2023-09-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Excet ser inte ut att vara mer än just en nattklubb.

https://www.excethuset.se/

Där var jag som student! Excet är ett populärt uteställe i Göteborg vid Avenyn med dansgolv eller i alla fall var. Klubbscenen kan förändras ganska snabbt så vet ej exakt hur det är nu. Men Excet har funnits länge vet jag men med olika ägare. Då var det 18 årsgräns tror jag så många yngre som gick dit. Så inget konstigt att Maja googlat på det.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-20 kl. 23:03.
Citera
2023-09-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Att Johanna styr Maja är bullshit enligt mig men hela tråden har kommit att handla om "stackars" adopterade Maja.
Den ena ursäkten efter den andra har avhandlats, olika diagnoser som orsak? Kan det vara trauma från barndomen? hennes bror är dum och hennes föräldrar daltande och jobbiga, hon har aldrig haft en riktig vän stackarn..

Det är helt sjukt hur Maja kan manipulera allt och alla runtomkring henne att det inte är pga av henne saker och ting går fel, det är alltid någon annans fel förutom hemma då, där är det Maja som bestämmer...

Maja lyckas tillomed få folk här i tråden att ömma för henne (som aldrig har träffat henne irl).

Det är konstigt hur lite jag vet om Johanna trots att jag följt tråden från start.
Hon har ju från början varit den sanna mördaren och psykopaten så hennes liv, uppväxt, vänner och familj behöver inte ens diskuteras för hon är ondskan själv och redan dömd..

Majas liv har helt enkelt varit fruktansvärt, så ligger det till...

J*hanna och M*ja försökte städa bort var enda liten (Fläck) ... T*ve❗... hon transporterades bort med både lakan, och (Säck) ... då, i J*hanna:s bil, rullande på sina fyra små (Däck) sedan åt Fröken H*llman en hamburgare med både ost, och (Späck) och lögnen började sedan växa fram, likt Törnrosas, stora (Häck) ... J*hanna var härligt (Fräck) ... men❗så plötslig, kom polisen, och sanningen var som spårlöst (Väck) ... tills den tids nog sprang i (Läck)

Och nu sitter de tvenne fröknarna J*nsson och H*llman i sina häkten i vänta på att Göta HovRätt skall bedöma fallet på nytt igen.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-20, 22:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart inkommer det manipulativa, lögnaktiga, empatistörda kappvändarbeteendet menar du?

Jag har inte funderat över det i termer av diagnoser.
Hon har en komplex personlighet av en handfull samverkande faktorer, där en ensam inte förklarar något utan samtliga är involverade samtidigt.

Lögnaktigheten ser jag som en oförmåga att se sin egen roll och en ovilja att vidgå allt som kan ge repressalier av något slag.

Det som uppfattas som empatistörning skulle kunna vara en form av skyddsmekanism, en avstängningsteknik hon använt när allt blivit för jobbigt.
OM de autistiska dragen ligger på uttryckssidan, vilket man kan förmoda av hennes entoniga, oartikulerade tal, kan även det felaktigt uppfattas som empatilöshet.

"Sen i sexan så ja då var det ju, eh, ja nej men det var då det verkligen var, alltså jag mådde inte alls bra och så där men jag försökte, försökte visa att allting var bra utåt, att det är inga problem eller så där.Jag började självskada.
..."
"...
Men i början på när jag gick på IM programmet så, hur ska man säga? Det var mer överlevnadsstrategi på grund av det som hände, ja med Comeback och det. Jag mådde väldigt dåligt men, ja, försökte stänga av och så där. Och bara liksom fortsätta framåt.

..."
Falskheten, det manipulativa, förvånade mig för det stämde inte med bilden jag fått av henne. Jag fick justera den och synen på hennes eventuella deltagande i badrummet.

Vännen "X" (vän med MGM och Tove) beskriver JJ:
- Under låg- och mellanstadietiden var JJ mycket tävlingsinriktad
- Glad, spontan och målinriktad
- Har velat bli arkitekt hela gymnasietiden
- ”Om JJ ville en sak, då gör hon sen saken. Hon behöver inte stöd från någon annan”.

"M:....Jag började självskada....
...
Kan du känna att du vill göra någon illa och slå någon?
M: Nej, inte någon annan...."

