Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Ännu en orsak till att vi skall skicka Gripen.
Taurus och Meteor är två andra orsaker.
Jag tittade lite närmare på Robotsystem 15 och det verkar ha sitt ursprung i en sjömålsrobot men nu med Mark 3 så kan det även ta landmål. Vad gäller infrastrukturen så verkar det vara enkelt att anpassa den för att avfyras från en lastbil. Roboten kommer förpackad i en container och avfyras direkt från den containern. Den verkar inte behöva en extern radar utan den kan förprogrammeras med gps-waypoints.
https://corporalfrisk.com/2018/04/28/rbs15-on-the-road-to-the-next-generation/
Citat:
The humble MSU (Missile switching unit) is the only major piece of hardware except the launch container that is needed aboard a vessel to be able to fire RBS15.
Så visst kan vi skicka gripen för att avfyra roboten men det verkar inte behövas.
Längdmässigt så är den 4,33 meter lång. Säg 4,5 meter när den ligger i containern? Vikt 560 kg men det tillkommer nog 170 kg för startraket om man ska avfyra den från land/till sjöss. I dagsläget så tror jag inte Ukraina har någon sjöbaserad drönare som kan ta den här containern men om vi erbjuder dom RB15 så tror jag dom kan snickra ihop någonting på kort tid.