2023-09-22, 15:25
Medlem
https://www.di.se/nyheter/thedeens-valutavarning-till-hushallen-det-kan-ga-snabbt/

En orsak till den svaga kronan kan vara hushållens stora utlandssparande. Kronraset har samtidigt drivit upp värdet på de utländska tillgångarna. Det innebär att svenska sparare sitter med en saftig valutarisk.
Riksbankschef Erik Thedéen varnar för att det kan gå fort när det vänder.

Vad säger ni? Ligger det något i det riksbankschefen påstår? Har tyvärr inte tillgång till artikeln som helhet.
Citera
2023-09-22, 15:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
https://www.di.se/nyheter/thedeens-valutavarning-till-hushallen-det-kan-ga-snabbt/

En orsak till den svaga kronan kan vara hushållens stora utlandssparande. Kronraset har samtidigt drivit upp värdet på de utländska tillgångarna. Det innebär att svenska sparare sitter med en saftig valutarisk.

Vad säger ni? Ligger det något i det riksbankschefen påstår? Har tyvärr inte tillgång till artikeln som helhet.

Risken ligger ju i att om du har investerat i en global/usa-fond eller aktier i USA är en del av värdeökningen det senaste året kopplat till att dollarn stärkts mot kronan. Om/när det omvända händer kommer värdet på dina tillgångar i dessa fonder att sjunka.

Thedéen försöker snacka upp kronan. Han vill väl att vi ska ta hem våra pengar från utländska värdepapper och investera dem i Sverige istället (dvs handla med krona)
Citera
2023-09-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Risken ligger ju i att om du har investerat i en global/usa-fond eller aktier i USA är en del av värdeökningen det senaste året kopplat till att dollarn stärkts mot kronan. Om/när det omvända händer kommer värdet på dina tillgångar i dessa fonder att sjunka.

Thedéen försöker snacka upp kronan. Han vill väl att vi ska ta hem våra pengar från utländska värdepapper och investera dem i Sverige istället (dvs handla med krona)

Varför skulle man vilja sitta på Titanic när man kan glassa på fastlandet? Thedéens uppgift är inte att varna svenska folket för valutarisker. Det kanske är så att småspararna valutaspekulerat och haft rätt i många år.
Citera
2023-09-23, 13:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Tack för svar. Är helt överens men jag undrar över om påståendet att det svenska sparandet i dollar har drivit upp priset på de utländska tillgångarna. Kan ett litet land som Sverige ha en sådan stark påverkan?

Helt klart en pepptalk för att snacka upp kronan. Men kan det vara ngt som Thedeen vet som inte vi vet?
Citera
2023-09-24, 03:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
1)Jag har kollat hur mycket varje fond jag äger har exponering mot USA/USD och hur mycket varje fond är exponerad mot andra valutor.
2) Sedan har jag placerat mina pengar i fonderna så jag har 50/50 exponering mot USD/USA och andra valutor.

Stärks dollarn gynnar det ena halvan av mitt sparande. Stärks de andra valutorna så gynnas den andra halvan av mitt sparande.

På så sätt behöver jag ingen dyr valutasäkring.
Citera
2023-09-29, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
1)Jag har kollat hur mycket varje fond jag äger har exponering mot USA/USD och hur mycket varje fond är exponerad mot andra valutor.
2) Sedan har jag placerat mina pengar i fonderna så jag har 50/50 exponering mot USD/USA och andra valutor.

Stärks dollarn gynnar det ena halvan av mitt sparande. Stärks de andra valutorna så gynnas den andra halvan av mitt sparande.

På så sätt behöver jag ingen dyr valutasäkring.
Om jag tittar på en usa fond historik på t.ex. avanzas hemsida
Är det med eller utan sek-usd utvecklingen? Dvs tittar jag på den med eller utan sek-glasögon?
Citera
2023-09-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Är det med eller utan sek-usd utvecklingen? Dvs tittar jag på den med eller utan sek-glasögon?
Skulle tro att för alla vanliga fonder så är NAV-kursen i SEK på Avanza, d.v.s. du ser kursen med SEK-glasögonen på (kolla handelsinfo för att försäkra dig om vilken valuta NAV-kursen är i). Börshandlade fonder är däremot vanligen i EUR (vilket man bör tänka på om man jämför en vanlig fond och en ETF).
Citera
2023-09-29, 14:50
Medlem
Citat:
Tack för svar. Är helt överens men jag undrar över om påståendet att det svenska sparandet i dollar har drivit upp priset på de utländska tillgångarna. Kan ett litet land som Sverige ha en sådan stark påverkan?

Helt klart en pepptalk för att snacka upp kronan. Men kan det vara ngt som Thedeen vet som inte vi vet?
Nix. Det är inte svenska investeringar som drivit upp priset på utländska tillgångar, det är nog en mycket liten effekt. Men investeringarna har troligen dragit ner värdet på svenska kronan - om ingen vill ha svenska kronor sjunker den i värde. Det gör att investeringar i utländska valutor (till exempel USD) stigit i värde när man översätter till SEK (du kommer ju få SEK när du säljer om du har fonderna i Sverige).
Citera
2023-10-01, 01:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash

Det är inte historiken du kollar på, det är hur många % av fonden som är placerat i USA och hur mycket som är placerat i andra länder.

Länsförsäkringars billiga globalfond har ex 70% av sin portfölj idag i USA-aktier.
Så stärks kronan mot dollarn, då minskar värdet på de 70% i portföljen, mätt med svenska kronor.
Citera
2023-10-03, 11:55
Medlem
Nån som vet. Ska man hoppa utländska fonder då kronan är pisslåg?
Citera
2023-10-03, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Miller-20
Nån som vet. Ska man hoppa utländska fonder då kronan är pisslåg?
Lockar det att åka och shoppa till USA eller Euroländer och betala med kronor? Känns det smart?
Citera
2023-10-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Lockar det att åka och shoppa till USA eller Euroländer och betala med kronor? Känns det smart?

Kommer kronan dyka mer? Då kanske det är smart att inte köpa i svenska fonder? Har du några tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in