2023-09-18, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag är glad för din skull att du anser att Rysslands ekonomi blomstrar på dag 560-nånting i ert tredagarskrig som kostar typ en miljard dollar om dagen. Det går nog helt obemärkt förbi. Mycket troligt. Fortsätt studera makro, good luck on ya' mate!
Du gör en halmgubbe på mig!
Frågan är om det finns någon nation f.n. som har en "blomstrande" ekonomi hur man nu definierar detta? Kanske Singapore?
Ur ett libertarianskt perspektiv är jag ingen anhängare av den ryska ekonomiska modellen eftersom den har för mycket statlig styrning, hämmar kreativitet och befordrar korruption.
Men den är mycket effektiv i en situation som denna med krig och sanktioner.
Dessutom har Ryssland enorma naturresurser och råvaror som hela världen frågar efter plus att de kan vara självförsörjande på energi och livsmedel.
Såväl ryssar som ukrainare är heller inte bortskämda materiellt utan är beredda att uthärda mycket när nationalismen kickar in. Man måste väga in att det ryska folket, inte bara Putin, anser att deras moderland är hotat.
USA har en liknande priviligierad situation när det gäller naturresurser men akilleshälen i krigssituation är att vapenindustrin är "outsourcad" vilket gör att de bara producerar "on demand" och tjänar inget på att bygga upp stora lager. Det verkar som om USA/Nato inte var förberedda på att ryssarna kunde hålla igång ett "war of attrition" på denna nivå under lång tid.
Man har underskattat den lede fi vilket är fatalt. Oavsett vad man tycker om Putin så måste man göra en realistisk analys istället för att på förhand anta att Väst alltid är överlägset.
Framgångsrik diplomati och i dess förlängning krig bygger på att du måste kunna och förstå din fiende väl oberoende av dina egna värderingar och känslor.
Det är min poäng.
Citera
2023-09-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Vad jag ser?
Va fan babblar du om?
Jag refererar till artikel i Bloomberg som belyser att Ryssland har en GDP tillväxt på ca 5% och Bloomberg drar slutsatsen att det beror på upprustning.
Intressant att du följer och litar på vad ryska staten säger - de som ständigt ljuger och inte går att lita på alls enligt rysshatarna på FB? Du kanske har blivit trollad?
Jag går istället på kända makrotrendsidor som sållar och analyserar data innan de publicerar, uppgiften om GDP i Bloomberg stämmer även med andra källor.
För övrigt är Ryssland den 5:e största ekonomin i världen räknat GDP/PPP.
De har nog lite mer att ösa från än vad du inbillar dig. Dessutom har de Kina, Iran m.fl. som backar upp. De har uppenbarligen inget problem med att varken eskalera truppstorlekar eller tillföra mer artilleri och vapen.
Ser däremot sämre ut för Nato som har brist på både det ena och andra och inte kan leverera "just in time" vilket Zelensky klagar på. Men han blev tillrättavisad på Vilniusmötet av UK med att Nato minsann inte är som Amazon! Zelensky kanske borde ha vänt sig till Amazon istället och de har dessutom ett fint kundbemötande.

Ja faktiskt så litar jag på riksbankschefens omdöme och beslut.
Litar inte 100% på siffrorna som redovisas men det verkar vara inom rimliga värden.
Blir intressant och se vad som händer med valutan efter den 25e.

Zelensky verkar ha fått väst att förstå att om de är Amazon så förvaltar Ukraina förtroendet med att decimera Ryzzlands krigsmakt.

Tror och hoppas att väst och Nato är mer kapabla än Kim.

Hade allt varit frid och fröjd på ammunitionssidan i Ryzzland hade inte Kim varit aktuell
Citera
2023-09-18, 18:00
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Såväl ryssar som ukrainare är heller inte bortskämda materiellt utan är beredda att uthärda mycket när nationalismen kickar in. Man måste väga in att det ryska folket, inte bara Putin, anser att deras moderland är hotat.

VAD är Ryssland hotat av? USA, NATO, Juden, nazister, satanister, GloboHomo, transor? Vad exakt består hotet i och hur ska detta hot elimineras genom att ryssarna bedriver ett erövringskrig i Ukraina?

