2023-09-18, 19:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Om det stämmer att Nazi-Ryssland har erkänt att 230k ryska soldater har stupat så är ju de ryska förlusterna ännu större än man kunde ana för helsike. Lägg sen till alla som bara är MIA också på det. Angående siffran på hur många ryssar som har deltagit i kriget så stämde min uppskattning från tidigare i tråden på en miljon ganska så bra alltså.

Citat:
Everything is "according to plan": the government of the Russian Federation has ordered 230,000 certificates for the families of those killed in the war.

In addition, just during the war, the Ministry of Labor of the Russian Federation already ordered more than 936,000 certificates for combat veterans.

https://t.me/Donbas_Operativniy/55852
Citera
2023-09-18, 19:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Funderar på hur långt de ukrainska avancemangen söder om Bakhmut kan nå. Det är knappast här som de nu har de stora styrkeansamlingarna, så det kan väl knappast bli tal om en så stor offensiv att man kan återta Bakhmut, utan snarare ett antal mindre byar. Känns mer som en strategisk positionering för en ev framtida offensiv.

Tidigare gjorde ukrainska styrkor också vissa avancemang norr om Bakhmut i närheten av soledar men det verkar ha avstannat senaste veckorna/månaden.
Kan man gå fram ytterligare 4 km från Klischiivka och Kurdyumivka och ta höjdryggen med landsväg T0513 och byarna längs den så kan UAF enklare beskjuta alla transporter till Bakhmut. Det är en fördel.

Men händelser på sydfronten verkar klart viktigare än detta.
Citera
2023-09-18, 19:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Funderar på hur långt de ukrainska avancemangen söder om Bakhmut kan nå. Det är knappast här som de nu har de stora styrkeansamlingarna, så det kan väl knappast bli tal om en så stor offensiv att man kan återta Bakhmut, utan snarare ett antal mindre byar. Känns mer som en strategisk positionering för en ev framtida offensiv.

Tidigare gjorde ukrainska styrkor också vissa avancemang norr om Bakhmut i närheten av soledar men det verkar ha avstannat senaste veckorna/månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kan man gå fram ytterligare 4 km från Klischiivka och Kurdyumivka och ta höjdryggen med landsväg T0513 och byarna längs den så kan UAF enklare beskjuta alla transporter till Bakhmut. Det är en fördel.

Men händelser på sydfronten verkar klart viktigare än detta.
Så som en tanke läste jag just om detta:
Citat:
Ukraina: Har brutit ryska försvarslinjen vid Bachmut
Ukraina hävdar att de har tagit sig igenom den ryska försvarslinjen i närheten av Bachmut, rapporterar AFP.
Oleksandr Syrskyj, som är de ukrainska marktruppernas befälhavare, säger att Ryssland försökte stänga försvarslinjen genom att ”kasta in alla tillgängliga reservister” men misslyckades.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-09-18, 19:34
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Massiv ryss-slakt från befriade Andriivka.

https://x.com/JayinKyiv/status/1703724182767346107?s=20
Detta är Azov brigadens verk.....
Citera
2023-09-18, 19:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
FPV har blivit en game changer sista månaderna för att komma runt ryssarnas ganska effektiva telekrig.

Bygger Ukraina dessa helt själv numera? Jag kan tänka mig dom riggat upp fabriker nu som spottar ut 1000tals av dessa.

Är inte FPV också känslig för störsändare?
Senast redigerad av raskens 2023-09-18 kl. 19:47.
Citera
2023-09-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Och så verkar du helt ha missat vad ett forum har för syfte.

Ett forum skall inte vara en propagandakanal för Pravda.
Citera
2023-09-18, 19:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Går igenom förra veckan på galne Girkins Tg och där finns några intressanta uppdateringar faktiskt. Det första är att ultranassen Gubarev har tydligen tagit avstånd från Girkin. Min gissning är att han har fått ett val som han inte kunde säga nej till haha. Ja ni förstår nog vad jag menar.

Citat:
Is it true that Gubarev went against Strelkov, or is this a hack of Gubarev’s page?!! - UNFORTUNATELY, IT'S TRUE. Repainted or dropped the mask - what's the difference. He is no longer with us.

Och sen finns det ett inlägg som är skrivet av galne Girkin själv. Brukar inte lägga in såhär långa texter men den är rätt så intressant i sin helhet faktiskt.

Citat:
Program text “Why!?”

