2023-09-19, 00:48
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
En brittisk tabloid publicerade denna artikel 2021. Men inte stämmer det här påståendet?

Their eldest child, Princess Victoria, is the heir to the throne, rather than her younger brother Prince Carl Philip, because of a change in the law insisted on by their father, which enables the eldest to inherit, whatever their sex.

Tvärtom var ju kungen emot att C P förlorade kronprinstiteln. Jag har dock aldrig riktigt förstått om det var bara det han motsatte sig, eller kvinnlig tronföljd i största allmänhet. Han har ju genom åren kommit med uttalanden som att "svenska folket vill nog gärna se en kung.

Ja, han var emot ändringen då och håller fast vid den åsikten även idag. Hans argumentation utgick från att Carl-Philip föddes som tronarvinge och att det inte är rätt att ändra tronföljden retroaktivt.

Det ska alltså inte alls handla om motstånd mot kvinnlig tronföljd, mer att rätt ska vara rätt.
Citera
2023-09-19, 09:53
Medlem
picapicans avatar
Kungen säger att han inte kan städa - alla kan städa om man bara vill. Är nog snarare så att han anser att andra ska göra det åt honom.
Citera
2023-09-19, 10:56
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Affärssinnet har kraftigt överdrivits. Nu vet jag inte riktigt hur en personlig tränare driver sina företag, men det är väl enskilt firma som gäller, ungefär som en frisör.
Ja, jag vet inte, men jag har läst att hans gym (som han drev med en kompis) gick väldigt bra med tanke på konkurrensen i en storstad som Sthlm. Förmodligen läckte det ut att Victoria tränade där (även om Daniel enligt uppgift lät henne komma utanför öppettiderna) och det gjorde att medlemsantalet ökade drastiskt. Men jag har för mig att jag läste nyligen att Daniel precis plockat ut 10 miljoner ur företaget, så tydligen är han fortfarande passiv delägare?
Citera
2023-09-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte, men jag har läst att hans gym (som han drev med en kompis) gick väldigt bra med tanke på konkurrensen i en storstad som Sthlm. Förmodligen läckte det ut att Victoria tränade där (även om Daniel enligt uppgift lät henne komma utanför öppettiderna) och det gjorde att medlemsantalet ökade drastiskt. Men jag har för mig att jag läste nyligen att Daniel precis plockat ut 10 miljoner ur företaget, så tydligen är han fortfarande passiv delägare?
Det var precis före ryktet om skilsmässan han plockade ut de pengarna, det skulle jag inte kalla nyligen.
Citera
2023-09-19, 12:06
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det var precis före ryktet om skilsmässan han plockade ut de pengarna, det skulle jag inte kalla nyligen.
I höstas väl?
Citera
2023-09-19, 12:17
Medlem
Citat:
I höstas väl?
Jag har vetat om det sedan februari 2022 så tidigare än så. Men detta är OT i denna tråd.
Citera
2023-09-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det där har varit uppe förut och man kom fram till att kungen inte har några militära befogenheter. Han kan alltså inte ge några order som någon militär kan förväntas följa.

Om han säger åt högvakten att slänga någon i fängelsehålan kan den soldaten givetvis lyda, men då begår han ett brott utan något skydd i lagen av att kungen gav ordern.

Om kungen mördar någon med kniv mitt ute på Stureplan kan han bli arresterad och bli dömd?
Citera
2023-09-19, 12:40
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Om kungen mördar någon med kniv mitt ute på Stureplan kan han bli arresterad och bli dömd?

Nej. Polisen får endast stoppa honom från att fortsätta gå bärsärkagång genom att t.ex ta ifrån honom kniven.

Men om han direkt slänger kniven i en papperskorg och inte utgör något akut hot mer så får polisen inte röra honom.
Citera
2023-09-19, 13:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Han har en gammal Fareline 42 fot ligger utanför Drottningholm slott En båt från början av 90talet

Han har ju även en J Craft på rivieran.
Citera
2023-09-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Han har ju även en J Craft på rivieran.
Varför seglar inte kungen? Är det för komplicerat för honom? (Seriös fråga)
Citera
2023-09-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Varför seglar inte kungen? Är det för komplicerat för honom? (Seriös fråga)

Ja
Citera
2023-09-19, 13:38
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Vi har ju dock successionsordningen som grundlag för den sakens skull, utifall folket skulle anse att kungen inte är i sitt rätta jag för att få vara en ämbetets man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in