2023-09-19, 11:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Har Danmark T-72?

Reagerade också på det, kanske de köpt dem från 3e land för att ge till Ukraina?
Citera
2023-09-19, 11:21
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
De enda trasdockorna och gamlingarna jag har sett i kriget har varit klädda i ryska uniformer. ryssarna är verkligen ett degenererat folkslag.

Samtidigt så är det fint att se även "gamlingar" som gör vad de kan för att försvara sitt land, det är något positivt.
Att aktivt skicka gamlingar och trasdockor i ett aggressivt, offensivt invasionskrig är däremot ett fattigdomstecken.
Citera
2023-09-19, 11:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Har Danmark T-72?

Den nye kampvognsdonation består af yderligere 30 Leopard 1-kampvogne samt 15 T-72-kampvogne.

De købes i samarbejde med andre lande, lyder det fra Troels Lund Poulsen.

»Det er i samarbejde med andre lande, som har adgang til at skaffe de har kampvogne. Når jeg ikke sætter ord på, så er det fordi, at vi stadig mangler at få de formelle ting på plads,« siger han ved ankomsten til Ramstein-basen.
Citera
2023-09-19, 11:31
Medlem
Alsenos avatar
Jag har läst (och naturligtvis så har jag inga källor, vatnikstyle) på att putin sket på sig igår (som vanligt), att ca 500 000 ryssar har dött och skadats + att man flyr från alla fronter. Det går bra för putler och hans tredagars krig.
Citera
2023-09-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, men känner du till flygplansunderhåll så vet du att det skiljer mycket på olika typer av underhåll. Att underhålla på plattan är inte i närheten av att plocka in flygplanet i en hangar och plocka isär det.

Det avancerade underhållet ligger på ungefär 200 flygtimmar och då plockas motor isär.
https://www.f-16.net/f-16-news-article208.html

Det sker även visst avancerat underhåll efter 50 timmar och även dessa misstänker jag att experter på F-16 i Polen urför.
https://www.kleinebrogelairbase.be/index.php/en/maintenance-group/maintenance-squadron
Det ska letas sprickbildning det ska nitas dit saker om något ska bytas det ska felsökas programvara ska updateras det är bra mycket mer avanserat än vad många tror. Tankar ska inspekteras prov på bränsle ska tas osv. Nej det är inget som man lär sig på några veckor.
Citera
2023-09-19, 11:33
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det ryktas om att Ryssland kommer att ge Ukraina ett ultimatum som de ukronazzarna måste gå med på senast den 4 oktober. En del säger att Västra Ukraina kommer attackeras från Vitryssland. Det tror jag iofs inte på.

Men det ska bli intressant att se vad som händer. Ryssarna har ju bara avvaktat bakom sin försvarslinje medan Ukraina skickat in folk att dö på löpande band.

Över 400 000 Ukrainare har dött hittills och nu försöker ju Ukraina få tillbaka flyktingar från olika länder för att de inte har manskap kvar. Det gick nog inte så bra att tvångsrekrytera 16-åringar och gamla gubbar.

Ryssland å andra sidan har inte bara tagit det lugnt medan Ukraina har skickat sina män för att dö, Ryssland har också byggt upp trupper som de nu ställer fram bakom frontlinjen.

Så vi får väl se om det är nu det smäller och Ryssland går in när Ukraina varken har vapen eller manskap kvar eller om Ryssland avvaktar ytterligare.

Det kan nog stämma.
ca 70 000 soldater vet vi via källor om Ukrainas arme.
De övriga 430 000 kommer från Hostomel, Mauripol, Bucha, Isym, Kherson, Melitopol, Krym, Charkiv, Kramtorsk, Lviv, Tjernihiv, Irpin, Dnipro, m fl.
Vi pratar då om civila offer för Krigsbrott! Krigsbrott av Ryssland och Putin.
Nu har inte detta antal bekräftats förrän nu, av dig, så vi förstår nu den fulla fasan av den Ryska invasionen.
Jag begär ingen källa eller länk på alla dessa krigsbrott, utan betraktar de som full sanning och kommandes från en säker källa. Ett erkännande av ryss apologeter, hur onda de och den ryska sidan är i detta krig.

Ingen är förvånad.
Citera
2023-09-19, 11:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det ska letas sprickbildning det ska nitas dit saker om något ska bytas det ska felsökas programvara ska updateras det är bra mycket mer avanserat än vad många tror. Tankar ska inspekteras prov på bränsle ska tas osv. Nej det är inget som man lär sig på några veckor.
Det är datorer och ultraljud som söker sprickbildningar. Det är sällan något ska "nitas", då bör planet uppsöka hangar.