(Did Strelkov really go crazy by putting forward six theses about why he is better than Putin)

The Troubles are taking place in the Russian Federation, or rather, its acute stage is evident, the start of which was Prigozhin’s rebellion, and its continuation was his elimination.

The ongoing severe SVO with unclear prospects makes it impossible to stabilize the situation within the framework of the bureaucratic-oligarchic consensus that has existed for more than two decades.

At the same time, the persistent attempts of the Russian authorities to respond to the most pressing problems and challenges without fundamentally changing anything are clearly demonstrated.

This means that sooner or later the Troubles will enter its terminal stage.

An uncontrolled collapse of the entire system of public administration is possible.

At the same time, at the moment, in the political field of the Russian Federation there is a complete absence of a positive patriotic force capable of at least influencing the development of the situation.

The only alternative to the current bureaucratic-oligarchic system (also experiencing a severe crisis) is the so-called liberal “opposition”, which still possesses, despite certain reprisals, serious material resources both abroad and within the country.

With the further deepening of the Troubles, one can predict a situation in which the current power system will lose its levers of control in one way or another, and they will end up in the hands of the above-mentioned liberals, since there are no forces or figures opposing them on the official field.

At the moment, I consider it my duty to make every effort to create at least the basis for uniting the “not sick” patriotic forces as a “third force”.

I perfectly understand all the weaknesses of my current position, all the problems with my lack of necessary resources, and I do not at all overestimate the degree of my authority and influence.

However, someone needs to rise first, if only to set an example and call others to action - to “put up a flag.”

It is quite possible that this attempt is doomed to failure and is premature; it is even more likely that my own figure will not be able to attract the required attention and resources.

Well, all of the above is taken into account by me.

I hope that my example will motivate other people and other forces from among those who now do not dare to act as leaders of the national-patriotic movement or consider such an attempt to be meaningless and useless.

My point of view is that it is too late to be afraid and wait - we are on the eve of the collapse of Russian statehood (God forbid that I am wrong!).

Someone has to be first!

Not my first...

Igor Strelkov (Girkin)
September 15, 2023
Pre-trial detention center "Lefortovo"

(transmitted through lawyer Molokhov)

https://t.me/strelkovii/6367
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-18 kl. 19:54.
Citera
2023-09-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Går igenom förra veckan på galne Girkins Tg och där finns några intressanta uppdateringar faktiskt. Det första är att ultranassen Gubarev har tydligen tagit avstånd från Girkin. Min gissning är att han har fått ett val som han inte kunde säga nej till haha. Ja ni förstår nog vad jag menar.

Och sen finns det ett inlägg som är skrivet av galne Girkin själv. Brukar inte lägga in såhär långa texter men den är rätt så intressant i sin helhet faktiskt.

https://t.me/strelkovii/6367
Tack. Jag visste inte ens att galne Girkin hade tillgång till sociala medier i husarresten.
Citera
2023-09-18, 20:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Tack. Jag visste inte ens att galne Girkin hade tillgång till sociala medier i husarresten.
Alltså galne Girkin har suttit häktad ända sen han greps. Så han ska nog vara glad om han har tillgång till penna och papper där han sitter. Det är alltså andra personer som uppdaterar hans Tg numera, bla en ung brutta som kallar sig hans fru. Jag misstänker att det är nån sorts nasse-guldgrävare eller skenäktenskap.
Citera
2023-09-18, 20:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Vore dock kanoners om Ukraina kan passa på att avliva ohyran relativt enkelt runt Bakhmut nu om ryssarnas flyttat de bästa trupperna till sydfronten.
Måtte Ukraina ha nog med folk att fortsätta avliva de smutsiga orcherna

De bataljoner Ukraina har utplånad där i Bakhmut är VDV fallskärmstrupper som anses vara de bättre de har kvar.
Citera
2023-09-18, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Alltså galne Girkin har suttit häktad ända sen han greps. Så han ska nog vara glad om han har tillgång till penna och papper där han sitter. Det är alltså andra personer som uppdaterar hans Tg numera, bla en ung brutta som kallar sig hans fru. Jag misstänker att det är nån sorts nasse-guldgrävare eller skenäktenskap.

Jag tyckte jag såg honom med en mer jämnårig fru tidigare?
Citera
2023-09-18, 20:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De vill binda de ryska trupperna där i Bakhmut, ryssarna har 50000 man där.

Troligen vill man göra två saker samtidigt. Dels vill man runda och isolera Bakhmut, dels vill man ha tillräckligt med trupp för att hålla ryssarna på plats om de får för sig att röra på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in