Citat:

Vad som felar Maja vet jag inte men hon ger ett mycket paradoxalt intryck så det förefaller vara nåt annat än bara add.
Hon är som sagt misstänkt för mord och har en ruggig historik ihop med Johanna.

Hur ser du på det här utifrån Maja som offer/byte utifrån olika röster i nära vänskapskrets?

"På fråga om det finns/fanns några konflikter mellan Johanna och Tove säger M*irjam att de båda har ganska lika personligheter, "ingen ger vika"

"Maja tycker allt är kul, så hon var alltid på.
De två gjorde ju fler saker än vad jag var med på."

"De trivs ihop. Johanna peppar Maja att hänga på. De kan skoja och så. Båda har rätt hård jargong mot varandra, men båda tål det och ingen tar illa vid sig."

"Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på saker, och båda drar liknande skämt och så. "

"Nära vänner. Väldigt tighta.
Är det någon som tar mer plats än den andra?
Nej, det skulle jag inte säga.
Skulle du beskriva det som en jämlik relation?
Ja, det skulle jag."
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag glömde en person.

MA - killen fr comeback som umgicks mer med Maja och var med när Maja rörde i smeten till haschbrownies:
"Berätta om Johannas och din relation?
Johanna och jag var inte så nära, men jag umgicks mer med Maja, Johanna och Maja var
tighta. (..)
"Kan du beskriva Majas som person?
Vet inte riktigt, men Johanna och Maja var nog ganska lika.
På vilket sätt?
Samma energi typ, de funkade bra ihop."
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

M visste att fullt-ös-medvetslös och r e s p e k t var Js villkor för vänskap. Det anpassade hon sig till så mycket hon bara orkade...och lite till. Vännerna såg bara resultatet.

Antingen hade M också olika idéer om aktiviteter eller bara nickade hon och hängde på.
Jag förmodar att det är diskussioner runt vilken aktivitet som skulle väljas som vännerna refererade till när de menade att de var jämställda eller någon enstaka gång när M inte orkade och J accepterade det och festade med någon annan.

Men frågan om och när de ska träffas styr J över. och det ska vara fullt-ös-medvetslös och r e s p e k t. I annat fall ratas du som tråkig och fiende. J höjer M till skyarna, men hennes egna behov av håll-i-gång och respekt är universums centrum.

J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
BF: När var den perioden som du så att säga distansierade dig lite? J: Ja det måste ha varit förra året, ja förra året var det nog på våren när jag tog studenten så var jag ju mycket med dem i min egen ålder så där så då blev det inte att jag var så mycket med Maja kring studenten där.
BF: Mmm hur blev det då i eran relation när det var, när du så att säga distansierade dig lite så?
J: Alltså vi var ju lite som syskon så det gjorde inte så mycket utan vi bara, vi var inte så mycket som vi hade varit innan och sen kom vi tillbaka till varandra så det var inte så stor grej vad jag minns nu i alla fall.
BF: Och i det sammanhanget skulle det kunna vara så att det var på ett sätt för dig och på ett annat sätt för Maja. Jag tänker eftersom du beskriver det som att det du hade andra vänner men kanske inte Maja.
J: Ja jag vet ju inte exakt hur hon upplevde det liksom.

...Ibland blir det att hon inte gör det Johanna vill och då hittar hon andra att vara med....

...jag sa att jag ville stanna men dom gick helt enkelt....

..Och jag frågade henne sen efteråt liksom varför hon bara sprang utan att tänka på att jag fortfarande satt, ja var kvar där uppe på grinden då. Och hon sa typ att jamen jag hade tänkt hjälpa dig sen eller något i den stilen...
Citera
2023-09-20, 22:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom ingen av er svarade på mitt förra inlägg där jag frågade efter tecken eller bevis för att J manipulerat eller hjärntvättat M till att göra något mot sin vilja, så noterar jag ändå två saker här. M har sett nånting i blicken så! Samt att J sagt att hon hellre tar livet av sig än hamnar i fängelse. Detta är alltså det värsta J gjort mot M under två år?
Både jag och notknapparen har citerat mängder ur FUP och sedan väljer var och en att själv tolka, så svar har du fått.
I fråga om efterfrågade bevis så faller det redan här - varför? Jo, för det ligger i den destruktiva relationens natur att vara omedveten om bindningen som successiv normaliseringsprocess och blunda för de negativa effekter den ger upphov till.