Det är datorer som gör en genomgång på systemen och varnar om något är tokigt. Är något tokigt så skickas den till underhåll.

Nej, jobbet på "plattan" vill jag inte påstå är avancerat. Det är maskiner som gör jobbet. Vilken apa som helst kan hantera maskinerna med lite utbildning.

Vi diskuterar egentligen petitesser. Vad jag menar är att en flygmekaniker kan sköta det enklare jobbet medan en flygingenjör sköter det avancerade. Flygmekaniker går snabbt att lära sig, flygingenjör blir man inte snabbt.
Senast redigerad av Conception 2023-09-19 kl. 11:45.
Citera
2023-09-19, 11:38
Medlem
donald12s avatar
Ryzzland har BNP på ungefär samma nivå som Italien så det är ju uppenbart att tiden talar mot ryzzland.

Blir ju som ww1. Tyskarna hade sämre ekonomi så tillslut tvingades de ge upp även om fronten inte rört sig särskilt mycket.
Citera
2023-09-19, 11:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Över 400 000 Ukrainare har dött hittills ...
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det kan nog stämma. Ca 70 000 soldater vet vi via källor om Ukrainas arme.
De övriga 430 000 kommer från Hostomel, Mauripol, Bucha, Isym, Kherson, Melitopol, Krym, Charkiv, Kramtorsk, Lviv, Tjernihiv, Irpin, Dnipro, m fl. Vi pratar då om civila offer för Krigsbrott! Krigsbrott av Ryssland och Putin. Nu har inte detta antal bekräftats förrän nu, av dig, så vi förstår nu den fulla fasan av den Ryska invasionen. Jag begär ingen källa eller länk på alla dessa krigsbrott, utan betraktar de som full sanning och kommandes från en säker källa. Ett erkännande av ryss apologeter, hur onda de och den ryska sidan är i detta krig.

Jag har inte tänkt på det, men du kan ha rätt. Det är i första hand mördade civila ukrainare som de pratar om, när de skriver 400.000. Inte dödade soldater.
Citera
2023-09-19, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Skadedjursbekämpning när den är som bäst. Antagligen ett 10-tal ryssar får smaka på välsignelsen. Otroligt hur effektiva drönarna är, den flyger rakt in i en tunnel.

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1704060414651240790?s=20
Citera
2023-09-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är datorer och ultraljud som söker sprickbildningar. Det är sällan något ska "nitas", då bör planet uppsöka hangar.

Det är datorer som gör en genomgång på systemen och varnar om något är tokigt. Är något tokigt så skickas den till underhåll.

Nej, jobbet på "plattan" vill jag inte påstå är avancerat. Det är maskiner som gör jobbet. Vilken apa som helst kan hantera maskinerna med lite utbildning.

Vi diskuterar egentligen petitesser. Vad jag menar är att en flygmekaniker kan sköta det enklare jobbet medan en flygingenjör sköter det avancerade. Flygmekaniker går snabbt att lära sig, flygingenjör blir man inte snabbt.
Nej på plattan är det inte det men efter varje flygning ska den in 16 timmar i en hangar. Nej det är inget man lär sig på några veckor glöm det bara. Sedan kan man fråga sig hur många av den personen som finns som pratar och förstår engelska som alla dokument kommer vara på.
Absolut ska det bytas motor osv så gör man kanske det i polen men det är ändå en jäkla massa underhåll som ska utföras av Ukraina själva.
Jag tror det är en större utmaning än själva piloterna.
Citera
2023-09-19, 11:54
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej på plattan är det inte det men efter varje flygning ska den in 16 timmar i en hangar. Nej det är inget man lär sig på några veckor glöm det bara. Sedan kan man fråga sig hur många av den personen som finns som pratar och förstår engelska som alla dokument kommer vara på.
Absolut ska det bytas motor osv så gör man kanske det i polen men det är ändå en jäkla massa underhåll som ska utföras av Ukraina själva.
Jag tror det är en större utmaning än själva piloterna.
16 MANtimmar är det väl, så att det är ett antal gubbar som jobbar samtidigt, men flygplanet behöver inte befinna sig 16 timmar i en hangar. I krig har det flugit 2 eller tre uppdrag om dagen, gäller bara att ha tillräckligt mycket personal per plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in