2023-09-22, 14:58
Medlem
Hej! Jag har nu på senare insett att jag troligen skulle må bra av att börja med antidepressiva läkemedel för ångest, depression och tvångsbeteendeproblem. Tidigare har jag gått i olika typer av terapi, bland annat KBT men inte upplevt att detta hjälpt då terapin i sig blir ett stort ångestmoment. Nåväl, nu tänker jag söka hjälp och förmodar att läkemedel troligtvis kommer att komma på tal. Min fråga är hur kräsen/petig man får vara när det kommer till val av specifik medicin. Har läst mycket om att SSRI/SNRI ofta leder till ohygglig viktuppgång och det är verkligen något jag skulle må extremt mycket sämre av. Ponera då att man diskuterar läkemedel och framför denna oro, hur stor hänsyn tar dem till detta? Finns det läkemedel som inte har denna effekt eller till och med har motsatt effekt (detta skulle vara ultimat) och hur lätt är det att få dessa istället för de mer klassiska som leder till viktuppgång?

Vill även påpeka att jag inte utgår helt naivt från att jag kommer få läkemedel utan att lyfta ett finger men tror ändå att min historik gör att det kommer komma på tapeten. Vill isf vara förberedd så att jag kan bestämma om det är värt att söka hjälp eller om jag bara kommer få läkemedlen som kopplas till viktuppgång.
Tåls även att sägas att jag är väldigt hälsosam med både kost och träning och skulle hålla dessa banor oavsett, är mer rädd för de ökade hungerkänslorna/vätskebindningen som kan uppstå, inte att jag okontrollerat skulle börja trycka donken för att jag går på antidepp!

Hoppas någon kan hjälpa och tack på förhand!
Citera
2023-09-22, 15:13
Medlem
busy-signals avatar
Allt snack om att nån viss ssri skulle vara mildare med viktuppgången är bara säljsnack och ljug. Alla är lika illa, utom möjligen att remeron/sertralin kanske är snäppet värst.

Sen brukar man lyfta fram icke-ssri som tex voxra och nån nyare som heter brintellix, och dom kanske inte har viktuppgång, men istället andra biverkningar som myrkrypningar och illamående, men dom är usla på att symptomlindra depressionen istället.

Rekommenderar att du gör allt vad du kan för att klara dig utan mediciner. Många får sina liv förstörda på grund av att dom försöker med ssri istället för att ändra på livsstilen. Själv blev jag så knäpp att viktuppgången var det minsta problemet.

Men med det sagt så så lär du förmodligen kunna få välja rätt fritt inom ssri- och icke-ssri klasserna om du har specifika önskemål. Det är nog bara om du ber om nåt mer exotiskt som det blir nobben. Rävgifterna lär dom förskriva som godis om du vill.
Senast redigerad av busy-signal 2023-09-22 kl. 15:19.
Citera
2023-09-22, 16:58
Medlem
Det finns bra mycket mer otrevliga bieffekter av SSRI än eventuell viktuppgång kan jag tala om för dig. Det kan du ju läsa om här på forumet. Så ta inte den skiten.

Som svaret på din fråga så är doktor bara en säljare åt big pharma rent krasst du kan nästan få vilken antidepp du vill utskriven direkt. Kasta olika antidepp på folk, ge folk biverkningar, skriv ut nya preparat mot dessa biverkningar som en jävla karusell av pillertrill som skadar och förstör liv. Det är läkarkåren svensk sjukvård i sitt esse.

