2023-09-22, 08:29
Medlem
mimmitigers avatar
Någon fördel med att använda kreditkort till hushåll/mat osv. och betala det varje lön? Tänker mest för att det blir väldigt tydligt vad man spenderar. Finns det nackdelar?
Citera
2023-09-22, 08:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Någon fördel med att använda kreditkort till hushåll/mat osv. och betala det varje lön? Tänker mest för att det blir väldigt tydligt vad man spenderar. Finns det nackdelar?

Beror väl på hur din ekonomi ser ut och hur duktig du är på att handskas med pengar. Så länge du aldrig övertrasserar kontot så säger jag att det är helt ok, skaffa ett kort som ger bra bonus så kan du få lite extra tillbaka dessutom.

Är du en person som gärna köper saker på avbetalning eller tar smålån så är det helt jävla jättefel får då kommer du om några månader sitta med en kreditkortsskuld på pengar du inte kan betala tillbaka då du köpt skit för det.
Citera
2023-09-22, 08:42
Medlem
SnutteFia03s avatar
Jag hade hellre skapat en budget om syftet var att få en bättre översyn över ekonomin.
Citera
2023-09-22, 08:54
Medlem
Om det är för att få en tydlig bild av ekonomin ser jag inte poängen. Det får du väl också om du betalar med vanligt bankkort?

Om det är för att samla bonuspoäng du har nytta av tycker jag det är en bra idé så länge du inte gör av med mer pengar än du gjort annars och betalar in allt varje månad.
Citera
2023-09-22, 08:59
Medlem
Citat:
Fördelar:
Du får loss en månadslön som du kan placera, vill du inte ta risk så kan du sätta in den på räntekonto och få 4,1% i årsränta. Tex med en nettolön på 40 000 kr ger det 137 kr/mån innan skatt i bara ränteintäkt. På de bra kreditkorten får du bonus/cashback. Tex Amex Blue Cashback så får du 1,25 % tillbaka på alla köp. Denna betalas ut en gång per år genom att din faktura minskas. Kortet kostar 35 kr/mån (Första 15 månaderna gratis om du blir inbjuden). Säg att du spenderar 15 000 kr/mån då får du tillbaka 187,5 kr/mån i cashback.

Nackdelar:
Har du dålig koll på din ekonomi och/eller svårt att hålla i pengar, dvs spenderar mer bara för att du har ett kreditkort så är det ju inte bra.
Citera
2023-09-22, 09:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Fördelar:
  • 15-60 dagars räntefri kredit, då kan du ha lönen på räntebärande konto och tjäna några kronor extra
  • Ansvarsskydd. Köper du på nätet och blir lurad reklamerar du till kreditbolaget.
  • Bonus - gratis pengar, många bäckar små
  • Ingår ofta extra försäkringar som man inte får med debitkort

Den ENDA nackdel med att använda kreditkort är om du inte har disciplin nog att bara handla för pengar som du har och sen bara betalar del av fakturan. Så länge man betalar HELA fakturan finns det inget skäl till att inte använda kreditkort för alla betalningar.
Citera
2023-09-22, 09:43
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Vill du bara se vad du spenderar så är det nog enklare att skaffa typ Lunar/Revolut eller någon annan "smartbank". Jag kör dock allt på kreditkortet eftersom jag får mellan en halv och en procent i cashback. Det blir några tusenlappar extra per år. Kreditkort har oftast andra fördelar med, t.ex. att du kan reklamera köp om du inte anser att du fick vad du betalade för, brukar även ingå olika försäkringar.

Tyvärr känner jag inte till något kreditkort som stödjer t.ex. E-faktura eller Autogiro för hela kreditbeloppet, de fyller alltid i minsta möjliga belopp för att pressa dig på ränta, så man får justera fakturan själv varje månad och betala in hela beloppet.
Senast redigerad av datalog 2023-09-22 kl. 09:46.
Citera
2023-09-22, 10:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog

Tyvärr känner jag inte till något kreditkort som stödjer t.ex. E-faktura eller Autogiro för hela kreditbeloppet, de fyller alltid i minsta möjliga belopp för att pressa dig på ränta, så man får justera fakturan själv varje månad och betala in hela beloppet.

Jag vet att Norwegian stödjer e-faktura på hela beloppet. Det ställer man bara in i deras app. Skulle tro att de flesta har den möjligheten, frågan är om de inte t.o.m. måste erbjuda möjligheten att välja faktura på hela beloppet?
Citera
2023-09-22, 10:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Kan du sköta det är det inga problem. Men det är ju inte för alla då vissa kort har väldigt hög gräns så man lär ha lite koll.

Jag har ett Amex SAS och ett Mastercard SAS samt ett points earner som frugan har. Skilda räkningar men samma kredit så att säga. Man får in väldigt mycket flygpoäng på så vis. Vill man ha andra förmåner så finns det såklart andra kort att välja på.
Citera
2023-09-22, 10:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Vill du bara se vad du spenderar så är det nog enklare att skaffa typ Lunar/Revolut eller någon annan "smartbank". Jag kör dock allt på kreditkortet eftersom jag får mellan en halv och en procent i cashback. Det blir några tusenlappar extra per år. Kreditkort har oftast andra fördelar med, t.ex. att du kan reklamera köp om du inte anser att du fick vad du betalade för, brukar även ingå olika försäkringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag vet att Norwegian stödjer e-faktura på hela beloppet. Det ställer man bara in i deras app. Skulle tro att de flesta har den möjligheten, frågan är om de inte t.o.m. måste erbjuda möjligheten att välja faktura på hela beloppet?

Både mitt Amex SAS och mitt Mastercard SAS är på e-faktura med hela månadsbeloppet...
Senast redigerad av Newkie 2023-09-22 kl. 10:10.
Citera
2023-09-22, 10:25
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Både mitt Amex SAS och mitt Mastercard SAS är på e-faktura med hela månadsbeloppet...
OK, inga av mina kreditkort har den möjligheten. Verkar som det varierar mellan bolagen då.
Citera
2023-09-22, 10:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
OK, inga av mina kreditkort har den möjligheten. Verkar som det varierar mellan bolagen då.

Ett problem jag märkt dock. Jag har nyss köpt ett hus och har därför stora utgifter i och med renovering just nu. Därför är mitt mastercard maxat. Pengarna för detta har jag såklart på kontot, men man får inte betala av kreditkorten i förskott. Därför har det blivit lite krångligt att betala på ställen som inte tar Amex Har fått damma av mitt debitkort från banken på ett par köp :P Nu har jag dock höjt kreditgränsen så det ska ordna till sig tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in