2023-09-20, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack. Ja, recensenten sågar boken men går samtidigt inte över någon gräns. Jag får intrycket av att den kanske t o m är sämre än vad han vågar uttrycka.

Vem vill egentligen läsa om nån Kenny som av författaren målas upp som både pederast, rasist och småkukad (relevans?)? Att det är en jävla adelskärring som pissar på arbetarklassen ger ytterligare en dimension av avsmak.

Säger som Strindberg gjorde till Ellen Key: Bort med dig din satans kärring!

De flesta läser för igenkänning och tröst. Kvinnor i medelåldern som är vankelmodiga vad gäller internetkärlek med Kennys är ingenting ovanligt alls. Måns Wadensjö hade eventuellt inte hunnit fylla trettio när han sade sitt "Bort med dig din satans kärring!"

Tjugoåringarna, både killar och tjejer som skrev - och skrev recensioner av - autofiktion under 2010-talet har slutat läsa varandra och börjat nosa på kärringåldern i hur de uttrycker sig.

Jag tror därför inte att rakt igenom elaka sågningar skrivna av ungdomar med folkhögskolehybris är sättet att få författare att stanna kvar i yrket, utan skulle hellre se konstruktiv kritik, som den av Lena Anderssons Studie i mänskligt beteende här:

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/3E3X3M/recension-av-lena-anderssons-studie-i-manskligt-beteende

Och här:

https://www.expressen.se/kultur/bocker/jadrar-vad-bra-lena-andersson-kan-vara/
Citera
2023-09-20, 16:02
Medlem
Grontarskonts avatar
När självbilden inte synkar med omvärlden!

Man måste alltid skilja på person från prestation vilket många är kassa på!

Alla har gett henne beröm och ryggdunkar och så får hon en fet smäll i ansiktet.

Själv tycker jag att man får smällar mest hela tiden men att åka till psykakuten låter rätt galet.
Citera
2023-09-20, 16:17
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nja, en bra recension kan ju göra att en bok säljer bra och en dålig att den inte säljer. Så recensionen är viktig. Om författaren sedan ser en massa fel eller fördomar eller fel fokus i recensionen, vanligt förekommande med narcissistiska recensenter som fokuserar på sig själva, så blir han säkert ledsen. Och att du inte har förståelse för det säger en del om din egen brist på självdistans. Se det här som en dålig recension av ditt inlägg och prova att njuta...

Om jag skrivit böcker eller gjort film eller teater hade jag aldrig någonsin tittat på en recension. Det tillför ingenting. Man kan ju ändå inte skriva en bok för en recensent.

Skriver inte att jag inte har förståelse, om du läser. Skriver att det är tragiskt att en person som närmar sig ålderdom påverkas av en jävla recension. Tragiskt att vara så skör och bekräftelse sökande fortfarande
Citera
2023-09-20, 16:24
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Skriver inte att jag inte har förståelse, om du läser. Skriver att det är tragiskt att en person som närmar sig ålderdom påverkas av en jävla recension. Tragiskt att vara så skör och bekräftelse sökande fortfarande
Att skriva en bok är att ge av sig själv och sin person. Kan dessutom ta ett år av ens liv. Klart man söker bekräftelse.
Citera
2023-09-20, 16:28
Medlem
Citat:

Som jag förstått det så var det inte recensionen i sig som krossade henne, utan faktumet att recensionen fick förlaget att dumpa henne så att hon inte längre kunde bli utgiven under en etablerad förlagslogga som drar läsare. Sånt lär kännas jobbigt nära pensionsåldern. Dessutom kanske hela hennes sociala krets bestod av människor i och runt media som svd, så att hon även blev dumpad av bekanta och "vänner" som religiöst följer finmedias narrativ.

En enda recension som kostade henne både karriären och det sociala livet = inte kul.

Sen har jag inte läst hennes böcker och tolkar beskrivningen av handlingarna som att hon är en TM-kärring som fått smaka på sin egen medicin, men det hör inte till diskussionen.
Citera
2023-09-20, 16:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Att man som 60+ bryter ihop av vad någon annan tycker är tragiskt. Är betydligt yngre men känner aldrig att andras bekräftelse får mig att må bättre eller sämre. Fan för att bli gammal och inte kommit längre i sin personliga utveckling. Givetvis utelämnande att ge ut bok men framförallt privilegium. Snacka om att sakna självdistans.

Verkar ju vara recensionen skriven av den (tidigare?) Nära väninna. Efter att läst sammandraget ovan i tråden gissar jag att boken är mycket biografisk, med bara ett tunt lager fernissa av fiktion. Så troligen ser vi just nu ett praktgräl mellan två väninnor där den enna kallat den andra apa i sin bok, och omvänt sågar då den enna den andra med sin recension. Vore kul att veta vem karaktären Impotenta Kenny bygger på...
Citera
2023-09-20, 16:45
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Verkar ju vara recensionen skriven av den (tidigare?) Nära väninna. Efter att läst sammandraget ovan i tråden gissar jag att boken är mycket biografisk, med bara ett tunt lager fernissa av fiktion. Så troligen ser vi just nu ett praktgräl mellan två väninnor där den enna kallat den andra apa i sin bok, och omvänt sågar då den enna den andra med sin recension. Vore kul att veta vem karaktären Impotenta Kenny bygger på...
Låter ju inte sannolikt. Fina det risk för viss sådant åt något håll är alla stora tidningars kulturredaktioner noga med att ta in utomstående kritiker.

Men jäklar vad sågad den blir.

Citera
2023-09-20, 16:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Låter ju inte sannolikt. Fina det risk för viss sådant åt något håll är alla stora tidningars kulturredaktioner noga med att ta in utomstående kritiker.

Enligt inlägg ovan ska de ha varit bekanta.. och kultursfären är ju inte så stor....mer en guldfiskskål än ens en ankdamm...
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2023-09-20 kl. 16:57.
Citera
2023-09-20, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Margit Richtert har skrivit. Singel länge. Träffade sin man på Twitter. Flyttade till Norrland och skrev fyrhändiga deckare med maken. Poserade i vinterlandskap för att kränga deckaren, bar skinnmössa. Gjorde några Norrlandsgig för DN som upprörde nya vännerna. Åkte till Ukraina och poserade där. Skrev bok om Ukraina. Söp mycket. Berättade om allt detta överallt. Frånskild nu. Synd om en sån konfliktsökande person ska få knäcka en annan?
Citera
2023-09-20, 17:10
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
När självbilden inte synkar med omvärlden!

Man måste alltid skilja på person från prestation vilket många är kassa på!

Alla har gett henne beröm och ryggdunkar och så får hon en fet smäll i ansiktet.

Själv tycker jag att man får smällar mest hela tiden men att åka till psykakuten låter rätt galet.

Är väl så när man blivit curlad hela livet. När verkligheten kommer så kan det bli brutalt.
Citera
2023-09-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Jan G?

Ja! Du knäckte koden! Kvinnan i artikeln är garanterat Jan Guillou.
Citera
2023-09-20, 18:16
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Måns Wadensjös recension av Djävulsnyckeln finns tillgänglig här: https://archive.ph/UJvOv

Några utdrag:

Det sista stycket i recensionen tyckte jag inte om. Har inte en författare rätt att skildra en miljö i som finns i verkligheten?

Är det en roman så är det.
Senast redigerad av Lill-Ann 2023-09-20 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in