Hej! Jag har nu på senare insett att jag troligen skulle må bra av att börja med antidepressiva läkemedel för ångest, depression och tvångsbeteendeproblem. Tidigare har jag gått i olika typer av terapi, bland annat KBT men inte upplevt att detta hjälpt då terapin i sig blir ett stort ångestmoment. Nåväl, nu tänker jag söka hjälp och förmodar att läkemedel troligtvis kommer att komma på tal. Min fråga är hur kräsen/petig man får vara när det kommer till val av specifik medicin. Har läst mycket om att SSRI/SNRI ofta leder till ohygglig viktuppgång och det är verkligen något jag skulle må extremt mycket sämre av. Ponera då att man diskuterar läkemedel och framför denna oro, hur stor hänsyn tar dem till detta? Finns det läkemedel som inte har denna effekt eller till och med har motsatt effekt (detta skulle vara ultimat) och hur lätt är det att få dessa istället för de mer klassiska som leder till viktuppgång?
Vill även påpeka att jag inte utgår helt naivt från att jag kommer få läkemedel utan att lyfta ett finger men tror ändå att min historik gör att det kommer komma på tapeten. Vill isf vara förberedd så att jag kan bestämma om det är värt att söka hjälp eller om jag bara kommer få läkemedlen som kopplas till viktuppgång.
Tåls även att sägas att jag är väldigt hälsosam med både kost och träning och skulle hålla dessa banor oavsett, är mer rädd för de ökade hungerkänslorna/vätskebindningen som kan uppstå, inte att jag okontrollerat skulle börja trycka donken för att jag går på antidepp!
Hoppas någon kan hjälpa och tack på förhand!
Vill även påpeka att jag inte utgår helt naivt från att jag kommer få läkemedel utan att lyfta ett finger men tror ändå att min historik gör att det kommer komma på tapeten. Vill isf vara förberedd så att jag kan bestämma om det är värt att söka hjälp eller om jag bara kommer få läkemedlen som kopplas till viktuppgång.
Tåls även att sägas att jag är väldigt hälsosam med både kost och träning och skulle hålla dessa banor oavsett, är mer rädd för de ökade hungerkänslorna/vätskebindningen som kan uppstå, inte att jag okontrollerat skulle börja trycka donken för att jag går på antidepp!
Hoppas någon kan hjälpa och tack på förhand!