Notknapparen har tidigare försökt beskriva för dig hur en toxisk ledare (här ingår även sektledare) kan knyta sin utvalda, lojala´flying monkey´ till sig genom manipulativa tekniker för att så småningom få denne att utföra diverse tjänster åt sig - den plikttrogna hjälpredan som springer in på Nöjet för att spana efter kompisens hatobjekt, som förvarar sprejburkar åt den hämndlystna kompisen, som ser till att medla i kompisgänget för att den dominanta kompisen ska få som hon vill, som försvarar sin dramaqueen till kompis när hon utsätts för orättvisor osv.

M fick äntligen en uppgift hon var duktig på; göra J nöjd och bli upphöjd till skyarna i gengäld. Som betalning.

J har varit den som har satt agendan för uteliv och val av vänner med ideliga konfrontationer, skitsnack och draman i vänskapskretsen där vänner har droppat av en efter en. Pojkvännerna har vittnat om rädsla för J och hennes humör, de har varit medvetna om hennes potential och det är här aggressionsutbrott, mörka blickar och allmänt obehagliga och hotfulla stämningar kommer in.

När M hamnar i onåd ignoreras hon och blir utelåst som straff. M mår dåligt, får skuldkänslor och tar hjälp av en väninna som medlare.
M berättar i förtroende om sin familj, J lyssnar uppmärksamt och rekommenderar dödsstraff och flytt hemifrån. Hon arbetar på att få total kontroll över M och minska föräldrarnas inflytande - det största hotet.

Här har notknapparen bidragit med en parallell ur Lena-fallet där den 45-åriga välutbildade 3-barnsmamman, chockas av älskarens ord om att döda både hon och yngsta sonen. Ändå fortsätter Lena träffa sin älskare - varför? För att han tidigt har bundit henne till sig via olika manipulationstekniker och försvagat hennes vilja; skribenten har också länkat om traumabonding och vad det innebär i en relation.

J listar en mängd vänner och pojkvänner som förtjänar att brännas upp, hon googlar på relaterat ämne utan M:s vetskap, tvångsmässig i både tanke och handling.
Lägg skulden där den hör hemma, dvs hos J som är den som står för viljan att hämnas. Hon är den som står för förskaffande av tändmedel, planering och utförande. Hon är också den som nu är föremål för utredning av skadegörelse.

M tillfrågas om att använda mobilen under tiden och hon följer J:s vilja. Ingenstans har det framgått att M såg fram emot att få vara en del av J:s djävulsplan. Tvärtom ber hon för att det ska fortsätta regna.
Varför säger hon inte emot J? Troligtvis för att hon inte står ut med det psykologiska straff som väntar; hon är fast i en toxisk relation med en sjuk väninna.
För annars hade hon ju känt sig fri att säga exakt vad hon tyckte?

Samma gäller när T ska brännas inne. Hon undviker att delta genom att dra en nödlögn och låtsas vara orädd. För i J:s ögon är svaga människor inget att ha och M har sedan lång tid tillbaka slutat lyssna inåt, så hon anpassar sig och "spelar med".
Detta är ingen vänskap på lika villkor oavsett hur många jämnåriga som än är beredda att garantera deras förtrolighet och tajthet.

M:s föräldrar såg den ojämlika relationen och de oroades.
Citat:
Ni får ursäkta, men skämtar ni?

Lena fallet som ni ofta pratar om följde jag tyvärr inte. Men i det fallet handlade det om en traumabindning mellan den gifte mannen och Lena? Den pågick i flera år och slutade med att han hade ihjäl henne efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll. Var är det för likheter mellan Lena fallet och relationen mellan J och M. J har väl inte hotat M? Eller utövat makt och kontroll? Eller haft ihjäl henne?
Jag skrev så här:

"Insiktsfullt inlägg där du reflekterar över betydelsefulla aspekter som t ex vad anknytningsproblem kan ställa till med och du drar här en parallell till Lena-fallet som efter en flerårig relation med en gift man, slutligen slogs ihjäl efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll."

