Citat:
Du gör en halmgubbe på mig!Frågan är om det finns någon nation f.n. som har en "blomstrande" ekonomi hur man nu definierar detta? Kanske Singapore?
Ur ett libertarianskt perspektiv är jag ingen anhängare av den ryska ekonomiska modellen eftersom den har för mycket statlig styrning, hämmar kreativitet och befordrar korruption.
Men den är mycket effektiv i en situation som denna med krig och sanktioner.
Dessutom har Ryssland enorma naturresurser och råvaror som hela världen frågar efter plus att de kan vara självförsörjande på energi och livsmedel.
Såväl ryssar som ukrainare är heller inte bortskämda materiellt utan är beredda att uthärda mycket när nationalismen kickar in. Man måste väga in att det ryska folket, inte bara Putin, anser att deras moderland är hotat.
USA har en liknande priviligierad situation när det gäller naturresurser men akilleshälen i krigssituation är att vapenindustrin är "outsourcad" vilket gör att de bara producerar "on demand" och tjänar inget på att bygga upp stora lager. Det verkar som om USA/Nato inte var förberedda på att ryssarna kunde hålla igång ett "war of attrition" på denna nivå under lång tid.
Man har underskattat den lede fi vilket är fatalt. Oavsett vad man tycker om Putin så måste man göra en realistisk analys istället för att på förhand anta att Väst alltid är överlägset.
Framgångsrik diplomati och i dess förlängning krig bygger på att du måste kunna och förstå din fiende väl oberoende av dina egna värderingar och känslor.
Det är min poäng.