2023-09-19, 07:58
Medlem
Ken Drydens avatar
God morgon, mina herrar!

Ramstein XIV drar igång om ett par timmar. Vi får se vad det kan bli denna gång. Försvarsminister Pål Jonson är på plats.
Citera
2023-09-19, 08:08
Medlem
Regeringsbildares avatar
Det mesta talar för att det var den Ukrainska regimen som sprängde marknaden i Kostiantynivka där minst 15 civila omkom.

https://www.nytimes.com/2023/09/18/world/europe/ukraine-missile-kostiantynivka-market.html

Förutom spårbilder på marken, satellitbilder så finns det vittnesuppgifter från den Ukrainskkontrollerade byn Druzkivkha att det sköts missiler därifrån exakt vid det aktuella tillfället. Men Zelensky skyller på ryssarna direkt som vanligt och slingrar sig sedan när han blir konfronterad.
Citera
2023-09-19, 08:08
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ännu en orsak till att vi skall skicka Gripen.
Taurus och Meteor är två andra orsaker.

Jag tittade lite närmare på Robotsystem 15 och det verkar ha sitt ursprung i en sjömålsrobot men nu med Mark 3 så kan det även ta landmål. Vad gäller infrastrukturen så verkar det vara enkelt att anpassa den för att avfyras från en lastbil. Roboten kommer förpackad i en container och avfyras direkt från den containern. Den verkar inte behöva en extern radar utan den kan förprogrammeras med gps-waypoints.

https://corporalfrisk.com/2018/04/28/rbs15-on-the-road-to-the-next-generation/
Citat:
The humble MSU (Missile switching unit) is the only major piece of hardware except the launch container that is needed aboard a vessel to be able to fire RBS15.

Så visst kan vi skicka gripen för att avfyra roboten men det verkar inte behövas.

Längdmässigt så är den 4,33 meter lång. Säg 4,5 meter när den ligger i containern? Vikt 560 kg men det tillkommer nog 170 kg för startraket om man ska avfyra den från land/till sjöss. I dagsläget så tror jag inte Ukraina har någon sjöbaserad drönare som kan ta den här containern men om vi erbjuder dom RB15 så tror jag dom kan snickra ihop någonting på kort tid.
Citera
2023-09-19, 08:11
Medlem
snake65s avatar
Haha ryzzlands intresse sfär bara krymper nu vänder sig Armenien emot ryzzarna, tvivel om ryzzen kan behålla sin makt över forna "förbunds länder" pga av kriget i Ukraina.
https://www.dagensps.se/varlden/ryssland-allt-mer-isolerat-armenien-byter-sida/
Citera
2023-09-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det mesta talar för att det var den Ukrainska regimen som sprängde marknaden i Kostiantynivka där minst 15 civila omkom.

https://www.nytimes.com/2023/09/18/world/europe/ukraine-missile-kostiantynivka-market.html

Förutom spårbilder på marken, satellitbilder så finns det vittnesuppgifter från den Ukrainskkontrollerade byn Druzkivkha att det sköts missiler därifrån exakt vid det aktuella tillfället. Men Zelensky skyller på ryssarna direkt som vanligt och slingrar sig sedan när han blir konfronterad.

Men snälla nån. Varför skulle Ukraina vilja skjuta på sin egen marknad när ryssarna visat sig vara så bra på just detta under hela kriget, inklusive ”double tap” metodik.

”Vittnesuppgifter”

Det här är precis i linje med hur ryssarna ljuger och försöker så tvivel genom hela kriget, hela samhället, genom alla tider.
Citera
2023-09-19, 08:15
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Men snälla nån. Varför skulle Ukraina vilja skjuta på sin egen marknad när ryssarna visat sig vara så bra på just detta under hela kriget, inklusive ”double tap” metodik.

”Vittnesuppgifter”

Det här är precis i linje med hur ryssarna ljuger och försöker så tvivel genom hela kriget, hela samhället, genom alla tider.

