2023-09-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om någon håller om halsen så att kräkningen inte kommer ut?
Enligt din "tankegång" där så var TT enligt JJ övertalig.
och JJ oumbärlig .. om jag förstår din tankegång rätt vilket jag förmodligen inte gjorde förhoppningsvis
Citera
2023-09-21, 15:34
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja om Tove utan tvivel dog av Johannas strypgrepp är det mord.
Kan Tove däremot dött av något annat, exempelvis av att Toves kropp fungerade fel och felaktigt aspirerade ner maginnehåll i luftrören är det inte säkerställt att det är ett mord.

Det gäller också om Tove dött av hjärtinfarkt, ett aneurysm i hjärnan, en brusten kroppspulsåder, ett epileptiskt anfall pga en hjärntumör eller hypoglykemi.

Finns det inte säkerställt att Tove dött av annans handaverkan - har hon helt enkelt inte dödats av någon annan utan dött av sjukliga orsaker i sin egen kropp.
Rätt glasklar logik.

Först när dödsorsaken är säkerställt att döden orsakats av någon annan - kan man värdera ev bakomliggande uppsåt eller inte och börja diskutera i termer kring om det var mord, dråp eller ofrivilligt vållande till någon annans död.

Obduktionsrapporten säger ingenting om att Tove skulle ha lidit av något av de exempel du tar upp. Hon var en frisk och kry person. När ordföranden för Rättsliga Rådet Brita Zielg kommer och ger sin version blir det ännu klarare.

Det är självklart att man mår illa och har svårt att andas om man har en individ sittande på sitt bröst eller mage. Sen att den individen sen trycker sina tummar "fokalt" nästan ner till halskotpelaren gör att iaf jag ser fallet som ett uppenbart mord. Själva uppsåtet kan ses i hatdikter, mordbrandsförsök, uttalanden J (och M) tidigare har gjort.

Lite lustigt att Cleas teori om aspiration har kommit upp igen. Enligt rättsläkaren fanns inget kräks i lungorna öht.
Citera
2023-09-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Obduktionsrapporten säger ingenting om att Tove skulle ha lidit av något av de exempel du tar upp. Hon var en frisk och kry person. När ordföranden för Rättsliga Rådet Brita Zielg kommer och ger sin version blir det ännu klarare.

Det är självklart att man mår illa och har svårt att andas om man har en individ sittande på sitt bröst eller mage. Sen att den individen sen trycker sina tummar "fokalt" nästan ner till halskotpelaren gör att iaf jag ser fallet som ett uppenbart mord. Själva uppsåtet kan ses i hatdikter, mordbrandsförsök, uttalanden J (och M) tidigare har gjort.

Lite lustigt att Cleas teori om aspiration har kommit upp igen. Enligt rättsläkaren fanns inget kräks i lungorna öht.

Det med aspiration av maginnehåll tror inte jag ett dugg på. Utan jag tror på att Tove har blivit strypt till döds av Johanna med medgärningspersonen Maja.
Citera
2023-09-21, 15:47
Medlem
flashmaner:

Men Maja då har inte hon också varit delaktig i mordet?

Varför skulle det bara vara Johanna som har utfört mordet själv?

Den ekvationen går inte ihop.
Citera
2023-09-21, 16:02
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta

Helt rätt, rättsläkaren påtalade också att hon hade undersökt lungorna mikroskopiskt, det fanns inget kräks!
Maja och Johanna mördade Tove tillsammans, hon hade inte en chans och det är så jävla sorgligt.

En frisk ung fotbollsspelare men dom var två som tog hennes liv.
Citera
2023-09-21, 16:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Bilden kan vara från Excet. Ett av ett tiotal ställen dom har åldern inne för.

Oj! Den sökningen har jag missat! På tal om skenet kan bedra och partners in crime, har jag själv refererat till Homolka i tråden. Minns att jag såg att hon googlat på lasermannen, men ansåg inte det särskilt uppseendeväckande.

Har du kollat hennes pinterest? https://www.pinterest.se/majahellman/citat/ Finns ett par citat som klingar illa.
Det var minst sagt intressant.
Kontots äldsta pin är tre år vilket ger 2020 och rullar sen på, dvs under deras relation. Antar det är startat då?
Citera
2023-09-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
😂🤣
Desperat?

Mycket ska man behöva läsa innan ögonen poppar ut. Omg..

Oavsett odatderat så har damerna varit till just exakt Göteborg och gått på strippklubb.

Löpande efter varann söker Maja på:

▪️Excet (rättstavat först, kom dock inte med i bild nederst) vilket är Nattklubb i Göteborg.
▪️Sen Chat Noir som är strippklubb i Göteborg
▪️ Park Lane och 18 år som är Nattklubb i Göteborg.

https://www.bildtagg.se/bild/6fgc6x9wis8dnjofjfm3pom0

Roligt att jag rörde till det rejält i grytan för Majakramare.

Sure.

Läste hennes pins som jag fick länk om nyss och det svänger ju katten.
På tal om Chat Noir och svarta katter...
Det här tyckte hon tydligen var kul.

Varför skulle jag känna mig 'desperat' över en tråd i ett diskussionsforum. Vi har väl alla våra egna verkliga problem i bland, men förhoppningsvis gör de oss inte desperata utan att vi kan hantera dessa när de uppstår.

