Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Eftersom ingen av er svarade på mitt förra inlägg där jag frågade efter tecken eller bevis för att J manipulerat eller hjärntvättat M till att göra något mot sin vilja, så noterar jag ändå två saker här. M har sett nånting i blicken så! Samt att J sagt att hon hellre tar livet av sig än hamnar i fängelse. Detta är alltså det värsta J gjort mot M under två år?
Både jag och notknapparen har citerat mängder ur FUP och sedan väljer var och en att själv tolka, så svar har du fått.
I fråga om efterfrågade bevis så faller det redan här - varför? Jo, för det ligger i den destruktiva relationens natur att vara omedveten om bindningen som successiv normaliseringsprocess och blunda för de negativa effekter den ger upphov till.
Notknapparen har tidigare försökt beskriva för dig hur en toxisk ledare (här ingår även sektledare) kan knyta sin utvalda, lojala´flying monkey´ till sig genom manipulativa tekniker för att så småningom få denne att utföra diverse tjänster åt sig - den plikttrogna hjälpredan som springer in på Nöjet för att spana efter kompisens hatobjekt, som förvarar sprejburkar åt den hämndlystna kompisen, som ser till att medla i kompisgänget för att den dominanta kompisen ska få som hon vill, som försvarar sin dramaqueen till kompis när hon utsätts för orättvisor osv.
M fick äntligen en uppgift hon var duktig på; göra J nöjd och bli upphöjd till skyarna i gengäld. Som betalning.
J har varit den som har satt agendan för uteliv och val av vänner med ideliga konfrontationer, skitsnack och draman i vänskapskretsen där vänner har droppat av en efter en. Pojkvännerna har vittnat om rädsla för J och hennes humör, de har varit medvetna om hennes potential och det är här aggressionsutbrott, mörka blickar och allmänt obehagliga och hotfulla stämningar kommer in.
När M hamnar i onåd ignoreras hon och blir utelåst som straff. M mår dåligt, får skuldkänslor och tar hjälp av en väninna som medlare.
M berättar i förtroende om sin familj, J lyssnar uppmärksamt och rekommenderar dödsstraff och flytt hemifrån. Hon arbetar på att få total kontroll över M och minska föräldrarnas inflytande - det största hotet.
Här har notknapparen bidragit med en parallell ur Lena-fallet där den 45-åriga välutbildade 3-barnsmamman, chockas av älskarens ord om att döda både hon och yngsta sonen. Ändå fortsätter Lena träffa sin älskare - varför? För att han tidigt har bundit henne till sig via olika manipulationstekniker och försvagat hennes vilja; skribenten har också länkat om traumabonding och vad det innebär i en relation.
J listar en mängd vänner och pojkvänner som förtjänar att brännas upp, hon googlar på relaterat ämne utan M:s vetskap, tvångsmässig i både tanke och handling.
Lägg skulden där den hör hemma, dvs hos J som är den som står för viljan att hämnas. Hon är den som står för förskaffande av tändmedel, planering och utförande. Hon är också den som nu är föremål för utredning av skadegörelse.
M tillfrågas om att använda mobilen under tiden och hon följer J:s vilja. Ingenstans har det framgått att M såg fram emot att få vara en del av J:s djävulsplan. Tvärtom ber hon för att det ska fortsätta regna.
Varför säger hon inte emot J? Troligtvis för att hon inte står ut med det psykologiska straff som väntar; hon är fast i en toxisk relation med en sjuk väninna.
För annars hade hon ju känt sig fri att säga exakt vad hon tyckte?
Samma gäller när T ska brännas inne. Hon undviker att delta genom att dra en nödlögn och låtsas vara orädd. För i J:s ögon är svaga människor inget att ha och M har sedan lång tid tillbaka slutat lyssna inåt, så hon anpassar sig och "spelar med".
Detta är ingen vänskap på lika villkor oavsett hur många jämnåriga som än är beredda att garantera deras förtrolighet och tajthet.
M:s föräldrar såg den ojämlika relationen och de oroades.
Citat:
Ni får ursäkta, men skämtar ni?
Lena fallet som ni ofta pratar om följde jag tyvärr inte. Men i det fallet handlade det om en traumabindning mellan den gifte mannen och Lena? Den pågick i flera år och slutade med att han hade ihjäl henne efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll. Var är det för likheter mellan Lena fallet och relationen mellan J och M. J har väl inte hotat M? Eller utövat makt och kontroll? Eller haft ihjäl henne?
Jag skrev så här:
"
Insiktsfullt inlägg där du reflekterar över betydelsefulla aspekter som t ex vad anknytningsproblem kan ställa till med och du drar här en parallell till Lena-fallet som efter en flerårig relation med en gift man, slutligen slogs ihjäl efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll."
Fallen i sig är inte ett dugg jämförbara och jag tror nog att du med inser att det hänvisas till en gemensam beröringspunkt; anknytningsproblem i bägge fallen och hur skör en självkänsla kan vara livet igenom hos den som har övergivits under tidig barndom. En inre stabilitet, trygghet och självkännedom är förutsättningar för att kunna stå emot toxiska personlighetstyper.
Fokusera på kärnan i jämförelsen och strunta som sagt i jämförelse av brotten för det är inte vad som har avsetts när notknapparen har gett exempel på konsekvenser när en manipulativ person tillåts använda sig av subtila metoder för att styra människor i en viss riktning och få sin vilja igenom.
Nämner jag Lena-fallet så är det på sin plats att samtidigt ge en kort sammanfattning för att övriga läsare ska veta vilket fall som avses.