De behöver inte skjutit med vilje, missilen kan ha landat "short" precis som det står i artikeln. Dock är det komprometterande hur regimen undanhåller journalister från att ta reda på fakta och inte får närma sig området. Jag utgår bara ifrån det som står i rapporten, som ändå presenteras av en välrenommerad tidskrift. Vittnesuppgifter är bara en liten del av den samlade bilden som du kan se om du läser artikeln.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-09-19 kl. 08:18.
Citera
2023-09-19, 08:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att Jas kommer före Taurus till Ukraina.

Fegisen Scholtz har kommit tillbaka (lämna han ens på allvar ?), han skickar ju nu lite defensiv kapacitet, samt löftet förra måndagen om 40 marders som skall komma..., ngn...gång.

Detta då ifrån Tyskland, denna industriella jätte. Det är ungefär som du eller jag skulle ge en hundralapp till en tiggare man tycker synd om !

Jag tror det finns två aspekter till av Tauris och ATACKEMS (?). 1) De kanske inte har så många själva så de vill tillverka fler först. 2) Detta med röda linjer. Om de tjatar om dessa robotar i flera månader blir det en tillvänjning för ryssarna, när de väl skickar dem är det ingen röd linje längre för de har ju ändå varit på väg.
Men hoppas ju på JAS också.
Citera
2023-09-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Hela kriget är en gråzon mellan "Nato hjälper Ukraina att försvara sig mot Rysslands oprovocerade attack" (som du säkert tycker) och "Nato krigar mot Ryssland med Ukraina som slagträ" (som jag anser).

Så Ukraina fick hjälp av NATO att anfalla Ryssland med andra ord? Och inte som större delen av världen anser, Ryssland attackerade Ukraina?
Citera
2023-09-19, 08:41
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Dock är det komprometterande hur regimen undanhåller journalister från att ta reda på fakta och inte får närma sig området.
Vad tycker du om att journalister inte får rapportera om något som helst regimskritiskt i hela kloaklandet Ryssland i så fall?
Citera
2023-09-19, 08:42
Medlem
Citat:
De behöver inte skjutit med vilje, missilen kan ha landat "short" precis som det står i artikeln. Dock är det komprometterande hur regimen undanhåller journalister från att ta reda på fakta och inte får närma sig området. Jag utgår bara ifrån det som står i rapporten, som ändå presenteras av en välrenommerad tidskrift. Vittnesuppgifter är bara en liten del av den samlade bilden som du kan se om du läser artikeln.
Ukraina har nog skjutit roboten.
https://corren.se/nyheter/utrikes/ukraina/artikel/ukraina-kan-ha-legat-bakom-marknadsattack/r2ox8e3l
Citera
2023-09-19, 08:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Läste om att 4000 VDV har kolat i Bakhmut. Jag får säga att det är en succé men jag hittar inte förbandet som utplånades...

Kanske var de här killarna: https://en.wikipedia.org/wiki/31st_Guards_Air_Assault_Brigade
Deras befälhavare dog i alla fall.
Citera
2023-09-19, 09:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Tror du har rätt här och att det skett ett misstag. I väst kommer oftast sanningen fram till slut. Till skillnad mot hur det är i Ryssland.

Din omtanke om Ukrainas civilbefolkning är upplyftande. Skönt att du numera bryr dig om deras väl och ve efter att konstant ha hävdat att när en civil dör i Ukraina, pga ryska attacker, så var denne sannolikt både beväpnad och hjärntvättad.

Citat:
Om de civila är beväpnade och deltar i strider, ja då är det klart ryssarna inte kan fråga dem om de är civila eller yrkesmilitärer.

Majoriteten av de "civila" har trots allt inte dött i bostadshus, så sluta fåna dig med ett sånt vinklat perspektiv på det hela.

Det är liksom faktum att civila är beväpnade och deltar i strider och det ignorerar du helt och hållet och låtsas som det bara är oskyldiga kvinnor och barn som blir dödade av "orcher".

Tycker synd om det Ukrainska folket som blivit helt hjärntvättade av den ukrainska regimen och trott att de strider för något gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in