Ja Maja har självmant berättat
att de gick till en strippklubb i Göteborg. Och att det i efterhand inte kändes bra. Oklart vilken. Det var ett tag sedan jag läste bilagan med googlesökningarna och jag minns inte att de kom i ordningsföljd. Nu sökte jag bara på diverse ord. Men det var väl troligen Chat Noir i Vasastan som hon googlade på en gång om det var samtidigt som de andra klubbarna. Själv har jag som sagt bara varit på Chat Noir i Oslo (på stand up). Som alltså är en liten teater med inspiration från Paris.
Citera
2023-09-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När det kommer till Johannas skuld i Toves död, så är det hela egentligen mycket enkelt.

Johanna orsakade Toves död. Därom är alla inblandade överens.

Därmed är frågan bara om hon skall dömas för

a) Mord

eller

b) Vållande till annans död

Det hela avgörs av en och endast en sak.

Om Johanna hade uppsåt.

Hade hon uppsåt, a) annars b)

Svårare än så är det inte.

Därmed inte sagt att det är lätt.

Men Johanna har gjort det ganska lätt för domstolen ändå.

Eftersom hon har spridit bevis på uppsåt omkring sig inför mordet.

Inte så juridiskt kunnig, utifrån det du skriver varför ej dråp som alternativ till vållande och mord? (Själv tycker jag att det tydligt rör sig om mord.)
Citera
2023-09-21, 16:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Varför skulle jag känna mig 'desperat' över en tråd i ett diskussionsforum. Vi har väl alla våra egna verkliga problem i bland, men förhoppningsvis gör de oss inte desperata utan att vi kan hantera dessa när de uppstår.

att de gick till en strippklubb i Göteborg. Och att det i efterhand inte kändes bra. Oklart vilken. Det var ett tag sedan jag läste bilagan med googlesökningarna och jag minns inte att de kom i ordningsföljd. Nu sökte jag bara på diverse ord. Men det var väl troligen Chat Noir i Vasastan som hon googlade på en gång om det var samtidigt som de andra klubbarna. Själv har jag som sagt bara varit på Chat Noir i Oslo (på stand up). Som alltså är en liten teater med inspiration från Paris.
Om nu J ville gå på stripklubb kanske M googlade för att få veta vad som väntade för att vara lite förberedd?
Citera
2023-09-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte på ett destruktivt förhållande i den bemärkelsen att J velat M något ont, men jag tolkar det som att J utnyttjat M för sina syften, att vara herre på täppan, satt på piedestal, alltid ha någon villig att leva loppan med och FULL RESPEKT, ingen som ifrågasatt ens hennes hämndbegär och mordiska tankar.

Genom att höja M till skyarna, fråga om mående och bekymmer och visat omtänksamhet - då det inte inkräktat på hennes behov - har hon uppfattats omhuldande och kunnat vira M runt lillfingret - allt för att få sina egna behov tillgodosedda. Successivt har M blivit mer och djupare bunden. Om J inte haft nytta av M hade hon avpolletterats för länge sedan.

Som jag ser det har båda levt Js liv. M har inte lidit. Hon har haft kul med en förtrogen vän men det har varit på bekostnad av hennes musicerande, hbtq-engagemang och inte minst moral. Dessutom har hon fått tänja på gränserna för vad hon orkat med.

På så sätt har hon fått offra en del av sig själv för att tillfredsställa Js behov, även om hon fått mycket tillbaka.

Detta är min tolkning av deras vänskap.
Länkat har jag gjort i tidigare inlägg.

Jag antar att dom båda haft kul båda två när dom gjort utflykter, sleepovers, ridit, simmat, gått på konserter, festat osv. På ytan har dom levt som många andra tonåringar gör, men snacket om hat och hämnd har hållits dom emellan. Maja har ju inte direkt gjort avkall på sina egna intressen eller behövt anpassa sig utöver det vanliga av vad man kan förvänta sig av en kompisrelation. Vi alla anpassar oss till viss del till vår omgivning. Det är när man själv börjar må dåligt eller blir utnyttjad den finns en risk. Kan inte så något sådant i deras relation.

Vet vi verkligen att M höjt J till skyarna? Kompisarna pratar ju om en hård jargong dom emellan där dom båda gav och tog. M har som bekant sagt nej till J och vägrat följa med ut och festa, vilket slutade med att J blev sur och ingen av dom gick ut.

Vad jag kan se så tillfredsställs Majas behov i lika hög grad som Johannas. Dom stormtrivs i varandras sällskap.
Citera
2023-09-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I det fallet spelade det inte så stor roll, då både strypningen och knivskärningen var dödande var för sig.

Ok. Tack. Jag minns nu att du nämnt fallet någon gång i tråden.
Citera
2023-09-21, 16:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Kul att du svarade för en gång skull. Du påminner mer om en som ligger i ett orkesterdike annars och piper som backup åt nån leadsinger. 😂

Du framstår som desperat i dina patetiska försök att trivialisera att Maja faktiskt var mer engagerad i strippklubb än hon gav sken av i förhör.
Dra in Paris och Oslo var så långsökt att klockorna nästintill stannade.

Maja har aktivt sökt på strippklubb i Göteborg som de sen besökte.
Hon pekar ut Johanna som att det var hon som var sugen att glo på nakna kvinnor.

Hon är en hycklare av hög rang och mer troligt ville hon peka ut J och framstå som mer ångerfull och retroaktivt moralisk.

Hon har pin om en flicka som ska bli hora som yrke och framställer sig ha ett rättvisepatos om kvinnor som strippar.
Typ exploateras och får betalt via att Johanna och Maja står och dreglar. Skillnaden är att ett knull inte ingår i priset.

"Jaha , vad ska ni bli när ni blir stora?
Ja jag ska bli hora."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in