dina egna länkar. Hade du det och tänkt efter hade du sett att de som jag nämnde tidigare frågat amerikanska hemmaundervisande mammor om deras barn varit vaccinerade eller ej plus fått några diagnoser. Antalet är extremt lågt, rentav löjligt, varför procentsiffrorna slår hej vilt. Har fattar ju en blind höna att samma föräldrar som vägrar vaccinera sina barn knappast skickat dem för utvärdering om diagnoser. Det utöver kommentaren nyss om orsakssamband. Vetenskapligheten för den studien är på "hänt-i-veckan"-nivå.
Citera
2023-09-22, 23:19
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Njae. Jag betvivlar starkt att du läst dina egna länkar. Hade du det och tänkt efter hade du sett att de som jag nämnde tidigare frågat amerikanska hemmaundervisande mammor om deras barn varit vaccinerade eller ej plus fått några diagnoser. Antalet är extremt lågt, rentav löjligt, varför procentsiffrorna slår hej vilt. Har fattar ju en blind höna att samma föräldrar som vägrar vaccinera sina barn knappast skickat dem för utvärdering om diagnoser. Det utöver kommentaren nyss om orsakssamband. Vetenskapligheten för den studien är på "hänt-i-veckan"-nivå.

Godtyckligt kan man ju alltid tolka studier efter egen bias.
Citera
2023-09-22, 23:20
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
NEJ NEJ NEJ. Läs vad jag har skrivit.

Inser att du inte vill att studierna ska stämma därför vill du inte bemöta dom utan bara skriver massa osakligt strunt. Slutar svara och läsa dina inlägg från och med nu och anmäler allt offtopic.

Mvh saklig och vetenskaplig.
Citera
2023-09-22, 23:23
Medlem
davetheslaves avatar
Din "studie" som skulle bevisa korrelation mellan autism och vaccin är gjord genom att låta husfruar svara anonymt på ett frågeformulär online, endast 660 barn är i studien (200 av dem ovaccinerade)
Artikeln är tydlig med att de saknas underlag och att inga påståenden har validerats.

Dessutom är länken bruten.

Om du inte förstår problemet så förklarar jag, det finns inget vetenskapligt att ha så få personer i en testgrupp, eller att basera studien på vad hemmafruar säger - artikeln är i stil med ett skolarbete.
Citera
2023-09-22, 23:25
Medlem
zombie-nations avatar
Studien drogs tillbaka av den riktiga upphovsrättshavaren.

https://www.snopes.com/news/2017/05/17/vaccine-study-autism/
Citera
2023-09-22, 23:28
Medlem
Citat:
Det var väl främst barn man undersökt om jag tolkade studierna rätt.

Så de barn som blivit vaccinerade har alltså fått Autism, ADHD, Utvecklingsstörning, allergier osv oftare än icke vaccinerade.

Poängen är ju också att man mätte högre halter mercury (kvicksilver) hos dessa. Vilket är ett ämne man har i vaccin. Så lägg ihop 1+1.
Du bevisar ju det jag skrev preis.

En studie ska inte tolkas. Tolkningen har gjorts av den/de som skrev studien. Det finns inte utrymme för någon tolkning, det är ju poängen med en studie. Vill man ha tolkningar slänger man upp grunddatan.
När du tror att andra forskare tolkar studier så är det en missuppfattning. Det andra forskare kan göra är att studera grunddatan som ligger till grund för eventuella slutsatser - ur dessa grunddata kan sedan andra forskare dra andra slutsatser. Man tolkar datan annorlunda.
Men det är inte studien i sig, eller slutsatsen som tolkas.
En studie läser man - och förstår man vad man läser kan man göra två saker. Hålla med eller inte hålla med.
Senast redigerad av martinator 2023-09-22 kl. 23:33.
Citera
2023-09-22, 23:29
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Inser att du inte vill att studierna ska stämma därför vill du inte bemöta dom utan bara skriver massa osakligt strunt. Slutar svara och läsa dina inlägg från och med nu och anmäler allt offtopic.

Mvh saklig och vetenskaplig.

Citera
2023-09-22, 23:30
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Godtyckligt kan man ju alltid tolka studier efter egen bias.

Ja, som du gör.
Citera
2023-09-22, 23:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Ja jösses, tack. Vad de skriver där är exakt de argument jag framfört. Snyggt funnet.
Citera
2023-09-22, 23:32
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Det finns mer och bättre studier kring det hela.

Här är en av dom.
Citat:
Analysis of health outcomes in vaccinated and unvaccinated children: Developmental delays, asthma, ear infections and gastrointestinal disorders

Results:
Vaccination before 1 year of age was associated with increased odds of developmental delays (OR = 2.18, 95% CI 1.47–3.24), asthma (OR = 4.49, 95% CI 2.04–9.88) and ear infections (OR = 2.13, 95% CI 1.63–2.78). In a quartile analysis, subjects were grouped by number of vaccine doses received in the first year of life. Higher odds ratios were observed in Quartiles 3 and 4 (where more vaccine doses were received) for all four health conditions considered, as compared to Quartile 1. In a temporal analysis, developmental delays showed a linear increase as the age cut-offs increased from 6 to 12 to 18 to 24 months of age (ORs = 1.95, 2.18, 2.92 and 3.51, respectively). Slightly higher ORs were also observed for all four health conditions when time permitted for a diagnosis was extended from ⩾ 3 years of age to ⩾ 5 years of age.

Conclusion:
In this study, which only allowed for the calculation of unadjusted observational associations, higher ORs were observed within the vaccinated versus unvaccinated group for developmental delays, asthma and ear infections. Further study is necessary to understand the full spectrum of health effects associated with childhood vaccination.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2050312120925344

Men visst, vad tänker du om de andra studierna då? Som visade att halten kvicksilver var mycket högre hos autistiska? Stödjer inte det resultat i studien du hänvisar till trots att den kunde varit bättre gjord? Autism är ju en form av utvecklingsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in