2023-09-18, 10:44
Medlem
Ja, jag funderade på detta. Det är ju främst kvinnor som har långa naglar, och inte så långa naglar förhindrar väl inte vissa yrkeauppgifter... Fast när det gäller en del yrken, är långa naglar inte alls att rekommendera. Dessutom riskerar naglarna att skadas av vissa arbetsuppgifter...

Anade att detta hade kanske någon gammal och internationell symbolisk signifikans. Och mycket riktigt, så sågs långa naglar i en del kulturer som ett tecken på att personen inte behövde arbeta.

Vad betyder detta idag? Att kvinnor ännu har en liten känsla av att inte behöva arbeta? Att de bara behöver se vackra ut... Finns detta kanske kvar i vårt kulturella medvetande på något sätt?

På ett djupare plan kan man även kontemplera varför långa naglar än idag mestadels är endast accepterat hos kvinnor? Vissa säger säkert att visst kan killar också ha det... Många tittar nog dock lite konstigt på en man som har ganska långa naglar.

Så vad innebär detta? Bara en tradition som levt kvar? Att kvinnor prioriterar utseende över möjlighet att arbeta? Att vi ännu har kvar "könsroller" som indikerar kvinnor egentligen inte behöver arbeta?
Citera
2023-09-18, 10:48
Medlem
Lever någon möjligen delvis undermedveten föreställning kvar, att kvinnor inte behöver arbeta? Även makeup är kanske inte så lämpligt i alla yrken. Parfym... Många kvinnor vill dock helst använda allt detta oavsett yrkesval...
Citera
2023-09-18, 10:53
Medlem
StigHelmutts avatar
förr var det nog det, när dom fick växa ut av sig själva

Men numera när du kan köpa en upprättning färdigmålade rosa naglar på HM signalerar det
snarare wite trash

signalerar
"-vemsomhelst, gör mig gravid snarast!! så jag kan få en egen lägenhet från soc!"
desperation i tävlingen med andra honor (som också äger 10 kr att lägga på HM)

Lägenheterna börjar ta slut nu, så wt hänger på sig allt mer plast för att sticka ut
Citera
2023-09-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fråga din mamma.

Kan du inte istället försöka svara på detta på ett mer intelligent och belevat sätt? Om du ändå tar dig tid att svara, varför inte göra det ordentligt?
Citera
2023-09-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt

Men numera när du kan köpa en upprättning färdigmålade rosa naglar på HM signalerar det
snarare wite trash

signalerar
"-vemsomhelst, gör mig gravid snarast!! så jag kan få en egen lägenhet från soc!"

"White trash" i den mån personer Sverige ens kan kallas det är folk som ofta inte jobbar. Dessutom har dessa personer ofta en ganska hög uppfattning om sig själva...
Citera
2023-09-18, 11:09
Avslutad
Min bestämda upplevelse efter att ha provat är att det är pengarna i sjön om man samtidigt vill leva vad jag menar med ett normalt liv, där man delar på hushållsarbetet. Alltså vore det genialt för de Flashbackmän som inte är sugna på hushållsarbetet att bära naglarna långa och sköra.
Citera
2023-09-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan du inte istället försöka svara på detta på ett mer intelligent och belevat sätt? Om du ändå tar dig tid att svara, varför inte göra det ordentligt?

Ska jag svara intelligent och belevat på huruvida långa naglar är något folk har som någon slags markör för att de inte behöver arbeta 2023? Tänker att detta rimligtvis främst måste ligga i betraktarens ögon. Hur ser du på saken? Ser du långa naglar som en klassmarkör? Tänker du att "Oj, där kommer en kvinna med en förmögen make" när du ser en kvinna med långa naglar?
Citera
2023-09-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Min bestämda upplevelse efter att ha provat är att det är pengarna i sjön om man samtidigt vill leva vad jag menar med ett normalt liv, där man delar på hushållsarbetet. Alltså vore det genialt för de Flashbackmän som inte är sugna på hushållsarbetet att bära naglarna långa och sköra.

Tror du en byggjobbare som har långa naglar hade uppmanats att klippa dem?
Citera
2023-09-18, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Tror du en byggjobbare som har långa naglar hade uppmanats att klippa dem?
Ja, det tror jag. Eller snarare hade han blivit utskrattad om han kom på måndagen och ville visa naglarna han gjort till bröllopsfesten på lördagen. Precis som i vården finns det yrken där omfattande nagellängd är opraktiskt. Men om man lever tillsammans med någon annan, till exempel i sina föräldrars källare och de tycker att man ska hjälpa till lite mera istället för att spela datorspel, så skulle det kunna vara ett genidrag att odla längd på fingertopparna. Kalla det fingertoppskänsla?
Citera
2023-09-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ska jag svara intelligent och belevat på huruvida långa naglar är något folk har som någon slags markör för att de inte behöver arbeta 2023? Tänker att detta rimligtvis främst måste ligga i betraktarens ögon. Hur ser du på saken? Ser du långa naglar som en klassmarkör? Tänker du att "Oj, där kommer en kvinna med en förmögen make" när du ser en kvinna med långa naglar?

Bra svar... Jag ser väl en kvinna med långa naglar som en person som antingen inte jobbar, eller jobbar med något där långa naglar inte är ett hinder. Även att det är en tjej som vill "se snygg ut", bryr sig om sitt utseende och anser detta som viktigt. Alternativt en svensk tjej på Instagram med "hela paketet" inklusive kraftigt med makeup och ankläppar...

Frågan är mer om det har en gammal symbolisk mening som ännu lever kvar idag? Det är knappast en slump att långa naglar än idag är mestadels bara accepterat för kvinnor. Intressant om det härrör från gamla idéer om att kvinnor inte behöver arbeta...

Mycket långa naglar som omöjliggör de flesta arbeten förutom kanske modell på Instagram eller någon sorts influencer, indikerar möjligen att personen inte anser sig behöva jobba med något vanligt arbete.
Citera
2023-09-18, 11:58
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt

snarare wite trash

signalerar

Lägenheterna börjar ta slut nu, så wt hänger på sig allt mer plast för att sticka ut
Seså, du behöver inte vara så brutalt ärlig. Tänk på att många kvinnor i vårt sadomasokistiska feministiska matriarkat till land faktiskt inte vill jobba. Inspirerade av instatiktoksnaps, vem vill jobba när simpiga män betalar kalaset.
Citera
2023-09-18, 13:52
Medlem
Symboliserar 0 IQ för mig. Fult, opraktiskt och ohygieniskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in