Nej du bör fundera på något annat än antidepressiva och definitivt inte lita på läkare.
Citera
2023-09-22, 17:21
Medlem
Satuanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruceloparsten
Hej! Jag har nu på senare insett att jag troligen skulle må bra av att börja med antidepressiva läkemedel för ångest, depression och tvångsbeteendeproblem. Tidigare har jag gått i olika typer av terapi, bland annat KBT men inte upplevt att detta hjälpt då terapin i sig blir ett stort ångestmoment. Nåväl, nu tänker jag söka hjälp och förmodar att läkemedel troligtvis kommer att komma på tal. Min fråga är hur kräsen/petig man får vara när det kommer till val av specifik medicin. Har läst mycket om att SSRI/SNRI ofta leder till ohygglig viktuppgång och det är verkligen något jag skulle må extremt mycket sämre av. Ponera då att man diskuterar läkemedel och framför denna oro, hur stor hänsyn tar dem till detta? Finns det läkemedel som inte har denna effekt eller till och med har motsatt effekt (detta skulle vara ultimat) och hur lätt är det att få dessa istället för de mer klassiska som leder till viktuppgång?

Vill även påpeka att jag inte utgår helt naivt från att jag kommer få läkemedel utan att lyfta ett finger men tror ändå att min historik gör att det kommer komma på tapeten. Vill isf vara förberedd så att jag kan bestämma om det är värt att söka hjälp eller om jag bara kommer få läkemedlen som kopplas till viktuppgång.
Tåls även att sägas att jag är väldigt hälsosam med både kost och träning och skulle hålla dessa banor oavsett, är mer rädd för de ökade hungerkänslorna/vätskebindningen som kan uppstå, inte att jag okontrollerat skulle börja trycka donken för att jag går på antidepp!

Hoppas någon kan hjälpa och tack på förhand!

Jag har provat allt inom kbt, medicinsk yoga och medveten närvaro med mera. Det enda som verkligen hjälper är ssri. Jag äter sertralin och har gjort så i många år. Jag skulle hellre velat ha en medicin som angriper orsaken bakom till att just jag behöver ssri. Vad jag själv har kunnat läsa mig till beror det på obalans i mina signalsubstanser.

Jag har gått upp i vikt. Det tar längre tid för mig att komma vid samlag. Ibland funkar inte potensen. Det är dom största nackdelar med ssri som jag upplevt
Citera
2023-09-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Det finns bra mycket mer otrevliga bieffekter av SSRI än eventuell viktuppgång kan jag tala om för dig. Det kan du ju läsa om här på forumet. Så ta inte den skiten.

Som svaret på din fråga så är doktor bara en säljare åt big pharma rent krasst du kan nästan få vilken antidepp du vill utskriven direkt. Kasta olika antidepp på folk, ge folk biverkningar, skriv ut nya preparat mot dessa biverkningar som en jävla karusell av pillertrill som skadar och förstör liv. Det är läkarkåren svensk sjukvård i sitt esse.

Nej du bör fundera på något annat än antidepressiva och definitivt inte lita på läkare.

En förpackning valfri generisk SSRI kostar inte många kronor. Hur mycket pengar menar du då att läkaren/säljaren åt big pharma tjänar på det personligen?!?
Citera
2023-09-22, 18:13
Medlem
Motsatte mig Mirtazapin i flera månader av rädsla för biverkningar och förnekelse att jag faktiskt drogs med depression. Enda jag ångrar är att jag inte hoppade på direkt vilket i perspektiv hade sparat månader av lidande. Tyvärr kommer du inte få många vettiga svar här då flera verkar bygga sin tillvaro på att raljera om dödens mediciner och konspirationsteorier oavsett trådämne. Japp det sitter några kilo extra runt midjan,är något avtrubbad i vardagen och räknar inte med att det blir kul att sluta men för egen del önskar jag att antidepp fått en chans tidigare. Piller i soffläge kommer inte lösa situationen så fortsätt med allt du gör för att komma i balans, sök roten till problemet och se medicinerna som hjälp på traven.
Senast redigerad av tio1000 2023-09-22 kl. 18:39.
Citera
2023-09-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
En förpackning valfri generisk SSRI kostar inte många kronor. Hur mycket pengar menar du då att läkaren/säljaren åt big pharma tjänar på det personligen?!?
Doktorn, Psykiatrikern får sin lön den är hög nog för att vara en sliskig säljare åt big pharma genom tabletter och åter tabletter mot psykiska åkommor det är allt dom är utbildade till att göra. Standardsvar mot depression/ångest mm = utskrift av antidepressiva inte ens utreda vad det beror på hahaha det är helt sinnessjukt.

