2023-09-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nej då norrlänningar kör bra. Men det stämmer att Stockholmare är hopplösa förare när det kommer till vinterväglag. I januari/feb ser jag dagligen Stockholmare i diken som överskattar sin körförmåga.
Hur ser du att de är stockholmare?
Citera
2023-09-20, 19:52
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Brukade be min kompis som samåkte med mig till jobbet i några år kolla upp regnr då vi gjorde det till en lek att se hur många stockholmare som låg i diken. Eller ibland om jag åkte själv till affären kunde jag kolla upp det själv i mobilen på 30 sek.

Citat:
Ursprungligen postat av superlatens
Hur ser du att de är stockholmare?

^
Citera
2023-09-20, 20:02
Medlem
Intressant frågeställning, vad är det som har orsakat denna konflikt?

Kanske är det malmfältsrapparen hooja som har skapat en klyfta mellan de ariska vikingarna i norr och blatteblandraserna nere i storstan?
Citera
2023-09-20, 20:08
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Haha, småkrock utanför det enda Systembolaget antar jag då. Är väl inte så mycket bilar ute på vägarna där uppe?

Gick den renlösa släden bra?

Ja kanske, nu bor jag ett antal mil ifrån Kiruna stad men det är inte helt omöjligt.😂

Jodå vi har vår del utav trafik här uppe eftersom att Kiruna stad är i processen att flyttas så att de som jobbar i gruvan kan fortsätta bryta malm och dra in över 40k efter skatt i månaden.

Och med såna löner så kan jag garantera dig att de "renlösa slädarna" här uppe går bra så in i bara helvete😉
Citera
2023-09-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ursäkter ursäkter, faktum kvarstår lite snö I Norrland så stannar allt.

Patetiskt att hitta på saker. Gör du såhär ute i verkligheten också? Är ju välkänt att norrlänningar kan hantera naturens krafter till skillnad från människor som dig.
Citera
2023-09-20, 20:31
Medlem
Toolmans avatar
Ditresta stockholmare, jobbar i gruvan. Förresten, en stockholmare som jobbar i gruvan fsller ju på sin egen orimlighet. Turister måate det vara..
Citera
2023-09-20, 20:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
I september har de flesta sommardäck på bilen. Samma sak gäller i Stockholm, fast även i december.
Är snö i september verkligen så ovanligt i Kiruna? Jag har tom varit med om det i Stockholm...
Citera
2023-09-20, 20:52
Medlem
Citat:
Varje år fylls flashback med trådar om hur usla stockholmare är när det blir problem i trafiken på grund av snön. Det är nästan alltid stöddiga norrlänningar som aldrig har fickparkerat eller kört i en rondell som hävdar att de är bäst på att köra bil oavsett väglag.

Nu verkar det ha kommit lite snö i Kiruna som har landslaget trafiken totalt.
Vilka undanflykter kommer vi se nu?
Kan vi kanske slippa gnäll på stockholmsförare nu när det bevisats att norrlänningar inte klarar av lite snö trots att det knappast är nån trafik att tala om ens.

https://www.expressen.se/tv/vader/har-ar-arets-forsta-sno-supertidigt/

Skillnaden är att snöfall i september är ovanligt och oväntat (knappt någon har bytt däck).

Medan stockholmare blir lika förvånade varje gång det snöar i december och att pissdäcken de har ("året-runt-däck") ska vara tillräckliga. Nej, du får ingen poäng för det här lama försöket ...
Citera
2023-09-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ni är nog de sista som ska anklaga folk för att lida av kognitiva funktionsnedsättningar. Vi är många som sett realitysåpan med er. Den ena mer korkad än den andra. Kan tänka mig hur er morsa skrek av förskräckelse när ni föddes och hon fick se er första gången. Men, men…

Kul att ni erkänner att det tar flera månader innan ni vant er vid snön. Sen att ni måste ha dubbdäck däruppe där det absolut inte behövs är lattjo bara det. Nej, ta ni och betala varandra för lite sexchattande så blir det nog bra. Använde ni ai för att författa texten eller har ni lyckats lura hem nån tjej igen som tvingas korrekturläsa?
Saknar du läsförmåga din idiot? Jag skrev inte att det tar flera månader att vänja sig, läs om igen eller ännu bättre låt någon intellektuell läsa, tänkte först skriva att du skulle be din mamma att läsa för dig, men kom på att hon antagligen också har svårt för att förstå texter.
Tycker inte att du ska yttra dig om vad som behövs här uppe eller inte innan du åkt norr om dalälven.
Det är lite kul att du förutsätter att jag är född här uppe när jag är från Stockholm. När det gäller deltagare i dokusåpor bör du kanske vara försiktig att uttrycka dina åsikter med tanke på alla stockholmare och folk söder om Stockholm som gör bort sig i dokusåpor.
Fortsätt du att åka kollektivt så fortsätter jag åka bil här uppe med fyrhjulsdrift och vinterdäck. Att inte behöva dubbdäck i Norrland, du är verkligen korkad.
Citera
2023-09-20, 20:57
Avslutad
Citat:
Varje år fylls flashback med trådar om hur usla stockholmare är när det blir problem i trafiken på grund av snön. Det är nästan alltid stöddiga norrlänningar som aldrig har fickparkerat eller kört i en rondell som hävdar att de är bäst på att köra bil oavsett väglag.

Kan vi kanske slippa gnäll på stockholmsförare nu när det bevisats att norrlänningar inte klarar av lite snö trots att det knappast är nån trafik att tala om ens.

Kiruna är fullsmockad av entreprenörer som flugits in från resten av landet nu. Så stora chanser att det är stockholmare som är ute och stökar i trafiken även där
Citera
2023-09-20, 21:07
Medlem
Citat:

Fanns det mer information än den i klippet? Fattar inte riktigt kaoset som påstås finnas? Det verkar vara en grov feltolkning av klippet från expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av artikeln
Här är höstens första snö – supertidigt

Busskaos och snöänglar om vartannat
Ungefär två veckor tidigt har den första snön kommit till Kiruna. På gatorna snöas bilar in, busstrafiken har fått ställas in – men Kirunaborna har samtidigt fått en möjlighet att göra snöänglar.
-Supertidig snö (ingen indikation på kaos)

-De påstår att det är busskaos, men sedan lyckas de bara visa på en person som väntar på en buss som är inställd. (Är inställda bussar busskaos?)

-På gatorna snöas bilar in - kanske är detta en direkt korrelation till kaos i Stockholm. Men hur många gånger har man inte haft insnöad bil i Norrland med total avsaknad av trafikkaos på gatorna. Det är ju bara att skotta av bilen och ge sig ut trots ett par dm snö på vägen. (Ingen indikation på kaos i trafiken)

Kirunaborna gör snöänglar. (Inget som pekar på trafikkaos här heller.)

Slutligen visas en video där en traktor plogar en gata med parkerade bilar. Två personer som gör snöänglar och sedan ett par klipp på korsningar med däckspår utan en enda fastkörd bil?

Men jag kanske har missat något?
Citera
2023-09-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är snö i september verkligen så ovanligt i Kiruna? Jag har tom varit med om det i Stockholm...
Nu kom det runt en månad tidigare jämfört med vanligtvis skulle nog en hyfsat kunnig Norrlänning påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in