Det enda verkliga hot jag kan se mot ryssar kommer från Putin själv som skickar unga män att dö i ett meningslöst krig och spolierar landets framtid. Den uppfattningen verkar för övrigt delas av de många välutbildade ryssar som nu flytt landet.
Citera
2023-09-19, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ja faktiskt så litar jag på riksbankschefens omdöme och beslut.
Litar inte 100% på siffrorna som redovisas men det verkar vara inom rimliga värden.
Blir intressant och se vad som händer med valutan efter den 25e.
Litar du på den ryska riksbankschefen? Hon lyder väl under Putin?
Brukar ni inte alltid hävda att Ryssland är en stenhård diktatur styrd av en psykotisk dvärg.
Ryska folket lever under ständigt förtryck och elände eftersom de bara har torrtoa och står i brödköer.
Alla ryssar ljuger konstant om allt och är opålitliga osv.
Menar du att det inte stämmer!!!
Skämt åsido - jag skrattar ofta när jag läser alla fantasifulla kommentarer på detta forum
Med tanke på att du ändå litar på ryska makthavare vg del av färsk info från ryska statens senaste budgetplaneringsmöte :
http://en.kremlin.ru/events/president/news/72284
"Det går bra för den ryska ekonomin totalt sett. Rubelns försvagning tänker man snarast åtgärda med olika restriktioner."
Jag antar att man upprepar manövern från förra året när rubeln dök?
Själv avvaktar jag med att läsa hur de oberoende makroekonomiska instituten följer upp det hela.
?
Citat:
Tror och hoppas att väst och Nato är mer kapabla än Kim.
Hade allt varit frid och fröjd på ammunitionssidan i Ryzzland hade inte Kim varit aktuell
Om NK har gott om ammo vore det kanske en bra idé av Nato att köpa därifrån?
Man har redan dammsugit i stort sett hela världen på vad som finns utan att lyckas fylla på tillräckligt.
Jag vet inte exakt vad som avtalats mellan RU och NK men det ligger flera bollar där, exempelvis att RU kan få importera arbetskraft till industri och infrastrukturprojekt eftersom det råder en skriande brist på det just nu. Det var på gång redan för ett år sedan.
Även innan kriget hade RU brist på arbetskraft och faktiskt hade man ungefär 12 miljoner (!) invandrare varav merparten var gästarbetare.
Citat:
Zelensky verkar ha fått väst att förstå att om de är Amazon så förvaltar Ukraina förtroendet med att decimera Ryzzlands krigsmakt.
Ja du har nog rätt i att uppdraget från Väst går ut på att decimera ryska krigsmakten.
Problemet är bara att Ukraina decimerar sina egna trupper ännu mer och dessutom förbrukar Natos vapenlager som Nato har svårt att hinna med att fylla på i den takt som kriget framförs.
"War of attrition" går ut på att den part som har mest resurser tillgängliga vinner.
Vi får väl se hur det slutar. Huvudsaken är att dödandet slutar snart IMO.
Citera
2023-09-19, 19:38
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Brukar ni inte alltid hävda att Ryssland är en stenhård diktatur styrd av en psykotisk dvärg.
Ryska folket lever under ständigt förtryck och elände eftersom de bara har torrtoa och står i brödköer.
Skämt åsido - jag skrattar ofta när jag läser alla fantasifulla kommentarer på detta forum
Med tanke på att du ändå litar på ryska makthavare vg del av färsk info från ryska statens senaste budgetplaneringsmöte :
"Det går bra för den ryska ekonomin totalt sett. Rubelns försvagning tänker man snarast åtgärda med olika restriktioner."
Själv avvaktar jag med att läsa hur de oberoende makroekonomiska instituten följer upp det hela.
?

Man har redan dammsugit i stort sett hela världen på vad som finns utan att lyckas fylla på tillräckligt.
Jag vet inte exakt vad som avtalats mellan RU och NK men det ligger flera bollar där, exempelvis att RU kan få importera arbetskraft till industri och infrastrukturprojekt eftersom det råder en skriande brist på det just nu. Det var på gång redan för ett år sedan.
Även innan kriget hade RU brist på arbetskraft och faktiskt hade man ungefär 12 miljoner (!) invandrare varav merparten var gästarbetare.

Ja du har nog rätt i att uppdraget från Väst går ut på att decimera ryska krigsmakten.
Problemet är bara att Ukraina decimerar sina egna trupper ännu mer och dessutom förbrukar Natos vapenlager som Nato har svårt att hinna med att fylla på i den takt som kriget framförs.
"War of attrition" går ut på att den part som har mest resurser tillgängliga vinner.
Här vittnar ryssarna om hur illa ställt det är, och förutom den vanliga shit showen om hur mobilisering går åt helvete och artilleriammo och pjäser saknas - då undrar man hur sanktionerna påverkar? Jo, till exempel såhär:
- tanks. What is the production and renovation capacity? There were supposed to be 500 new cars a year and 400 from renovations/warehouses, there are or will be 200 new cars and probably about 100-150 from renovations. It is especially bad to tow away stolen vehicles in no man's land, and it is also not good in your own territory, because the SZU is particularly persistent in hunting down BREMs and all repair equipment, as the Ukrainians say, "each BREM is worth 10 racist tanks". Another problem is the quality of these new cars, especially the electronics. Chinese and smuggled Korean components do not really want to cooperate with each other, and loading only Chinese components poses a high risk of failure. In other words, the T-90M wz.2023 is a class worse tank than the T-90M wz.2018

https://twitter.com/MarekMeissner/status/1704089732601327995
Citera
2023-09-20, 01:26
Medlem
Rubeln försvagas vidare gentemot dollarn ser jag🙂 om det nu har nån betydelse. Men ryssarna kommer nog med ännu en höjning av styrräntan snart.
Citera
2023-09-20, 10:28
Medlem
Citat:
?