Jag gör inga uträkningar men du kan räkna ut med arselet att dom gör pengar läkemedelsföretagen på att ha cirka en miljon patienter som står på det där i Sverige år ut och år in och aldrig blir bättre. Utskrifterna bara ökar snarare i takt med den psykiska ohälsan. Det är finansiella intressen som styr inte vad som är bra för varken samhället eller individen.
Senast redigerad av offermentalitet 2023-09-22 kl. 18:46.
Citera
2023-09-22, 18:46
Medlem
Citat:
Doktorn, Psykiatrikern får sin lön den är hög nog för att vara en sliskig säljare åt big pharma genom tabletter och åter tabletter mot psykiska åkommor det är allt dom är utbildade till att göra. Standardsvar mot depression = utskrift av antidepressiva inte ens utreda vad det beror på hahaha det är helt sinnessjukt.

Jag gör inga uträkningar men du kan räkna ut med arselet att dom gör pengar läkemedelsföretagen på att ha cirka en miljon patienter som står på det där i Sverige år ut och år in och aldrig blir bättre. Utskrifterna bara ökar snarare i takt med den psykiska ohälsan. Det är finansiella intressen som styr inte vad som är bra för varken samhället eller individen.

Admin får gärna radera detta för OT och trams tillsammans med ditt inlägg men tror du seriöst det finns ett ekonomiskt nätverk från globala läkemedelsbolag ner till att pröjsa Ulla som sitter som allmänläkare på lokala vårdcentralen?
Citera
2023-09-22, 18:49
Medlem
Citat:
Doktorn, Psykiatrikern får sin lön den är hög nog för att vara en sliskig säljare åt big pharma genom tabletter och åter tabletter mot psykiska åkommor det är allt dom är utbildade till att göra. Standardsvar mot depression/ångest mm = utskrift av antidepressiva inte ens utreda vad det beror på hahaha det är helt sinnessjukt.

Som sagt. Big pharma kan inte tjäna så mycket på de preparaten idag. Läkaren har ju sin lön oavsett förskrivningar. Så lämna konspirationsteorierna men fortsätt att vara kritisk/frågande!
Citera
2023-09-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Admin får gärna radera detta för OT och trams tillsammans med ditt inlägg men tror du seriöst det finns ett ekonomiskt nätverk från globala läkemedelsbolag ner till att pröjsa Ulla som sitter som allmänläkare på lokala vårdcentralen?
Du kan ju läsa mitt svar ovan istället för att välja att missförstå påståenden.
Citera
2023-09-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Som sagt. Big pharma kan inte tjäna så mycket på de preparaten idag. Läkaren har ju sin lön oavsett förskrivningar. Så lämna konspirationsteorierna men fortsätt att vara kritisk/frågande!
Vadå kan inte, dom tjänar hur mycket som helst och är den största industrin i världen och utskrifterna bara fortsätter öka dom sätter t.o.m barn på antidepressiva utan skam.

Läkaren är utbildad följer sitt begränsade ramverk får kicken om han inte följer order uppifrån och behandlar depressionstillstånd osv genom pillerutskrifter av antidepp.
Citera
2023-09-22, 19:02
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa mitt svar ovan istället för att välja att missförstå påståenden.

Gjort det med slutsats att du tror det finns en ekonomisk koppling mellan läkemedelsbolag och läkares agerande.
Resursbrist i vården och ett samhälle som mår sämre är min slutsats kring ökade förskrivning. En vc-läkare skall fixa 4 patienter i timman och då kvarstår lösningen piller. Att systemet havererat och förlitar sig på vad som borde vara del av lösningen är rätt uppenbart men koppling ”Big pharma” och vårdcentralen i Vetlanda är i mina ögon skev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in