Fallen i sig är inte ett dugg jämförbara och jag tror nog att du med inser att det hänvisas till en gemensam beröringspunkt; anknytningsproblem i bägge fallen och hur skör en självkänsla kan vara livet igenom hos den som har övergivits under tidig barndom. En inre stabilitet, trygghet och självkännedom är förutsättningar för att kunna stå emot toxiska personlighetstyper.

Fokusera på kärnan i jämförelsen och strunta som sagt i jämförelse av brotten för det är inte vad som har avsetts när notknapparen har gett exempel på konsekvenser när en manipulativ person tillåts använda sig av subtila metoder för att styra människor i en viss riktning och få sin vilja igenom.

Nämner jag Lena-fallet så är det på sin plats att samtidigt ge en kort sammanfattning för att övriga läsare ska veta vilket fall som avses.
Citera
2023-09-20, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Där var jag som student! Det är ett populärt uteställe i Göteborg vid Avenyn med dansgolv eller i alla fall var. Klubbscenen kan förändras ganska snabbt så vet ej exakt hur det är nu. Men Excet har funnits länge vet jag men med olika ägare.

Ja, haha, inte riktigt stripklubb.

Min dotter har varit där också och säger att det är lite Stureplansfeeling. Stort.
Citera
2023-09-20, 23:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vet ej, men intressant nog finns även en sökning på gaslighting (A 157/517).

Så, man undrar om Maja ändå kanske hade på känn vem Johanna är?
Troligt, ja.

Någon i hennes närhet, i kompisgänget, kan ha kallat J för narcissist. Och då har hon sökt vidare på gaslighting som vanlig manipulationsmetod?
Citera
2023-09-20, 23:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, såg det.

Mycket sökningar geneellt om ADHD och medicinering. Finns mycket sökningar på olika problem av psykisk ohälsa:

Självtillit, psykos, haschpsykos, är självmordstankar normalt (ungefär), tvångssyndrom, skillnad aspeberger- autism, lindrig utvecklingsstörning...
Kan vara så att hon fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning.

Med tanke på P7:an och orden "klart under genomsnittet" i fråga om begåvningsnivå, så verkar det vara så.
Många som ligger i gränslandet eller på lindrig nivå, lider ofta svårt av att inte passa in; känslor av otillräcklighet och dumhet är vanliga.
Citera
2023-09-20, 23:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låter rimligt.

Btw var det en nattklubb till hon sök på som jag glömde nämna. Excet.

På tal om team så sökte hon Ken and Barbie och direkt efter Barbie och Ken mördarna.
Homolka och Bernardo alltså, seriemördarparet i Kanada.

Tror jag nämnde att hon kastade honom under bussen via plea bargain och fick lindrigare straff. Sen hittade de film som visade att hon var betydligt mer involverad än den mer passiva offerroll hon gett sken av.

Minns du namnen på ett dito par men från UK?
Citera
2023-09-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Troligt, ja.

Någon i hennes närhet, i kompisgänget, kan ha kallat J för narcissist. Och då har hon sökt vidare på gaslighting som vanlig manipulationsmetod?
Eller så har J och M diskuterat M familj där de funderar på om någon kan vara narcissist?
Citera
2023-09-20, 23:59
Medlem
Reviewss avatar
Sammanställning tider 16 oktober:

M: 01:52 M:s mobil registrerar rörelse
M: 02:19:39 - 02:25:16: 33 steg: M till toa via köket; därefter sängen - 23,62 m (5 min 37 sek) - A 81, s. 12ff
M ser T:s jacka för sista gången
7 min 44 sek senare:
M: 02:33 M:s mobilskärm tänds två ggr - Ingen rörelse registreras; M hör något och kollar klockan?