Kan säga att jag genomgående imponerata av Elvira Nabiullina.
Skrivit det säkerligen fem gånger eller mer.
Skulle Ryzzland styras av folk med hennes kompetens hade Ryzzland kunnat vara ett litet norge.
Ett litet tankeexperiment till er som hävdar att sanktionerna inte har/haft någon effekt.

Hade Ryzzland haft det bättre/sämre utan sanktionerna?

Nu när ni tänkt efter riktigt noga.
Fungerar sanktionerna eller ej?

Tror att alla med sund inställning till fakta kommer fram till att de har haft en enorm påverkan.
Citera
2023-09-20, 10:35
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Skulle Ryzzland styras av folk med hennes kompetens hade Ryzzland kunnat vara ett litet norge.
Ett litet tankeexperiment till er som hävdar att sanktionerna inte har/haft någon effekt.

Tror att alla med sund inställning till fakta kommer fram till att de har haft en enorm påverkan.

Du tror väl inte att det går att argumentera med pottan, en betald propagandist....
Citera
2023-09-20, 11:26
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du tror väl inte att det går att argumentera med pottan, en betald propagandist....

Och det är ditt främsta motargument? Ad hominem? Du tänker att det går att argumentera med dig? Så bortgjord…
Citera
2023-09-21, 08:27
Avstängd
Citat:
Vem tror du har tillsatt centralbankschefen i Moskva?
Hur kommer det sig att regimen följer hennes rekommendationer eller påstår du att det finns en konflikt mellan Kreml och CB-chefen?
Indirekt säger du att Putin är kompetent vilket är ganska komiskt.
Skulle Ryssland kunna bli som Norge? Ryssarna har det generellt sett betydligt bättre idag än för 30 år sedan. Norge hade å andra sidan inte en totalkraschad ekonomi för 30 år sedan. Vem vet hur det blir i framtiden?
Citat:
Syftet med sanktionerna från början var att de skulle krascha den ryska ekonomin så att de skulle hamna i samma läge som för 30 år sedan. Detta har inte skett.
Man kan ju vända på tankeexperimentet, har Tyskland haft det bättre/sämre utan sanktionerna?
Nu när du tänkt efter riktigt noga.
Tror att alla med sund inställning till fakta kommer fram till att de har haft en enorm påverkan, på Tyskland.
För att inte tala om effekterna på tredje världen.
Citera
2023-09-21, 08:30
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Syftet med sanktionerna från början var att de skulle krascha den ryska ekonomin så att de skulle hamna i samma läge som för 30 år sedan. Detta har inte skett.
Man kan ju vända på tankeexperimentet, har Tyskland haft det bättre/sämre utan sanktionerna?
Nu när du tänkt efter riktigt noga.
Tror att alla med sund inställning till fakta kommer fram till att de har haft en enorm påverkan, på Tyskland.
För att inte tala om effekterna på tredje världen.
Syftet med sanktionerna hittar du på. Givetvis är syftet med sanktioner att försvåra för Ryssland. Genom att strypa deras tillgång till saker såsom Swift får de det svårare.
Du är välkommen att tro att sanktionerna inte påverkat kloaklandet, men då lever du i en fantasi.
Citera
2023-09-21, 08:38
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
VAD är Ryssland hotat av? USA, NATO, Juden, nazister, satanister, GloboHomo, transor? Vad exakt består hotet i och hur ska detta hot elimineras genom att ryssarna bedriver ett erövringskrig i Ukraina?

NATO har försökt omringa Ryssland, de har tränat och gett vapen till Ukraina sedan 2014 (bekräftats av både Stoltenberg och Merkel) och Väst har redan planerat hur de vill stycka upp Ryssland.

Hur är då USA och NATO-länderna inte ett hot mot Ryssland?

Ryssland bedriver inget erövringskrig. De ville få Ukraina till förhandlingsbordet och få dom att sluta attackera civilbefolkningen i Donbas. De var vid förhandlingsbordet, men USA lade sig i, saboterade förhandlingarna och tvingade Ukraina att fortsätta.

Att USA sabbade förhandlingarna har bekräftats får både Israel och Turkiet:
https://mronline.org/2023/02/07/former-israeli-pm-bennett-says-u-s-blocked-his-attempts-at-a-russia-ukraine-peace-deal/

Så det vi ser nu efter maj 2022 är USAs krig mot Ryssland med stackars Ukraina som Proxy.

Citat:
Det enda verkliga hot jag kan se mot ryssar kommer från Putin själv som skickar unga män att dö i ett meningslöst krig och spolierar landets framtid.

Det finns en del videor med väldigt unga pojkar som får slåss i Ukraina. Har dock inte sett några bilder från Ryssland. Så där är det nog tvärtom.

Citat:
Den uppfattningen verkar för övrigt delas av de många välutbildade ryssar som nu flytt landet.

LMAO!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in