2023-09-22, 20:49
Medlem
at0m3ns avatar
Blev dömd för kniv innehav och ålkagare dyrka på 1 månads fängelse stämdes även för ringa narkotika brott....
Överklagade domen och fick idag besked att jag är villkorligt dömt 2 år...

Vad innebär det i praktiken..
MOD får gärna flytta tråden visste inte vart jag skulle sätta den..
Citera
2023-09-22, 20:55
Medlem
GeleZachas avatar
Lite som en ”prövotid”. Om du begår nya brott under tiden för den villkorliga domen kan du få förlängd prövotid (vid mindre brott) eller dömas till fängelse istället
Citera
2023-09-22, 20:56
Medlem
Samhället ger dig en chans till innan du åker in i en betongbunker. Grattis!
Citera
2023-09-22, 20:56
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Lite som en ”prövotid”. Om du begår nya brott under tiden för den villkorliga domen kan du få förlängd prövotid (vid mindre brott) eller dömas till fängelse istället
Behöver jag göra samhällstjänst eller nåt på det?
Citera
2023-09-22, 20:59
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Samhället ger dig en chans till innan du åker in i en betongbunker. Grattis!
Fan vad skönt att höra höll på att förlora jobbet. Nu har ångesten lagt sig.. och tack för era svara uppskattas.
Citera
2023-09-22, 21:14
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Behöver jag göra samhällstjänst eller nåt på det?
Det beror på. Framgår med all önskvärd tydlighet i domen.
Citera
2023-09-22, 21:18
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det beror på. Framgår med all önskvärd tydlighet i domen.
Som ..... döms för bedöms därför motsvara ett kortare fängelsestraff. Vid valet av påföljd ska
dock beaktas att ...... synes ha relativt ordnade förhållanden med egen bostad och arbete.

Den brottslighet han tidigare är dömd för är av relativt lindrigt slag och ligger flera år tillbaka i tiden.
Tingsrätten anser att det finns skäl att anta att ...... inte kommer att fortsätta begå brott.

Påföljden kan därför bestämmas till villkorlig dom som, med beaktande av allvaret i brottsligheten, bör
förenas med föreskrift om samhällstjänst. Tingsrätten bestämmer antalet timmar till 40.

Så står det.
Citera
2023-09-22, 21:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Som ..... döms för bedöms därför motsvara ett kortare fängelsestraff. Vid valet av påföljd ska
dock beaktas att ...... synes ha relativt ordnade förhållanden med egen bostad och arbete.

Den brottslighet han tidigare är dömd för är av relativt lindrigt slag och ligger flera år tillbaka i tiden.
Tingsrätten anser att det finns skäl att anta att ...... inte kommer att fortsätta begå brott.

Påföljden kan därför bestämmas till villkorlig dom som, med beaktande av allvaret i brottsligheten, bör
förenas med föreskrift om samhällstjänst. Tingsrätten bestämmer antalet timmar till 40.

Så står det.
Då blir det 40 timmar samhällstjänst. Kommer inte störa ditt vanliga jobb då samhällstjänst helst ska utföras utanför ordinarie arbetstid.
Citera
2023-09-22, 21:26
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Då blir det 40 timmar samhällstjänst. Kommer inte störa ditt vanliga jobb då samhällstjänst helst ska utföras utanför ordinarie arbetstid.
Kommer någon kontakta mig vart jag ska göra min samhällstjänst eller är det jag som måste ringa runt?
Citera
2023-09-22, 21:26
Medlem
Citat:

Så står det.

Du ska göra 40 timmars samhällstjänst.
Citera
2023-09-22, 21:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Kommer någon kontakta mig vart jag ska göra min samhällstjänst eller är det jag som måste ringa runt?
Du kommer bli kontaktad.
Citera
2023-09-22, 21:30
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Du kommer bli kontaktad.
Okej tack för all hjälp!
Fan vad skönt att inte förlora sitt arbete, nu kan jag somna gott, var livrädd att sitta inne och förlora jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in