Badrumsbrott pågår

M: 02:43:33 - 02:48:02: M:s mobil registrerar rörelser 28,75 m genom 48 steg (4 min 29 sek) - A 81, s. 14
M: 02:43 M säger att hon är på väg till toa, pratar några ord med J samt hämtar sin mobil (i sängen), för att härefter placera sig inne på toa.
M: Med ledning av 02:19:39 och 23,62 m, bör M vid mötet med J (som hämtar sin mobil) ha hunnit ta 48 steg ./. 33 steg = c:a 16 steg
M: Berättar i TR att J har sin ”ytterjeansjacka” på sig när hon ser J i hallen. M ser inte T:s ytterplagg.
2 min 22 sek senare:
J: 02:46:22 - 02:48:13 - J avverkar 71 steg (52,58 m) på 1 min 51 sek (A 81, s. 7ff)
G: 02:45:39 Grannens hälsoapp aktiveras och han når (enl. sin far) utgången strax innan J hunnit ända ned
T: 03:45 T:s mobil kopplar upp mot basstation vilket talar för rörelse
T: 02:47 T:s mobil förflyttar sig mot McDonald´s
J: 02:47 J:s mobil förflyttar sig mot McDonald´s
J: 02:49 J köper via sin app en burgare på McDonald´s
J: 02:56:31 J:s mobil positionerar vid McDonald´s
J: 02:59:40 J till M: "Är i Donkendriven nu"
M: 03:00:03 "tumme upp" - Har M befunnit sig på toa sedan c:a 02:45 = c:a 15 min?
M befinner sig mitt emot köket och vet att J strax anländer med en Donkenburgare. - Varför ändra position?
J. 03.01:23 - 03:10:06 (108,73 m - 8 min 43 sek) Rörelsesesson
J: 03:05 - 03.45 kopplar mobilen återigen upp mot basstationer Storgatan 71
J: 03:08:51 - 03:09:12 (Våningsförflyttning - 2 Floors)
J: 03:08 - efter 04:00 J:s mobil saknar användaraktivitet
M: 03:08 - 05:22 M:s mobil saknar användaraktivitet
J: 03:09:31 J:s resp. T:s mobil positionerar vid J:s bostad
J: 03:09 - efter 04:00 Ingen platshistorik
J: 03:12:38 - 03:22:37 Rörelsesession 3 våningar - 9 min 59 sek - Se A 81, s. 7f
J: 03:21:20 - 03:26:50 - 3 våningar - 3 Floors 5 min 30 sek
J: 03:22:37 - 03:28:43 - 6 min 6 sek - 237 steg
J: 03:35:08 - 03:41:40 - 6 min 32 sek - 110 steg, 68,87 m
T: 03.50 T:s mobil slutar kommunicera med nätet (enl. TRE: Vetlanda Västerleden)
J: 04:20:17 - 04:29:48 - 9 min 31 sek - 67 steg, 43,12 m
J: 04:20- 04:51 lyser ficklampan på J:s mobil åtminstone 15 ggr under 31 min
J: 04:25:24 - 04:50:24 J:s mobil uppehåller sig vid dumpningsplatsen åtminstone 25 min
J: 04:42:31 - 04:51:13 - 8 min 42 sek - 50 steg, 33,47 m
J: 04:51:34 J spelar musik på Spotify när hennes mobil lämnar T:s dumpningsplats
J: 04:51:50 Mobilens skärm låses upp (A 153, s. 190)
J: 05:17:02 J:s mobil positionerar i J:s bostad
J: 05:23:31 Sista gången J:s mobil kopplar upp mot WiFi-nätverket
M: 05:39 M:s mobil positionerar i J:s bostad
M: 05:39:43 M:s mobil positionerar i M:s bostad
J: 6-tiden: F*rouk berättar att när han gick upp på toaletten vid klockan 06:00, hörde han fotsteg från lägenheten ovanför. /.../ "Det var någon som gick runt i lägenheten."
J: 11:28:49 (kvitto) J på Dollarstore (som öppnade kl. 10:00) och inköper bensin, våtservetter och lakan; totalt 170 kr
Senast redigerad av Reviews 2023-09-21 kl. 00:04.
Citera
2023-09-21, 00:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Eller så har J och M diskuterat M familj där de funderar på om någon kan vara narcissist?
Möjligt. J ansåg ju att flera i hennes närhet var narcissister, däribland systrarna och f d pojkvän.
Citera
2023-09-21, 00:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Möjligt. J ansåg ju att flera i hennes närhet var narcissister, däribland systrarna och f d pojkvän.

En solklar projicering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in